Tågförseningar ftw

hårdrock på tåget

Jag verkar vara den enda som stortrivs när det blir snökaos och tågförseningar. Jaja, jag är en odräglig mediabrat utan fasta arbetstider som kan unna mig lyxen att komma försent, men jag känner mig tillfreds när allt är lite ovardagligt oroligt i olag och ingen riktigt vet hur allt ska gå. Jag får en starkare känsla av infördödenvaro: allt blir oförutsägbart och vem vet när tåget plötsligt bara löper amok som i en actionfilm och allt tar slut. Tidningarna profiterar gärna på just den rädslan genom att skruva till SMHI-citat: ”Gå inte ut, du kan dö.”

Jag gillade 11 september också för att alla allierades kring en yttre fiende, vardagen förlorade sin betydelse och alla problem blev pytte i jämförelse. Allting liksom bara kortslöts och stannade upp under några dagar. Jünger skriver om att äventyret alltid sker i dödens närvaro eller något sånt och det är verkligen så, allt blir verkligare och häftigare och mer spännande i närheten av döden eller vilket hot som nu föreligger för tillfället.

Tips för försenade tågresor:

obs bara en liten slurk i mineralvattnet för att frysa mindre, förstå jünger bättre och för att texterna dansar fram över hinderbanan utan att snubbla då.

6 responses to “Tågförseningar ftw

  1. Meltphace 6, fan i helvete vad bra den låten är!

  2. Jag gillert å. Tåg liksom flyg är för mig en slags time capsule, där man kliver in, trotsar tidens gång, och kliver ut någonstans dit man inte borde hunnit. När tåget å andra sidan ställer sig stilla, får jag känslan av att även tiden gör det. Konduktör måste i det läget vara världens värsta jobb; hemsk sits att behöva ta på sig skulden för någon annans misstag. Och folk blir galna när tåget är försenat. Har man tur hamnar man bredvid någon mysfarbror eller annan som man kan utväxla ögonkast och connecta med utan att behöva prata eller på annat vis ondgöra sig över något man inte rår för. Om du örker är här en tåg-anekdot från en vän som skulle till Gbg för ett par dagar sedan:
    Mitt tåg avgick från Karlstad 15.59, med planerad ankomst i Göteborg 18.52. Men någonstans utanför Trollhättan blev vi stående, eftersom det enligt uppgift var något fel på en bro. Tydligen skulle det vara folk ”på väg” som ”kanske kunde göra någon insats” (alla citat i den här berättelsen är från konduktören) men tills vidare skulle vi bara vänta.

    Tiden gick, och vi blev periodvis underrättade om att de inte hade fått något besked hur det gick med den där bron, och generellt visste ingen något om nåt. Sen när det hade gått ungefär en timme, fick vi veta dels att hantverkaren som varit och kollat på bron fick ringa på backup eftersom han helt enkelt var för dålig, och dels att de nu började överväga ett alternativ: det hette att man nu ”försöker få tag i bussar”, men eftersom det är snöstorm visar det sig vara ”inte helt lätt”; och ”även om det finns bussar, så får man inte tag i några förare, eftersom de har sina arbetstidsbestämmelser”. Ironiskt nog stod det samtidigt en standby-buss och väntade i Gbg på dem som skulle byta till tåget mot Malmö när vi kom fram (ett tåg som de givetvis skulle missa). Hursomhelst så var dealen att vi helt enkelt skulle vänta och se vad som lyckades först, bron eller bussar/chaufförer.

    (Någonstans här ventilerar för övrigt en tjej sitt förslag att ”Amäh, finns det ingen här på tåget som är busschaufför?” – under förutsättning, antar jag, att bussarna skulle köra ut i skogen av sig själva.)

    Nu var det dock så att den där bron inte skulle kunna bli fixad idag, så beskedet var att vi skulle backa(!) till Öxnered, där det ”förhoppningsvis” skulle kunna finnas någon sorts buss. (Märk att denna slutledning krävde två timmar.) Nå, tåget satte igång med sitt backande, i ca 20 km/t, och med regelbundet stopp kanske var sextionde meter.

    Men vi blev stående igen. Efter en stunds allmän förvirring förkunnade den stackars konduktören – en försynt och plikttrogen Stig-Helmer – att vi har ett ”tekniskt problem”, med det tunga tillägget att ”vi vet ännu mindre än förut vad beträffar vår närmsta framtid”. Efter ytterligare en lång stund, får vi veta att växlarna innan Öxnered station har snöat sönder på något sätt, och att det skulle behöva fixas. Men dessutom(!) var det tydligen en kort sträcka framför oss som var helt utan ström, vilket innebar att även om det skulle fixa sig med växlarna, så skulle tåget behöva ”ta sats” (jag citerar fortfarande konduktören) inför den biten, och bara ”eventuellt” lyckas komma framåt. Ytterligare ett orosmoln var konduktörens svar på frågan huruvida, om nu växlarna skulle bli fixade, och vidare om vi skulle lyckas göra något slags Speed-hopp fast med tåg, om alltså det skulle finns bussar i Öxnered när vi kom fram – dvs. om vi skulle kunna komma till Gbg överhuvudtaget: svaret blev att ”Det har vi ingen ååning om!”

    När så vi hade backat ända tillbaka till Öxnered (och ja, vi stod bara 500m från stationen men kunde varken komma vidare eller gå resten av vägen), när tjejer grät och upploppstämning började sprida sig i bistrovagnen – då kommer beskedet att den där bron trots allt har blivit fixad, och att vi alltså ska åka tillbaka den väg vi just mödosamt ha backat, efter att redan en gång innan ha tillryggalagt den.

    Nå, slutet gott allting gott: Karlstad – Göteborg, 7 timmar.

  3. @joel: hahah, jag kan nog säga att jag utan tvivel hade blivit förtjust av den sortens överraskningsaction. backa med tåg ftw. intressant tanke om tiden. jag får ibland en lite cyborsk upplevelse av att trotsa tiden genom att ansluta mig till tågets maskinkropp, mäktigt.

  4. Jag är en student med gångväg till skolan och älskar även jag snökaoset. Att bli fast någonstans och ligga på magen, nedslagen av naturens krafter. Det är ganska gött. Ibland.

  5. Hmmm… – Apropå ”mineralvattnet” Explorer vodka – så finns det nog bättre – tror Josef B. 😉

Kommentera

