Övervakningen

Den tusende eftermiddagen  på ett tåg mellan Malmö och Göteborg hinner jag äntligen avverka halva Övervakningen av Gunnar Blå. Det är underbart att orka läsa igen, att kunna ta mig igenom flera sidor utan att ADHD-distraheras bort i återvändsgränder av autokänslor.  Följer allt detta av att sluta vara It’s complicated?

Jag förtjusas av agentlexikalian och trenchcoats, namnlösa möten med kvinnor i solglasögon och affärsmässiga leenden på franska kaféer, kroppsmaskinernas utbyte av information jämn ”som kaksmet”. ”Carl” har minnesförlust men ibland påminner fantomsmärtorna i hans amputerade kropp  honom om ett förflutet. En saknad som blixtrar genom kroppen när han ser bilder av våld i tabloiderna.

Trots amnesin har han ett uppdrag och fyller en funktion. Det jagar honom tryggt vidare. Så är det ofta tycker jag, att man blir så glad när man får fylla en funktion och låtsas att man är på ett uppdrag oavsett  egentligen vilket, för att det föder mening som dövar insikten om ens utbytbarhet.  Just-in-time. Lite som Marie Antoinette i Sofia Coppolas film, hon är så skyddad i den lilla värld där hon spelar roll för att hon spelar en roll.

De glättade reproduktionerna av avklädda kvinnokroppar löstes ut framför hans blick. I mitten av tidningen en bildserie med ett heterosexuellt samlag. Hade det inte varit för minnesförlusten hade bilderna påmint honom om förfluten vällust och kanske lurat honom att sucka nostalgiskt och rentav liderligt. Men istället frågade han sig: Vad förväntas den här informationen göra med mig?

Vad vill avsändaren få mig att känna? Har jag börjat fråga mig innan jag avgör om jag kan tillåta axonterminalerna att konfirmera och släppa in. Allt blir utilitaristiska njutningskalkyler, nogsamt genomtänkta konsekvensutfallsberäkningar baserade på erfarenhet och glömska.

2 responses to “Övervakningen

Kommentera

