Tysktestet

Magnus lärde mig att om man vill testa om en fras låter för auktoritär och diktatorisk så är det bara att säga den med entusiastisk och aggressiv röst på tyska och se om det börjar rycka i högerarmen. Tillexempel när Reinfeldt säger i en DN-intervju att ”Jag ser konturerna till en ny världsordning!–ICH SEHE DIE UMRISSE EINER NEUEN WELTORDNÜNG!!!!

Detta utlåtande är med andra ord minst lika ohållbart som när moderaterna hade Arbete för frihet som slogan för något decennium sedan.


4 svar till “Tysktestet

  1. Bland det roligaste jag har läst på länge!

  2. Hade (M) verkligen ”Arbete för Frihet” som slogan? Epic fail lol.

  3. Å andra sidan skulle valfri mening från Alla vi barn i Bullerbyn låta ”för auktoritär” om man uttalade den enligt din beskrivning.

    Där emot finns det ett väldigt bra klichétest man kan köra, nämligen att säga det personen sa fast tvärt om och om DET låter helt osannolikt så är den ursprungliga formuleringen inte något att ta på allvar. Jag såg för övrigt Reinfeldt på Agenda här om dagen och han var riktigt, riktigt bra.

  4. En inte helt felaktig analys. Jag menar, totalitära regimer, inte bara Tredje Rikets, verkar ha en speciell förtjusning i att sätta andra i hårt arbete. Ju mer de gör detta till en central dogm, desto mer misstänksam kan man bli.

Lämna en kommentar