Saker jag gillar den här veckan

59994867_84ecf7e068

renato-casaro-casablanca

Casablanca!!!!! håhå, det är den mest förträffliga film noiren jag sett sen The third man. Ni med specialkunskaper får gärna tipsa om flera omistliga verk i genren.

casablanca22

Trenchcoats, hattar och regn

casa45

Innan hon lämnar Rick och Casablanca med ledaren för en motståndsrörelse och avreser till Amerika så säger han We’ll always have Paris. omg

DSC_0040 (2)

emo-poser & sammetsklänningar som man köper samvetslöst på fyllan på nöjesguidens fylleshoppingkväll på topshop

963108-13_black_widow__deadly_origin_2_large

black widow

batmancatwomankissws1

x

e000996546

Älskade marlene dietrich som struntade i alla goda råd. hon ombads att inte sjunga på tyska under sin turné i Israel, men struntade glatt i detta. enligt wikipedia:

Jag ska inte sjunga en låt på tyska – jag sjunger nio”. Först var publiken chockad men sedan hedrades Dietrich för sin djärvhet och ärlighet. På så sätt blev Dietrich den första sångerska som hade tillåtelse att sjunga på tyska i Israel. Som nämnt var inte alla tyskar förtjust i hennes insatser under kriget och så blev hon 1960 under en konsert i Berlin träffad av ett ägg. Efteråt blev hon frågat om hon är ängslig när hon vistas i Tyskland men Dietrich svarade lakoniskt: ”Rädsla? Nej, jag känner ingen rädsla. Inte för tyskarna, jag är bara bekymrad för min mantel av svanfjädrar, det är väldigt svårt att avlägsna ägg- eller tomatfläckar från den”.

omg, jag känner igen mig så mycket. mina kläder har jämt matfläckar och jag struntar jämt i vad folk tycker är farligt.

4 responses to “Saker jag gillar den här veckan

  1. Yngwie Malmsteen fick ställa in nån spelning i Rio för att han spelade Star Spangled Banner alltför många gånger trots att folk blev mer och mera förbannade. Han var såklart också förbannad. Jag funderar lite på vad jag ska tycka egentligen. Eller, Yngwie är kanske det största rövhål rockvärlden skådat, så det är onekligen brassarna som utnyttjats tämligen skoningslöst man sympatiserar med. Dietrich verkar ju ha stött sig med folk helt utan urskillning. Det är klart mera charmant.

  2. Visst sjutton är Casablanca underbar. En av mina absoluta favoriter någonsin.

    Mina Noir-rekommendationer: The Big Sleep, Double Indemnity, The Killing, The Maltese Falcon, Detour, The Postman Always Rings Twice, Out of the Past, Key Largo.
    Sen finns det ju en hel del fina neo-noirs och parodier också, för den delen. Dead Men Don’t Wear Plaid och spelet Grim Fandango är obligatoriska bekantskaper! http://www.youtube.com/watch?v=hV1NBHL9Fa4

  3. Fan du ser ut som en fjortis, men det går väl för sig kan man tänka, huvudsaken är väl att det rör sig kan man oxå tänka. The fhird man och den där filmen jag inte minns namnet på men det är samma ljus o skuggor i Third man.
    ja

  4. Casablanca, den ultimata filmen om manlig vänskap.

Kommentera

