Förbudsskyltar som jag inte lyder

Foerbudsskylt_trans

Ibland när jag skriver så kommer min ärkefiende Word 2007 med någon bitchig kommentar om att ”i normal sakprosa kan den här verbformen kännas invecklad och byråkratisk”. Fråga nummer ett: sedan när blev invecklad och byråkratisk något dåligt? Jag önskar att alla skulle prata hardcore kanslisvenska hela tiden, helst som man gjorde innan 1958!  fråga två: sedan när är ”normal” något man bör eftersträva? Fascist-Word är som den där elaka kompisen på gymnasiet som berättade för en att inte för att vara taskig eller så och du behöver inte bry dig om du inte vill men du hånglar med för många killar och alla tycker att du är en slampa. Kompisen frisäger sig från ansvar genom att inte be dig att ändra på ditt beteende, hon berättar bara att beteendet är fel och injicerar effektivt skuld.

Den sortens subtila hot är bland de giftigaste härskartekniker man kan bli utsatt för. Ibland talar Word även om för mig att mina ordval kan få texten att låta gammalmodig. Score! Tänker jag då. Vår tillvaro är full av hotfulla, subtilt skuldbeläggande varningsmeddelanden som bara gör en sugen på att bryta mot förbuden. läs gärna rasmus inlägg som bland annat handlar om hur snusmumriken saboterar förbudsskyltar.

På en flygel på språk och litteraturcentrum i Lund finns en lapp med texten Flygeln får inte användas som matbord. Jag hade aldrig fått den fantasifulla idén att använda flygeln som matbord om det inte vore för den skylten!  I USA finns det en odräglig björn som heter Smokey som används av staten som affischpojke för att motverka skogsbränder. Affischerna är typexempel på skuldbeläggande förbjudande varningsretorik:

6a00e54ef2e21b883301156f477fbc970c

på sextiotalet fick smokey ett något vänligare utseende men tyvärr medförde det även ett lätt utvecklingsstört ansiktsuttryck.

20090809_SmokeyTheBear

en senare och något mer maläten adaption:

carrie-star-trek

Inget motiverar människor till att göra förbjudna saker som förbudsskyltar! Som Fredrik Lindström skriver i boken Vem är Björn och vem är Benny?:
Problemet med skyltar är alltså att de väcker nyfikenhet och föder idéer som annars skulle ha fört en slumrande tillvaro. Det finns åtskilliga exempel:

Beträd ej gräsmattan
Man blir onekligen sugen, vill liksom känna hur den känns!

Luta er ej ut genom fönstret
Jag har lutat mig ut genom oräkneliga fönster och det har jag aldrig tagit någon skada av!

Samtal med föraren under färd förbjudet
Men han ser ju väldigt pratsugen ut…!

Köp mig först, läs mig sen!
Vad är det de försöker dölja, som man ska upptäcka först när man kommer hem?”

Därför vore det smartare av staten och de andra som bestämmer vad som är förbjudet om de helt enkelt testade omvänd psykologi och uppmanade människor att göra det förbjudna. Typ om det stod Elementet får övertäckas, Dra i nödbromsen om du skulle bli sugen och Blockera gärna nödutgången (exempelvis med förvaring). Då skulle folk bli oppositionella och motvals och tänka: Vad fan tror dom? Varför ska jag övertäcka elementet åt dem? Om det skulle vara övertäckt kunde de väl lika gärna ha gjort det på fabriken!”

4 responses to “Förbudsskyltar som jag inte lyder

  1. vid stället där jag orienterade som yngre låg det en massa militära områden, som alltid var flankerade av olika sorters varningsskyltar uppsatta på höga stängsel.
    min favorit var en med det lätt kryptiska meddelandet ”överträdelse beivras”. jag fattade inte vad beivra betyder förrän långt senare men man hörde att det lät djupt allvarligt, och naturligtvis var det sinnessjukt lockande att försöka ta sig in på och utforska de här superförbjudna platserna

    Angående smokey the bear så är grodor helt klart att föredra: http://www.webridestv.com/videos/mitch-hedberg—smackie-the-frog-51575

  2. Den där negativa konnotationen (din inbyggda stavningskontroll säger att det inte är ett ord) till byråkrati är förresten i huvudsak en senare konstruktion. Se t.ex. Max Weber för byråkrathyllningar.
    Själv är jag nog rätt glad att alla inte pratar kanslisvenska. Man kan inte svära då och jag litar inte på folk som inte svär.

  3. ”samtal med föraren under körning förbjudet”–skylten är så jävla rolig. och ja, där hade ju också utan tvivel ”pinsam tystnad med föraren under körning förbjudet” varit tusen gånger mer effektivt.

  4. För oss musiker är det den naturligaste sak i världen att använda flyglar och pianon som kombinerat bord/hylla. Har varit med om ett par gånger att folk vält kaffekoppar in i nån Steinway D för 1,5 mille. Blir alltid ett sabla liv och kostar några tusen. Rätt kul. I Basel står det att man bara får lägga grejer som är inköpta i en musikaffär på flygeln. Det tycker jag också är ganska roande, och har fått mig att börja leta efter ät- och drickbara grejer varje gång jag dyker förbi en.

Kommentera

