Master and servant

Update:  Tack fina Elin Grelsson för att du gillar mig!

Det här geniala depeche-verket har gjort mig sällskap på många eftermiddagstågfärder i januaridimmiga malmö-bangårdar. Det finns något så hypnotiserande monotont, maskinellt med ljudbilden och Dave Gahans cyniska röst låter så uppfläkt och kontrollerat desperat. Första versens dundrande basljud under  mörkt syntmaskineri med  den kongeniala texten till bygger upp en så perfekt skör men ändå hård väg till den mörka refrängen.

Domination’s the name of the game
in bed or in life
they’re both just the same
Except in one you’re fulfilled
at the end of the day

Texten fick amerikanska radiokanaler att bannlysa låten. Fånigt, för herre-och-slavtemat måste inte handla om S/M-sex även om det är en bra metafor. Nietzsche pratade om herremoral och slavmoral. Kärnan i slavmoralen är de svaga och skadade individernas moraliska fördömande av de starka och lyckliga, och deras krav att alla ska vara små och ofarliga. Det är intressant.  Någonstans tror jag att flockdjursgenerna gör att man alltid positionerar sig antingen under eller över människor. Mekanismer i vårt primathjärnestyrda undermedvetna som vi inte märker av lokaliserar eventuellt farliga faktorer med människor och får oss att placera oss på rätt plats i hierarkin. Könstillhörighet, fysisk storlek, makt, social status, sådana faktorer avgör hur man omedvetet förhåller sig till människor. Jag minns personer i småstaden som jag inte hade någon som helst respekt för egentligen men som jag ändå ställde mig under när de närvarade.

Its a lot like life
This play between the sheets
With you on top and me underneath
Forget all about equality

Idag kan vi inte slåss fysiskt om vår sociala status som när vi var djur utan positionerar oss viljelöst istället. Det är klart att hierarkier och maktförhållanden skapar undermedvetna spänningar och känslor som samhället inte ger något utrymme för, men som kanske uppträder i sexualiteten istället.  Filosofen Edmund Burke gav sin definition av sinnesförnimmelse av njutning genom smärta och underkastelse med ordet storslaget. De delar av hjärnan som gör att sexuellt stimuli och smärta överlappas gör att vissa associerar smärta med sexuell njutning när den  neurologiska reaktionen flätar känslorna samman. Ibland nämns denna känsla subspace.

Theres a new game
We like to play you see
A game with added reality

14 svar till “Master and servant

  1. Intressant textanalys. jag gillar Shake the disease bättre dock.

  2. För mig förmedlar texten att det som återstår sedan man vägrat underkasta sig en Gud som förr i världen, är att själv försöka bli herre över tillvaron, och hur det enda som ger någon tillfredsställelse är det som är tillfälligt – såsom sex eller ett kliv upp på maktstegen.

    En annan analys av texten i en annan Depeche-låt: http://cafeexpose.wordpress.com/2006/10/31/but-not-tonight/
    Fantastisk blogg förövrigt. Där kan man bläddra bort många timmar av dagen.

  3. karl: ska nog fixa en textanalys på den med snart. joel: vilken fantastisk but not tonight-analys, shit vad den tangerar med min upplevelse av låten. och visst är det så, när man inte är underställd en Gud längre så återstår bara hierarkierna och kanske överjaget…som man kan lägra temporärt.

  4. Jo, överjag (som i Överjaget antar jag) rår ju faktiskt ingen på; möjligen kan det ignoreras…
    Man kanske skulle slå sig på textanalyser någon gång. Meshuggah har en del godingar… ”Our light-induced image of truth/Filtered blank of its substance/As our eyes won’t adhere to intuitive lines/Everything examined, separated, one thing at a time/The harder we stare the more complete the disintegration”
    Hårdare samhällskritik har jag aldrig stött på i en låttext. 🙂

  5. joel: kanske det. vill du höra samhällskritik rekommenderar jag dark tranquillitys senare verk, Fiction-skivan och fantastiska eposet Format C for Cortex , där de smidigt får in samhällskritik i en otäckt snygg hårddiskformateringsanalogi.

  6. Sa jag att jag gillar?

  7. julia: jag anade det när du reciterade på FB.

  8. Haha, men det var ju innan jag läst texten. Nu menar jag att jag gillar inlägget.

  9. tack ! hm, något säger mig att alla andra upptäckte vederbörande låt för många år sedan när den var inne. jag slant in på den av misstag och som hårdrockare kan man ju egentligen inte gilla synt så det var lite inkognito.

  10. ”People Are People” – genial video och en storartad låt. Jag minns när den och ”Master And Servant” dök upp på MTV i mitten av 80-talet (jepp, är så gammal, och kanalen var givetvis mycket bättre då) men exakt hur starka de här videorna är insåg jag inte förrän flera år senare.

  11. Oväntat för att komma från ett metalhead som du. Men glädjande, för en synthtomte som jag.

  12. Isabelle: Visst, bra text, men Meshuggah spräcker bubblan som är Västvärlden och visar på den underliggande tomheten och värdelösheten med argument som lika gärna kunde vara Platons eller Schuons. Antingen är de otroligt pålästa eller så har de bara tur.

  13. Hej, vad välskrivet och intressant! Googlade på DM och hittade hit. Nu ska kolla vidare vad skriver!

  14. Pingback: Religion och sexualitet i syntes « Isabelle Ståhl – istället för sömn

Lämna en kommentar