Soloförfest

DSC01412

Innan en fest så gillar jag att förbereda mig ensam med lite musik och alkohol. det är inte riktigt socialt accepterat, men skönt. min hjärna får en chock varje gång jag kliver in på en fest och måste bete mig normalt och vuxet inför trettio nya människor, jag måste förvarna den innan. soloförfesten är bra för man slipper spotifybråka med folk som klagar på ens smak för sago-metal och man kan kalibrera sitt humör till en lämplig nivå för den kommande tillställningen. På något sätt är det såklart ganska obra att behöva inmundiga en flytande drog innan man ska umgås med människor i festsammanhang, men det har varit så sen jag var femton. man sminkar sig långsamt, förbereder inledningsrepliker, planerar hur full man ämnar bli, hittar på möjliga ursäkter för flykt om festen blir tråkig. känner alkoholen lösa upp kroppen och deaktivera stress och oro. Den är som en nödutgång. en genväg till den där signalsubstansrutchkanan som får bröstkorgen att kittla av självförtroende. den ger mig tunnelseende; tivel blir beslutsamhet, ånger blir glömska. när jag var liten älskade jag ensamheten, den fick det att ila i händer och fötter och frammande ett sällsamt lugn. i vuxenvärlden är den kontaminerad av skamkänslor. soloförfestandet är en bra umgåsmedsigsjälvträning.

DSC01417

DSC01416

redaktionsfest för avgående redaktörer. roligt men vemodigt.

3 responses to “Soloförfest

  1. haha, känns igen. bäst i lagom dos dock.

  2. Ida Gunnarsson

    Haha! Vem på bilderna tycker du ser mediehipp ut? Jag med det ointelligenta uttrycket i ansiktet, Arvid med de något omatchade gympaskorna eller Anders med sin käcka sweatshirt? Men tack, eller något. Haha!

  3. Könstit. Tvärtom för mig; i mina glada ungdomsår var ensamheten mera skuldbelagd och oönskad, nu vet jag inget bättre. 🙂

Kommentera

