Om mitt hat mot mys

Rick Falkvinge perverterade för evigt begreppet mys med statusuppdateringen ovan. Att kalla sex med groupies för mys är beyond alla bisarra eufemismer. Att kalla sex för mys är något som vissa vuxna på föräldrarforum på nätet gör; det låter som kel, så äppelkäckt inlindat äckligt, så sjuttiotalistigt rejält som en kliande ylletröja, så RYSLIGT. Och det gjorde det redan innan Falconwings textismpervertering.

Själva ordet mys gillar jag egentligen, om det bara står utan prefix. Jag kan exempelvis utbrista ”myyys!” om en overload-trivsam situation, det är lite som att spinna. Men med prefix blir det outhärdligt krystat och påtvingat. Det implicerar att man bör känna vissa känslor i samband med utförandet av myset, att det är plats- och tidsbundet på ett rituellt sätt. Det är så prestigefyllt och uppfordrande.

Som den där chipsreklamen med den vidriga Nu är det dags för fredagsmyslåten. OLW använder fredagsmysets institutionaliserade status som något äkta svenskt, trevligt, autentiskt, medelsvenssonhederligt, de försöker marknadsföra sina äckliga chips genom att förtingliga och varumärka FredagsKänslan(tm) , precis som coca cola-tomten tagit patent på Julstämningen i USA. Facebookgruppen för Mysets vänner har ganska många medlemmar. Jag minns hur omysigt fredagsmyset ofta var när jag var liten, hur alla förväntningar mynnade ut i en stor besvikelse på mig själv, att jag inte kunde känna allt det där som folk pratade om, att jag kanske inte kände efter tillräckligt, att det var något fel på min känsla av bortlängtan och oförmåga att vara i det där mytifierade nuet, det där mys-varat.

Här är mina värsta mys:

1. Hästmys. Påminner mig om när jag red som tolvåring och ritade hästserier istället för att gå på discon som alla andra i min klass. Serierna handlade alltid om en tjej som försökte rädda sin favorithäst från att gå till slakt.

2. Familjemys.

3.Julmys

4. Medeltidsmys

5.Kaninmys

6.Rick Falkvinge-mys

7. Kattmys. det är bara hittepå. katter vill aldrig mysa med mig utan äter bara upp maten jag ger dem och springer iväg.

8. Mysdress

9.Collegefilmmys, när den snygga tjejen sitter obekvämt rakt i soffan i kläder som är för snygga för att råka spilla på, dricker te och läser en bok. Hon skulle aldrig äta ett helt paket glass och omvärldens blick är för internaliserad i henne för att hon skulle kunna bete sig som om ingen såg på.

10. Samförståndsmys, sånt som sker på DN:s ledarredaktion och andra klubbar för inbördes beundran där de står och gnuggar händerna och ler fryntligt åt varandras eminens. (Creds till Lisa Magnusson för detta tips). Att mysa definieras i SAOL som att ”le, utan att därvid göra ngn större rörelse med munnen l. ansiktets muskler o. i sht med mer l. mindre slutna läppar, små­le; ofta ss. uttryck för belåtenhet, välvilja o. d.; äv. med särskild tanke på det uttryck i ögo­nen som åtföljer ett småleende; förr äv. i uttr. mysa på mun(nen), mysa med munnen ”

Fyll gärna på med fler mys ni ogillar.

27 svar till “Om mitt hat mot mys

  1. Oerhört underhållande!

    Ett annat otrevligt mys är 80-talsuttrycket ”myskväll” som gränsar till ”familjemyset”.

  2. Jag har vuxit upp utan fredagsmys och har faktiskt helt lyckats missa reklamfilmen.

    Jag myser lite närsom istället. Utan prefix.

  3. Ett mycket bra inlägg. Min motsvarighet till ”mys” är ”lycka”, men påminnelsen om Falkvinge har nog skadat också myset menligt för mig.

  4. Om du ogillar familjemys kanske du även har svårt för parmys?

  5. jag hatar uttrycket ”ta det lugnt”/”chilla” som i t ex:

    – tja va gjorde du på jullovet då?
    – öhh, nästan ingenting, jag var hemma och hade skittråkigt
    – ahh, du tog det lugnt, ba chilla, fan va soft

    eller

    – hej hej, va gör du?
    – ehh, nää, chillar

    det är som en trollformel som försöker omvandla ickeaktivitet till någon slags mysig relaxtillvaro

  6. Älskar bilden på kaninmys!!!!

  7. 😀
    Så sjukt roligt!

    Men mys är ju iaf lite gulligt demokratiskt, då hatar jag ”soft” mer, för det är egentligen exakt samma sak, fast bara för dem med rätt sorts keps.

  8. …fast jag vet iofs inte om man använder soft med prefix? Kan man?

  9. SAOL känns lite mossig i sin definition… Från 1980-talet tror jag att ordet har förändrat sin betydelse. Kanske till något sånt här:

    Mys inträder när en samvaro befrias från prat om besvärligheter utan att pinsamma tystnader och förtryckt stämning uppstår. M. frammanas företrädesvis med distraktioner som tv-underhållning för HELA familjen, tacos eller sällskapsspel. Även djur och gemensamma intressen och hobbies kan verka m.-framkallande.

    M. används även om planerade aktiviteter som är avsedda att ge tid för m. Empiriska studier visar att denna avsikt infrias med varierande framgång och att själva planläggandet av m. kan omöjliggöra varje förnimmelse av m.-känsla hos så kallade spontana personlighetstyper.

  10. fredagsmyset är bara till för de produktiva friska som har sina fredagar att se fram emot, (opium för folket) sjuka, ensamstående och daglediga fattigsverige ska bara hålla tyst, det retar gallfeber på mig, jag vill mysa när andan faller på, och det gör jag, när de andra är på jobbet

  11. Helt otroligt att ingen har nämnt lägereldsmys! Kumbaya och grillade marshmallows, liksom. Där kan man snacka äckelkänslor.
    För övrigt har du för alltid förstört ordet mys för mig med den där hemska bilder på Falkvingen som ser ut att vibrera av nånting (kanske tanken på sina mysiga groupies?). Mardrömmar!

  12. Vilka bilder! Och bra att redovisa den historiska kedjan av hur ordet används, från samförståndstrivselns leende verb, via det velourkollektiva adjektivet till dagens normativa intimitets-substantiv.

    Det där med fredagsmys trodde jag ganska länge att det bara var ett nytt namn på fruktstunden på dagis eller i lågstadieklassen. Att det var på fredagarna som ungarna två i taget beordrades att ta med sig hembakt eller kex till hela gruppen för att fira slutet på veckan. Ännu en grej som man som förälder förväntades fixa för att inte bli utpekad som konstiga familjen.

    Sedan insåg jag att alla andra småbarnsfamiljer åt chips och godis och tacos och kyckling och glass och tittade på video tillsammans med ungarna varenda fredag, istället för att äta stekt kolja med potatismos, läsa böcker, bygga datorer, snickra båtinredning och prata.

  13. Tusen tack för att du påminde mig om ordets gamla, goda betydelse! Gå och mysa i skägget för att man är oförskämt nöjd över eller road åt någonting som säkerligen inte är alls märkvärdigt. Det är livet, det. Synd att Falkvinge skulle lägga sig i.

  14. Fantastisk ogilla-lista! Medeltidsmys? Åh, det är så obehagligt underbart gräsligt. Den reklamen gjorde för övrigt att jag slutade titta på TV. Sedan dess har jag inte börjat. Så något gott (eller ont, kanske) förde den ju med sig, tillsammans med suicidtankarna. Heh.

  15. Det är mysigt att ha det mysigt – ”vet” Josef B. 😉

  16. Mys är rakt igenom ondskefullt. Jag har aldrig funnit mig i begreppet ”ska vi mysa” utan att inse att en av parterna egentligen vill göra något helt annat. Fredagar vill jag vara i replokalen. Mysa hemma i soffan framför idol när man själv kan vara verksam med det man tycker om allra mest känns väldigt avlägset.

    Likförbannat sitter man där.

    Amen to your hate of mys.

    Kul blogg btw^^

  17. Jag hatar uttrycket ”myspys”. Det ar val ett forsok att gora ordet mys annu lite mysigare, fast jag har alltid tyckt att det later som att man sitter i soffan med familjen och myser och pyser och smafiser och rapar lask och ingen bryr sig om att halla igen for alla ar ju sa bekvama och trivs sa bra med varandra.

  18. Att låta dig påverkas av en persons användande av ordet är ju, synd, iaf om du gillat det innan 😉
    Men i kombination med listan så ökar min förståelse för dig.
    Men mys är fan mys 😛 Inte sex, sen vad mys kan leda till är något annat.
    Tack för ett mysigt morgonfniss iaf 😉

  19. mysdress är jävligt roligt! 😀

  20. Min lill-kusin gav mig en mysterie-rysar-roman för ett antal jular sedan förkortat ”mysrysare” på omslaget. Han kallade den ”mys å rys” vilket jag fann väldigt komiskt. Tanken på att läsande omväxlande mysa och rysa är fortfarande väldigt roande och samtidigt obehagligt – ”mys å rys”-igt således.

  21. Det finns många olika användning av ordet mys ensamt eller i kombination med något annat ord.
    En tjejkompis blev tillfrågad om hon ville ”kolla på film” och det visade sig att killen inte alls hade tänkt att visa någon film. Olika användande av begrepp i det här fallet, men i grunden samma sak.

    Hoppas att du inte låter någon enskild person påverka din egen upplevelse av mys-ordet eller rättare sagt att ordets betydelse utvecklas med dig.

    För mig kommer alltid mys vara massor bättre än något annat, men det är ju min syn på det ordet.

    Härlig bildserie förresten.

  22. Att mys är ‘sex’ för många killar är sedan länge känt. Jag har själv aldrig använt termen, jag litar mer på ”telepatisk kommunikation”, och det faller inte alltid väl ut och resulterar ibland med en arg blick alternativt en fläskläpp. Och ibland inte.

    Det är manipulativt på ett obegåvat sätt, eller rent utsagt bara oärligt. Men tjejer gör likadant med olika ord. Vi gör det alla. Jag längtar fortfarande efter dagen vi bara kan utbrista: Ska vi ha sex!?

    Utan att det känns ett minsta konstigt. Bara ett positivt eller ett nekande svar. Ja eller nej. Men den dagen kommer aldrig. På grund av bloggposter som dessa, som bevisar vår outtröttliga lust att älta det mest ovidkommande in absurdum.

  23. Jag gillar det tveksamt reserverade myset med den överdimensionerade kaninen. Den ser ut att vilja äta fläskkotletter.

  24. Fantastiskt inlägg!

    Men David, varför tar du inte tjuren vid hornen och låter det här bli dagen då du utbrister ”Ska vi ha sex!?”?? (Om du vill ha det, alltså). Jag brukar göra det, och jag håller helt med dig om att det är att föredra framför alla andra telepatiska kommunikationer.

    Dagen är kommen! Och kanske är det tack vare bloggposter som dessa? Jag tror på dig.

    Mvh/ J

  25. Jag tycker att mysigt är ett väldigt bra ord. När det inte används på Rickvis vill säga.
    Konstigt nog tycker jag också att du verkar mysig på något sätt och beslutade mig efter att ha läst just den här roliga posten att följa dig.

  26. Nästan så jag vill skriva ut det här inlägget och sätta upp det på väggen.

  27. Pingback: Självsamhet och ensamhet « Isabelle Ståhl – istället för sömn

Lämna en kommentar