Om min pojkvän var ett djur

Mardhund

Mårdhunden lever monogamt och har samma partner hela livet. (Check!)   Den sover inte någon egentlig vintersömn, men har en kraftigt nedsatt aktivitet under vintern. (Check!) Fettlagret som den har skaffat sig under hösten räcker länge så att den lämnar boet bara tillfälligt under vintern. (Check!) Vid andra årstider är mårdhunden aktiv på natten och mycket skygg. (Check!) Det stämmer ju precis!

Öh, mina blogginlägg blir inte direkt rocket science för tillfället, men jag pluggar inför filosofitenta på kontraktualism, ett ämne som med all säkerhet är det tråkigaste i hela världen. därför behöver jag lite mental avlastning, och bloggen, facebook, twitter och mejlen tar som förväntat upp 80% av tiden. föreställ dig de där riktigt fasansfullt sövande lektionerna på högstadiet, de i något helt galet verklighetsfrånvänt fantasiämne. föreställ dig hur gråtfärdig och närmast självmordsbenägen du kände dig när du plågats med ämnet någon tröstlös eftermiddag. så tråkigt är kontraktualism, fast tio gånger värre. vår filosofilärare tar bara exempel med pennor och frukter, aldrig med fördelningspolitik eller vardagssituationer eller annat ur verkligheten. förmodligen för att kontraktualism inte är applicerbart på den. på lektionerna sitter jag och stirrar lobotomerat framför mig, långt borta i sagovärlden, medan föreläsarens malande om omdömesexternalism  likt ett avlopp flyter in i min hjärna och ut igen. ibland blinkar jag till, ser mig omkring och upptäcker att jag inte alls befinner mig på en äng fylld med marsvin och bakelser utan i ett filosofiklassrum, och jag tänker; undrar när det är matdags?

”Scanlons omdömesinternalism implicerar inte att en person som anser att hon bör ha en viss attityd med nödvändighet har denna attityd, men den implicerar att om hon har den så är det en tillräcklig förklaring av detta faktum att hon accepterar omdömet. Det är inte nödvändigt att säga att hon har en önskan (”desire”) att ha attityden.” Eh?

6 responses to “Om min pojkvän var ett djur

  1. Sånt där minns jag. Man får liksom slakta ner meningen i subjekt och predikat och färgkoda och pilar hit och dit och förstår fortfarande inte riktigt.

  2. Och om man bortser från det där med partner låter det ganska mycket som jag. Och ser ut som, för den delen.

  3. Dessutom är den väl (på våra breddgrader) ett skadedjur som blivit implanterat på konstgjord väg, vilket inneburit minskat fågelbestånd med upp till 80% i de delar där den dykt upp? 😮

    Kontraktualism känns lite spontant som att säga hyperneurokontraakustiskadiafragmavibrationer när det hade varit nog att säga hicka.

  4. julia: haha, jag känner också igen mig. och mårdhunden är världens näpnaste djur så det är bara positivt att ha utseendemässiga similariteter. joel: ja, den kan sprida rabies också, är som en kriminell illegal invandrare. men söt!

  5. åååh isabell jag hatar scanlon!!!!!!

  6. haha gulligt med mårdhund

Kommentera

