Lycka är hittepå

dsc_05351

I ”kvinnotidningar” (senast i nya ”Kattis”) och självhjälpsböcker tjatas det  ihärdigt om olika sätt att generera ”lycka”. Vilken idiot kom på  begreppet från början? Dalai Lama eller någon annan klyschig fåntratt, säkert. livsstilsmagasinen profiterar på den ångest lyckobegreppet skapar hos västvärldsmänniskor – de känner sig någorlunda nöjda med tillvaron, men ”lyckliga” är de ju inte när de tänker efter, och då lever de ju ofullständiga liv, åhneeej! Nina Björk skrev något om det där en gång, om hur människor drivs till förbättringsvansinne av media.

När ska folk inse att livsstilsmagasinens definition av begreppet ”lycka” inte stämmer överens ett dugg med verkligheten? Att det är ett begrepp som liknar äldre religiösa tiders bilder av transcendentala högre utomvärldsliga tillstånd, fjärran från den egna misären? ”lycklig” känner jag mig möjligen under korta ögonblick,  som när jag lyssnar på musik med mycket bas på ett tåg påväg till en fest när jag fått ett fantastiskt jobberbjudande under dagen. det är en signalsubstansstyrd miniextas. resten av tiden så är jag helnöjd om jag känner mig tillfreds. om jag inte saknar, fattas något och oroar mig, om jag inte är stressad eller känner mig otillräcklig. när jag lallar omkring efter föreläsningen och äter ben & jerrys och filar på en text och mejlar och drömmer om framtiden och letar större lägenheter på Blocket och pratar om fraktaler med min pojkvän, då är jag tillfreds. känner att jag har fixat det jag alltid velat ha. lycklig, nej, det är inget statiskt tillstånd. det är delights and angers, som anders fridén sjunger.

4 responses to “Lycka är hittepå

  1. Sant. Lycka är hur kroppens hormonsystem belönar dig för att ha uppnått en förbättring av din livssituation. Strax klingar den av och du blir hungrig efter nästa steg. Tillfredsställelse känner du när du gör någonting meningsfullt. Funnes varelser som uppnåde varaktig lycka eller tillfredsställelse utan att tillföra någonting så skulle de för länge sedan ha blivit utkonkurrerade av de hungriga, som åstadkommer mer.

  2. Hear hear. Tack och lov börjar det uppmärksammas mer och mer. Micael Daléns Nextopia, om vårt förväntningssamhälle och Aase Berg har också varit inne på hur vår jakt på lyckan också blir profit. Av såväl kvinnomagasin som en läkemedelsindustri som livnär sig på vår helt normala oro.

    Peppar just nu på att läsa Karin Johannissons Melankolins rum som också gör upp med vår tids jakt på lycka och diagnostisering av allt som inte är det.

  3. ctail: precis! därför är det så dumt att lura i folk att de kan uppnå den där varaktiga ”lyckan” genom affirmation och ”livsstrategier” som det brukar kallas. den uppstår ju bara när man åstadkommer förbättring.
    elin: Melankolins rum, tack för tipset. den där artikeln du länkade till om diagnostisering av alla tillstånd under ”jätteglad” var väldigt intressant. idag ska man plötsligt börja felsöka om man inte känner sig jätteentusiastisk och sprudlande.

  4. Satt och läste iForm eller nåt såntdär magasin häromdagen, en artikel om hur man blir 100% lyckligare. Sabla skitsnack. Men jag skulle väl inte vilja säga att det jag läste hade något som helst gemensamt med ett religiöst synsätt. Eller säg såhär, om den religiösa ‘var nöjd utan ägodelar’-principen är på ena änden av gungbrädan, så placeras definitivt det materialistiska ego-fokuserandet på den andra, och det som sker, är att nu försöker man väga upp bristen på det förra genom att ösa på ännu mera av det senare. Den ena bägaren spiller över medan den andra står tom.

    Freud, som jag är sådär glad i, sade att religion är undertryckt sexualitet. Man kan också säga att sexualitet är undertryckt religion… och lite är det samma sak som sker i denhär frågan.

Kommentera

