Anschluss


Det känns som att landet har invaderats av en ond främmande makt. De kom hit i stridsskepp i Dressmankostymer och den sortens välstrukna skjortor som Sverker i Plus och pappor på kvartssamtal har. De förklarade att deras hobbies är fotboll, golf och hembygdsföreningar och att de tänker stanna för alltid. Det känns så bisarrt, som om typ Danmark plötsligt hade förklarat att de har annekterat Sverige och att det inte är förhandlingsbart. På morgonen vaknade jag av något som lät som ett flyglarm.
De har ju inte ens någon av fyrtiotalsnazisternas känsla för stil! Inga snygga stövlar och heta synthsnedluggar, istället svettiga fotbollsramsor och eurotechno. Jag mådde illa när jag satt på spårvagnen mot föreläsningen. Postapokalypskänslan. Cyberpunkregnet. Ring p1 ljöd ur förarens radio och någon pratade om att den var lättad. Allt var redan försent. Jag var på en manifestation. Det blev kväll, jag blev full i en ny, ful värld.
Nu börjar Bokmässan. Feriebarnen från Stockholm kommer i lämmeltåg för att bedöva sig med billigt förlagsvin och farliga förbindelser. I Göteborg är hösten smärtsamt kort och mycket vacker.

Lämna en kommentar