Där allt roligt är förbjudet


Krönika publicerad i Göteborgs-posten
På Kungliga biblioteket i Stockholm tillbringar jag för närvarande de flesta av mina vakna timmar tillsammans med Heideggers Varat och tiden. Att gå dit är lite som att åka tillbaka till 1800-talet eller Nordkorea. Allt roligt är förbjudet. Stolarna är så obekväma att det är omöjligt att somna i dem. Man får inte snusa i tysta läsesalen för då kommer en bister vakt i Säpoliknande kostym och ser hotfull ut. Jag har aldrig fått någon förklaring till denna extremt restriktiva narkotikapolitik, antagligen tror de att man ska kleta in nikotinet i deras gamla samlingar från 1600-talet eller att man ska smacka högt när man snusar eller något sånt.
Vakterna cirkulerar ljudlöst och allseende bakom ryggen på en och man måste lägga alla sina ägodelar i en genomskinlig plastpåse så att de ser vad man har med sig in. Man får naturligtvis inte äta godis, dricka vatten, prata, andas högt eller slå för hårt på datorns tangenter heller för då blir den man sitter bredvid rasande och man riskerar att bli misshandlad. Några doktorander berättade för mig att det en gång blev slagsmål i läsesalen då någon drack vatten för högljutt. Bordsgrannen tog strypgrepp på den som drack vattnet och de började slåss och sedan fick vakterna springa runt och jaga dem i läsesalen. Jag älskar slapstick och önskar att detta kunde hända oftare.
Jag brukar gömma snusdosan under tröjan och låtsas att jag är en hemlig agent som infiltrerar en sovjetisk militärbas och riskerar att skjutas av på bakgården. Faktum är att jag gillar den där fascistoida policyn mer och mer för varje dag. Det är som att träda in i en värld från en annan tid med ett helt nytt samhällskontrakt. Det är något med KB:s Stasistadgar som får mig att jobba bättre än jag någonsin skulle göra på det mjäkiga Stadsbiblioteket där gymnasieungarna har matkrig och det är tillåtet att göra ljud. Jag råkade ha ihjäl mitt överjag i somras. En augustinatt somnade det fridfullt in och gjorde sig aldrig påmint igen. När jag kommer till KB är jag så rädd att bli relegerad att jag snabbt internaliserar reglerna och omvandlar dem till ett slags protes-överjag.
Allting känns så svindlande och verkligt, vad man får och inte får göra står nedtecknat i ett obevekligt regelverk. En gång gick jag på en orgelkonsert i en kyrka för att jag längtade så mycket efter något heligt och rituellt och andäktigt, men det var inte ens förbjudet att applådera i den där kyrkan. Inget är förbjudet längre. På Ica spelas Enrique Iglesias låt Tonight I’m fucking you utan att ens pensionärerna ser bekymrade ut.
Jag älskar power metal och fantasy som handlar om urgamla ritualer, hemliga ordnar och världar där tingen är laddade med mening och förutbestämda betydelser. Jag växte upp med påbudet gör som du vill, bara du blir lycklig. I min värld är allting så tillåtet att man förlorar sig själv i valmöjligheterna. Förutom på KB, där minsta felaktiga rörelse kan få ödesdigra konsekvenser.

11 svar till “Där allt roligt är förbjudet

  1. Det här fick mig osökt att tänka på ett himla fint citat av filmskaparen Maya Deren: ”The universe was once conceived as a vast preserve, landscaped for heroes, plotted to provide them with appropriate adventures. The rules were known and respected, the adversaries honorable, the oracles articulate. Today the rules are ambiguous, the adversary is concealed in aliases, the oracles broadcast a babble of contradictions. One struggles to preserve, in the midst of such relentless metamorphosis, a constancy of personal identity.”

  2. Idag är regeln snarare ”följ din lustimpuls!”. Om du inte gör det bör du känna skuld.

  3. Det där med snuset beror säkert på att personalen har hittat snusfläckar och annat otrevligt kladd i gamla böcker och annat oersättligt material. Kom ihåg att KB är vårt nationalbibliotek med uppgift att bevara för framtiden. Följer man inte de strikta ordningsreglerna riskerar man att KB tvingas hålla allt material inlåst och otillgängligt för all framtid och det är ju inte roligt för någon! Särskilt tråkigt blir det för framtida forskning i vårt kulturarv om besökarna är så ovarsamma med materialet så att det förstörs.

  4. Fascinerande. På den tiden då allt var utstakat och restriktivt så drömde människan om en fri och oviss värld. Nu, då vi börjar närma oss den för fria och ovissa världen så drömmer sig människorna tillbaka till det utstakade och restriktiva. Vi är då aldrig nöjda.

  5. Det kallas Stockholmssyndromet

  6. Varför läser du Heidegger? Är det något för en libertin som dig?

  7. Sekundärlitteratur: påståendet i länken är felaktig, det är inte nazismen som introduceras i filosofin, utan det är filosofin som blir BEGRIPLIG utifrån nazismen. ”an understanding of philosphy through nazism”.
    http://www.amazon.com/Heidegger-Introduction-Philosophy-Unpublished-1933-1935/dp/0300120869

  8. Intressant att du namedroppar Heidegger och boken Varat och tiden i inledningen, utan att det egentligen har någon relevans för vad du ska säga. Men varför inte, det är väl trots allt få saker som visar på kulturellt kapital som ökänt komplicerade kontinentala filosofer? …

  9. ”Vi går mot ett samhälle där man ska kunna göra vad man vill, när man vill och hur man vill”

    Gumbel, Kia (2006). Om? När? Hur? Varför? RFID på bibliotek, en kartläggning (Länsbibliotek Uppsala) Tillgänglig på internet: http://www.lul.se/upload/9095/rfid_kartlaggning.pdf

Kommentera

