Ersättaren

Krönika publicerad i Helsingborgs dagblad

Det vore bra om man kunde hyra in någon slags vikarie som skötte ens sociala liv medan man hann med skolan och alla sina jobb. Jag tänker mig en pålitlig, ansvarsfull person som man vid behov kunde outsorcea sina bortprioriterade kompisumgängen till, gärna en allmänbildad entertainer som är bra med barn och med glädje sätter andras behov före de egna. Den här personen kunde även få vattna mina krukväxter, ta ställning till diverse besvärliga sms från oregerliga killar och lyssna på bildande radioprogram som vore bra för mig men som jag inte har lust med för tillfället. Den skulle ha färdiga beprövade lösningar utarbetade för varje upptänklig situation. Den skulle vara objektivt rättrådig och god och aldrig bli arg, stressad eller självisk. Den skulle alltid välja fullkornspasta, ta max ett glas vin någon gång då och då för smakens skulle och inte för att bli full, aldrig säga löjliga saker offentligt och aldrig känna för mycket, helst inte alls. Jag gillade Åsa Nilsonnes bok Smärtbäraren så mycket när jag var yngre. Den  handlar om en kvinna som har förmågan att gå in i andra kvinnors kroppar och ta över deras problem: övervikt, värk och smärta. Hon lever en tid i kroppen, ställer allt till rätta och lämnar tillbaka den i perfekt skick.

Jag tog bussen till Ikea en dag efter skolan. Jag älskar att försvinna i låtsasvärldarna där inne. Efter ett tag glömmer man vem man är ute i verkligheten.
Allting är så smärtfritt funktionellt. Det ser ut som världen precis innan den börjar. Det känns så statligt och säkerhetsbesiktigat testkört, som ritningen för livet. Här kan du ställa soffan, så här ska du röra dig för att inte gå in i de vassa kanterna.
Och det verkar så enkelt. Som om inget skulle kunna gå fel om man bara inredde enligt deras förprogrammerade modell.

Jag vill ha en bruksanvisning för allt. En idiotsäker algoritm.  Jag vill vara närvarande men ändå på tryggt säkerhetsavstånd från andra sidan av glaset så att inget kan gå sönder. Som när jag spelade Combat flight simulator i fyran och kraschade flygplanet med flit. Jag dog och dog och skärmen upplöstes i ett pixligt mörker men det var bara att starta om och sedan satt inga minnen av haveriet kvar i kroppen.

7 responses to “Ersättaren

  1. En märklig konsekvens av att läsa med rss är att man inte märker att man saknat en feed, innan den blossar upp i fet stil för att det äntligen har kommit en post som man inte visste att man ville läsa.

  2. ag förstår att du dagdrömmer, men om du inte tvingas välja mellan allt det du skulle vilja göra, så missar du den personlighetskapande effekt som valet har. Att välja är ju ett sätt att lära känna sig själv – i praktiken.

  3. jo ibland. men så mycket väljer man utan att ens vara medveten om det. jag önskar att mina val fick mig att känna mig mer som en person.

  4. Pingback: ISABELLE |

  5. Åh, livet i ett nötskal. Eller livet, kanske möjligtvis storstad med omnejd-liv, för en någorlunda modern människa.
    Jag minns att jag tyckte att Facebook var så skönt när det kom. Man kunde klicka in och kolla hur det stod till med folk, och likaledes meddela sig om dags-/veckoformen. Men sedan när man träffar folk märker man att det som skrivs på Facebook bara är en fasad, det räcker inte för att ha en riktig relation med människor. Men det kan funka som substitut när man känner att man måste sätta det sociala livet i paus, för att hinna med det där mera viktiga, riktiga livet: jobb/skola/bildning.
    Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem, men om du kommer på någon får du gärna meddela det. Om du säljer idén lär du dessutom bli hyfsat rik.

  6. Plus, var det inte Hume som menade att personlighet egentligen inte finns? Istället är det som med orsakssambandet något som vi socialt konstruerat för att det blir lättare att ordna våra erfarenheter av världen så.

  7. just det, spännande. även Thomas Metzingers Being no one driver ungefär den tesen.

Kommentera

