Belgrad min älskling

Några killar ringde in mig på uppdrag till Serbien.  Det var ett förtrollande land i betongruiner med neonskyltar och krigsskadade klubbkids i vräkiga klockor och skarpa kostymer. Musiken på klubbarna var en pikant blandning av serbisk turbofolk och underbara eurotrashhits.

Betongen!!!! den var en demon. monstruöst kylig och funktionell och ornamentbefriad. Jag drömde mardrömmar om den sedan. Plötsligt förstod jag hur psykologin hos folk som blir sexuellt attraherade av byggnader fungerar.

Johannes har varit reseledare och bott i Förenade arabemiraten så han skötte all admin medan jag var upptagen med att fotografera mig själv och maten. Mvh 80-talisten

Vi var i ett 1400-talsfort och chrisk tjatade oavbrutet om hur storslaget Europa är där man känner historiens vingslag jämfört med USA där den äldsta kulturlämningen är Disneyland.

När Johannes höll små miniföreläsningar om europas kulturgeografi så blev jag ”lite trött”.

Allt var så GRÅTT! Jag dog av skönhet. inte som Sverige med sina löjliga färger.

Maten var, eh,…funktionell. Obs vegetarianer ta med er morötter. Vi åt alla måltider i fina bohemkvarteret Skadarlija. Huvudkomponenterna i all mat var kött, gris och djur. #grisfest

När vi var i 1400-talsfortet blev Johannes och Chrisk helt vilda och pratade om att de skulle ha ihjäl olika arméer på tyska och trodde att de var med på medeltiden.

Finns det något gulligare än män som sover? Det borde tryckas upp på vykort, som kattungar.Hela nätterna var vi på olika eurotrashpråmar på floden.  Där dansade samma inhyrda MTV-lightporrdansare som jag såg i Odessa mekaniskt till dundrande euroskräp. En natt var vi på det som taxichauffören med nedlåtande röst kallade ”gupsy bar”, den låg i träsket. En 18-årig tjej  ville hångla upp mig pga min glitterklänning.

ett övergivet gammalt hotell från sovjettiden som ingen vill köpa.  det låg vid en av båtarna vi dansade på. tusen tomma svarta fönster stirrade på oss från betongens urberg medan vi letade efter den billigaste taxichauffören.

Chrisks fantomsmärtor fick honom hungrigt att leta efter internet.

Johannes ondgjorde sig över bildningsförfallet i nationen och försökte lära mig om hur det var på 80-talet innan Google. Då sa jag Jag vet allvarligt inte vad du talar om. Jag har aldrig hört om detta i skolan.

Chrisk är doktorand och såg resan lite som ett bildningsprojekt för ungdomen och förhörde mig på bl a tyska hermeneutikers födelseår. Han sa att jag skulle bli en skam för hela den europeiska bildningstraditionen om jag misslyckas på uppsatsopponeringen på torsdag. – Jaja, nu super vi! sa jag.

I början pratade de bara om flygplan, finanspolitik, Baudrillard, bitcoins och krig. Sedan framåt natten mjuknade de och berättade alla hemligheter.

På klubbarna spelades brutalt funktionell designereurotechno och turbofolk i en melankolisk synergi.

8 responses to “Belgrad min älskling

  1. Fantastiskt.
    Belgrad läggs till listan
    över städer grå
    att besöka i öst.

  2. Språkpolisen

    Bra mix av text och bilder… Bra skrivet, mycket humor och entusiasmen och berättarglädjen smittar av sig…

  3. Finns även många likheter mellan Sverige och Jugoslavien, t.ex. vad gäller arkitektur och konst. Folkets Hus-stilen liksom. Båda länderna låg ju också i viss mening ”mellan” öst- och västblocket under några årtionden.

  4. ja, spännande. det är nog därför det kändes som att jag hade varit där förut. påminde mycket om lindängen i malmö.

  5. Pingback: Några intervjuer | Intensifier

  6. Hej Isabelle, fina bilder.. gillar din stil.

  7. Men ja! Så himla sant! Det har jag inte reflekterat över. Män som sover ÄR det gulligaste.

  8. Pingback: Nyårskrönika över 2011 | Intensifier

Kommentera

