Skräcken för fönsterkuverten

krönika publicerad i Helsingborgs dagblad
Jag måste sluta gömma fönsterkuvert under sängen. De är kanske inte så farliga egentligen, ändå känns det fasansfullt att öppna dem, som att det kommer att sätta igång en lavin av ohanterliga konsekvenser. Man vet ju att det aldrig är någon som vill en väl som skickar saker i fönsterkuvert. Det är aldrig någon som vill ge en pengar eller en present och en gullig hälsning om att allt kommer att ordna sig.
Fönsterkuvertet kommer alltid från Myndigheten. Den vill nästan alltid att man ska göra något jobbigt och tråkigt, som att ge den pengar eller ta ansvar eller lova något. Ibland har jag velat underteckna viktiga brev och mejl till myndigheter som man skrev på msn till kompisar på högstadiet, kanske ”Tack gumman!” eller ”Okej vännen!” eller ”Fint, vi fixar det sen!” Det skulle liksom avdramatisera myndigheten och få den att kännas lite som på låtsas. Men man får såklart inte det, man måste ta den på allvar, man måste spela med.
När fönsterkuvertet väl hamnat på hallmattan känns det som att en urgammal ondska har tagit sig in i huset. En ond demon som kommer att hitta en var man än gömmer sig. Det nya vuxenliv som man äntligen lyckats montera ihop efter många gråtfärdiga timmar med Ikea-bruksanvisningen kan den sekundsnabbt riva ned som ett löjligt plockepinn.
Vissa människor verkar så anpassade för att leva i det här samhället. De vet vilka viktiga papper man måste spara, de är bra på bokföring och att mingla med avlägsna bekanta, de har oftast bra ansiktsminne och kommer alltid ihåg räkningar och födelsedagar. Jag har så dåligt ansiktsminne att det hänt att presenterat mig för folk jag redan träffat tre gånger. Idag var jag duktig och kom bara tolv minuter försent till tandläkaren, sedan upptäckte jag att jag var där tre dagar innan bokad tid. Ofta beskriver man det här som ett åldersrelaterat problem. Att man med åldern slutar vara så förvirrad och frånvarande och blir bättre på medborgarskap, på att sköta det praktiska och administrativa i livet. Vuxenskap innebär i vårt samhälle att kliva ur sin egen värld och bli närvarande och redo i världen där alla andra befinner sig, de som inte är rädda för fönsterkuvert.

5 responses to “Skräcken för fönsterkuverten

  1. Lite förvånad blir jag att det här är skrivet av någon som ändå påstår sig vara över 20 år gammal.

  2. Ja O, hur kan man skrämmas av myndigheternas fönsterkuvert & vara över 20 bast, myndigheter som är så fromma & väna.

  3. @O

    Och hur gammal är du själv? Det är hursomhelst ganska förvånande att någon som kan läsa och skriva inte kan föreställa sig att folk fungerar på olika sätt och har olika erfarenheter.

    Rädslan för fönsterkuvert behöver heller inte vara något kroniskt, det kan gå över och man kan även få återfall, i vissa fall tror jag också att det kan dyka upp senare i livet utan att man haft det förut. Ångest är ingenting som enbart hör till tonåren och det yttrar sig på olika sätt. Själv har jag faktiskt tyckt att kontorstider har varit obehagliga, trygg kände jag mig endast på helger och nätter, de tider då de som skickar fönsterkuvert vanligtvis har öppet.

    Då har jag varit över 20 år gammal, men du kan förmodligen inte föreställa sig hur det är heller. För övrigt så är fönsterkuvertsångest förmodligen inte så vanligt om man är under 20 år, eftersom man inte brukar få så många sådana innan man är vuxen.

  4. De tider då de som skickar fönsterkuvert vanligtvis har stängt, ska det stå.

  5. Min mamma säger att jag är en dålig samhällsmedborgare för att jag slänger mina kuvert efter att jag tagit itu med dem. Man ska visst spara dem i en pärm. I flera år. På en sådan pärm kan man ju ha de där gulliga hälsningarna du talade om, så känns det nog lite bättre!

Kommentera

