Jag vill veta allt i förväg

Jag läser alltid om slutet på filmen på wikipedia innan jag ser den. Jag älskar facebook för där  kan man se på gästlistan vilka som kommer till festen och om man ska gå dit eller trycka maybe attending (det betyder att man inte kommer). Om man ser en snygg kille på gästlistan så kan man titta på hans profil och få veta hur bra han gör sig i kavaj,  om han skriver e istället för är, om han hatar sport och om han har bra och självdistansierad humor. Man kan såklart googla vidare och få reda på hans mellannamn och födelsedag, man kan se hans gata ur tre olika vinklar på eniro och hitta bilder på honom som bäbis på en hemsida hans storebror gjorde när de var små. Om det visar sig vara en ospännande person så har man besparat sig många minuter av ofokuserat pladder med öl och nån hög musik som maskerar hans dåliga skämt. Det låter såklart som att jag är en psykotisk stalker nu, men alla andra gör också såhär säger de när man frågar dem på fyllan.

Facebooks förhandsvisningar av fester och vänner ger en illusorisk känsla av kontroll. Det känns som att man kan hinna före livet och överlista det, se ritningen för allt. Men vi väljer ju ingen i våra liv, de väljer oss, sa Hemingway i ett sällsynt skarpsint ögonblick. Det är både en hemsk och bra tanke. Och som @mbrock sa på twitter: ödet är som Diablo II: man kan inte styra vad som händer, bara maximera sin magic find%!

Mina föräldrar träffades i en hiss 1984. Denna gulliga lilla anekdot ger mig ibland blodsmak. Tänk vad skönt det var förr, ungefär på 80-talet. Då de bara hade Blåvitt och Statens pizza. Alla valmöjligheter som retfullt dansar runt i hörnet av mitt synfält gör mig sjuk. Var man ska bo, var man ska arbeta, vem man ska leva med. Jag åker snabba tåg mellan  Stockholm och Göteborg och kan inte bestämma mig.
Visst har jag väl kvar dem jag lämnat: vi mejlar och ses någon gång ibland. Men när man flyttar är det omöjligt att behålla samma relation som man hade förut. Jag definieras av min omvärld, jag blir till i deras ögon. Mina vänner är behållare för mitt jag, när jag känner mig osäker på hur och vem jag är så kan jag fråga dem. När hela umgängeskretsen byts ut under kort tid så uppstår en viss desorientering. Jag kan känna mig så nyvaken inför vem jag har varit och blivit, vad som egentligen är äkta, vad som är härmning och minnen. Jag älskar att byta ut alla låtarna på mobilen när någon försvinner ur mitt liv, samtidigt kan man aldrig helt deleta nån. Han ekar i min kropp, jag har kvar orden jag lånade av dem, tankarna hon planterade.
Plötsligt är det som nyss kändes som framtiden bara ett facebook-album från 2008.   Ibland vaknar jag till halvvägs genom drömmen och tror att det fortfarande pågår, att det fortfarande är 2007 eller 2003. De där verkligheterna kändes ju så eviga när de pågick. De är lindade runt hjärnbarken och spritter ibland nyvaket till i mitt nervsystem för att sedan falla tillbaka i sömn.

4 responses to “Jag vill veta allt i förväg

  1. ”1984 då de bara hade blåvitt och statens pizza”. Var kommer du ifrån – Albanien? Eller har du gått på typ Dick Erixons mässande? Varierat utbud av pizza, läsk, sylt, tandkräm och tusen andra saker har det funnits sen dessa ting över huvud taget lanserades. Och nej, alla på 70-talet sprang inte omkring i Mah-Jongkläder, näbbstövlar eller utsvängda jeans heller.

    Trodde f ö att idén med Fejan också var att *underlätta* att bevara kontakter med tidigare umgänge när man rör på sig, men här verkar det snarare vara en inbyggd frestelse att gruppdumpa alla utom bästa vännen coh de som man komer att nätverka tillsammans med. Ja, det är kanske den egentliga idén med FB: at underlätta självregisserat poserande och att samtidigt låta brukaren hjälpa till att leda FB-annonsörerna till nya kunder.

  2. Nu är du elak Martin, och du missförstår en litterär stil för något sorts upprapning av fakta.

    ”Valfriheten” och den påhittade ”identitet” som skall vara en karta och kompass i denna valfrihet är full av paradoxer, vissa omfattas av den, andra inte. De goda nyheterna är dock att det är mycket enkelt att bryta igenom den här känslan av att framtiden är ett facebook-album. Det krävs bara lite mod och en skvätt (oironisk) självdistans så träffar man förr eller senare den där personen i hissen.

    Fint skrivet ❤

  3. Boing: Jäpp, jag begrep också att någon försökte vara ironisk. Men ironi fungerar inte när det blivit så tömt på en spänning mellan föremålet och den där ironiskt tillsvbängda beskrivningen som det blev här. Att det bara fanns en – eller ens fem – sorters pizza och att alla som inte var VD:ar bodde i grå kåkar i nån sorts Östtyskland (min tolkning av den bild IS målar upp) är inte igenkännligt för någon. Det finns till och med många som fötts efter 1985 som vet att det aldrig varit så. Och skriver man en krönika eller ett inlägg av den typen 8som här) vill man ju att det, även genom ironin, ska sätta gnistor i rörelse i medvetandet hos dem som läser. Kryddar man fullt med sådana här vansinniga hyperboler så fungerar inte det, och den tillknycklade hyperbolen och personangreppet är de enda stilmedel många krönikörer och mediebloggare har, det enda de kan ta till för att få fart på texten.

    Om den ironiska blinkningen ”mina föräldfrar bodee i ett Sverige där det bara fanns blåvita varor och statens pizza”, bara en variant av alla dagligvaror såvida man inte var överklass och bodde i Stockholms innerstad, om den ironin är upphängd enbart på Isabelles fiktionaliserade bild av någon inne i den här lilla textbiten, om den inte tar spjärn mot något som vi kan känna igen i en icke-fiktiv, delad verklighet, ja då funkar inte ironin. Det blir blött och koketterande och ofarligt, men inte ironi., Riktig ironi tar f’äste mnot något som kan känna igen, om inte som råfaktra så som metafor. Riktig ironi har en kognitiv.sida, den öppnar ögon eller får en att tänka nytt, den sysslar inte bara med bjäbbande.

Kommentera

