Om oerhört fånig reklam

Åh, skamsköljningarna. Det här är nog det värsta jag hört sedan Fredagsmys-låten. Det är så poserande, tillgjort, tramsigt, säljigt och dessutom ett typexempel på reklam som underskattar sin målgrupp. Eller riktar de sig kanske till fyraåringar snarare än medvetna hipsters mellan tjugo och trettio? Man ser den illa dolda bottenlösa ångesten i de stackars inhyrda musikernas ögon.  Jag antar att de ska föreställa något slags härligt, avslappnat Möllan-undergroundkällarband som ska få folk att förstå hur coolt det är med kollektivtrafik.  Att det är en livsstil. Totally förtingligande. Jag har skrivit om Möllan-exotismen tidigare. Tyvärr blir det ofta oerhört ocoolt när pr-firmor försöker få något att framstå som ungdomligt subkulturellt och hippt. Jag tänker på Telias senaste Halebop-reklam som även den försöker använda sig av något slags avslappnat down with the kids-språk men bara ser ut som ett missfall från macmännens brainstormingmöte. Hemligheten med marknadsföring som riktar sig till unga är att man måste få produkten att framstå som något svårtillgängligt och lite hemligt som bara råkar blixtra förbi i mottagarens värld. Något som katalyserar mentala bilder av en plats som bara utvalda får tillträda.  Allt går att googla idag, det är svårt få något att verka otillgängligt och vip-igt. (Ordet vip är för övrigt så sönderanvänt i facebook-inbjudningarna att jag blir helt matt).  Effektiv reklam får en att längta. Likt bra konst så verkar den inte rikta sig till någon speciell, den tjatar inte, den är inte pedagogisk: ändå träffar den en rakt i hjärttrakten. Som Sony-reklamen med Jose Gonzales-låten. Bra reklam plockar upp ord, musik och kläder från filmer innan de har blivit avmystifierade och definierade av masskulturen, den får en att undra: vem pratar sådär? Var kommer det ifrån? Varför är jag inte en del av det? Den är som de coola tjejerna på gymnasiet var, de som inte frågade om man ville följa med, de som man inte kunde bli som hur mycket man än försökte. Jag minns när jag såg ett par Buddy Holly-nördglasögon från Ray-ban flimra förbi i någon film för flera år sedan och älskade det, jag blev frustrerad och ville veta var de kom från. Nu känns nörden devalverad och uttjatad. För att få kalla sig nörd räcker det med att ha en hobby. Typ tv-serier. Kanske är det internets fel att övergången från subkultur till mainstream verkar gå mycket snabbare idag än för tio år sedan. Allt är decentraliserat och avförtrollat.

15 responses to “Om oerhört fånig reklam

  1. Åh. Dessa macmän. De måste verkligen ha en egen världsbild. En egen ontologi. ”Det går att appa, alltså finns det. Det går att like:a, alltså kan jag värdera det.”. Detta försök till medvetenhet som resulterar i att man försöker konstruera och kommersialisera memer på samma gång. Hade macmän suttit på zoo hade inte någon inträdesavgift varit för hög.

  2. Det här är tydligen det bästa Malmö kan uppbringa. Låten är en av tre som valdes ut av Timbuktu och några till i en jury.

    http://www.citytunneln.com/sv/Invigning/Nyheter-2/List-sida/Malmocity-Rollerz-vann-Citytunnelns-musiktavling/

  3. Jag som ändå känner människorna i videon vet om att de är otroligt härliga människor att ha omkring sig. Synd att de skulle utsätta sig för det här.

  4. Är det alls möjligt att idka marknadsföring för en tunnel? Okej för att det säkert finns bättre alternativ än denna videon, men uppgiften i sig är ju inte lätt. En tunnel är en komponent i en infrastruktur, något av det mest funktionalistiska vi har i vårt samhälle. Flygplatser är liknande komponenter, men de är även monument, lokaler gjorda för att välkomna nyanlända till en plats och ge ett gott första intryck. Broar likaså, de fyller ett syfte utöver bara att få trafik att flyta smidigt. Vissa typer av kraftverk kan användas för att signalera framåtsträvande och miljötänk. Men tunnlar har bara ett enda syfte; att göra kommunikation och transport smidigare (undantaget t.ex. nybyggda tunnelbanenät som Köpenhamns Metro, som ska stärka stadens storstadsanspråk). Så hur ska man marknadsföra dem? Att koppla ihop en tågtunnel med livsstil eller någon sorts subkultur är som att försöka få elledningar att framstå som sexiga.
    Kanske viktigare: varför marknadsför man tunneldjäveln? Den tryckta reklam jag har sett har fokuserat på att man nu kan åka till Köpenhamn snabbare, och en mer effektiv kollektivtrafik är värd att marknadsföra. Men varför handlar sången om tunneln som byggnadsverk?

  5. Tänk om reklamfilmer vore coola, helrätt och underground, det vore helt fruktansvärt. Det finns ju en trend att annat genomkommersiellt blir hippt, men jag hoppas det stannar vid gamla barnprogram, nintendospel och godispapper. Skulle vi tycka att reklamfilmer är coola, även de som inte är konformerade till det borgerliga idealet, vore vi totalt hjärntvättade. Det är formen, inte nödvändigtvis innehållet, som ger oss skamsköljningarna. En spontan hyllning till en citytunnel som i youtubeklippet ovan kan mycket väl vara bra, och till en tunnel finns det många associationer till coola undergroundkulturer som graffiti och urban exploring. Det är just det säljande budskapet, förtingligandet, i tvärt motsats till just såna verksamheter som graffiti och urban exploring som skiljer materian, hålet genom marken, ifrån dess inbillade väsen, transportleden, som gör att det aldrig kan bli hippt. Det skulle nämligen innebära att vi förlorat all vår fantasi, kritik och lekfullhet.

  6. Men är det inte bara ett skämt, en parodi? Det KAN väl inte vara seriöst menat?

  7. Jag skäms över att vara människa i tillfällen som detta …
    Men det måste väl ändå vara ett skämt?
    Eller?
    Snälla … ?

  8. Ser ur som ett gäng från Heleneholms musikskola. Låter som det också.

  9. Brorsan föreslog att man skulle kallat in David Bowie och låtit honom sjunga ”Station To Station”. Bowie har ju redan spelat en gång i Malmö.

    -Se upp så han inte gör det han gjorde vid slutet av den turnén, sa jag (alltså som The Thin White Duke på Victoria Station- ger en hitlerhälsning från tåget när det rullar in).

  10. Åh, herregud! Jag håller med dig till tusen, gillar verkligen inte den reklamen. Allting ser tillgjort ut samt att det verkligen inte känns professionellt ut.

    Otroligt bra skrivet!
    Kram

  11. Jag minns en annons som Torget – postens internetsatsning, ni vet – satte in i några stora dagstidningar till jul för sådär tio år sen. Den visade ett gäng ”antikapitalistkids” som softade i ett stort rum, alla hade den sorts kläder som då signalerade ‘vi är indiepunk’: baggy byxor, ylletröjor, tights och bälten i glatt skrikiga eller murriga färger, mycket kajal och så, och de höll tydligen på at förbereda nästa demonstration. En tjej plitade med tuschpenna på ett plakat om typ ”FUCK CAPITALISM” som man såg uppochner, en annan poserade med en vattenpistol. Nå, de flesta av prylarna och kläderna på bilden var taggade med skyltar som talade om var de hade köpts och vad priset hade varit (dyrt naturligtvis, tänket var samma som i Zsigas ”Popvänstern”). Det var enormt blaffigt och pådyvlande och tyvärr dumt. Hade annonsen tryckts som en politisk kommentar hade den kanske funkat att diskutera, men som just annons blev den galet påträngande och, naturligtvis, nedlåtande mot precis dem som förväntades gilla Torget och dess butiker inför julhandeln.

    Men jag är övertygad om att många reklambyrå,änniskor hö-höade åt den.

  12. Det är svårt att lyssna på beställda infrastruktur- och byggnadsmusikhyllningar utan att få öststatsvibbar, tycker jag. ”Ah, nu har vi byggt ett tufft stålverk — då behöver vi bara en mastig kör som kan tala om hur bra det är!”

    Det var inte mer övertygande, men så i efterhand roligare att lyssna på än jag tror att det här någonsin kommer att bli.

    //JJ

  13. david: timbuktu, jaa…vad väntar man sig egentligen.
    simon: word!
    magnus: hahaha! oerhört roligt.
    johan: jaaa, precis! om du vet några sådana öststatsexempel får du gärna länka.

  14. Känner till några, men hittar dem inte någonstans på nätet så vid en kort sökning. Återkommer om jag skulle göra det.

    //JJ

  15. Kanske inte precis det Johan menade men icke desto mindre bra! Stålverk vid 00:30 också.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s