I karantän

Jag gillar att vara förkyld och livsoduglig och hamna i karantän några dagar.  Eftersom man inte känner någon smak så längtar man inte efter något. När man går ut för att hämta mat eller källsortera så känns världen främmande och man känner inte riktigt igen sig. Som när det precis har snöat och världen är bekant men annorlunda, stilla och dov och tom, som om den nyss  har startats.  Jag ser människor på Willys men känner inte igen mig i dem, jag har lämnat deras värld. Jag är rädd för att någon ska börja prata med mig, det är som att jag har glömt hur man gör.  Teveseriekaraktärerna blir allt verkligare, allt mer tillräckliga som ersättning för riktiga människor. Hjärnan börjar identifiera dem som vänner. Jag minns en körtelfeber i sexan i tre veckor: långa hallucinatoriska feberdrömmar, förmiddagar framför det låtsasstatligt trygga tv4, dagar som inte ens började. Världen jag lämnat kändes allt mer som en avlägsen dröm. När jag kom tillbaka till skolan så behövde jag en bruksanvisning. Jag hade glömt hur saker smakade och hur man umgicks. Att man alltid måste bete sig som när någon tittar på. Jag kunde alla låttexterna från Ztv utantill, jag hade hemligheter med karaktärerna i eftermiddagsserierna. Jag hade lärt mig att umgås med mig själv igen, den där förmågan man förlorar någon gång i åttaårsåldern när man internaliserar de andras blickar.

Ett par dagar in i karantänen så hinner alla tankar ikapp, som de alltid gör när man kliver ur sitt liv och kan titta på det utifrån. Jag funderar på om jag är där jag vill vara, var jag vill hamna. Jag måste bestämma mig snart.  Jag saknar att vara 19 och läsa a-kurser hela tiden. Nu börjar det bli dags att skärpa sig och det är inte lika okej om man skulle misslyckas längre. Möjligheterna är förlamande. Några dagar är det okej att ställa sig vid sidan av. Sedan måste man ta tag i allt igen och fortsätta framåt. Det är besvärligt.

A lot of people enjoy being dead. But they are not dead, really. They’re just backing away from life.
Maude i filmen Harold and Maude.

One response to “I karantän

Kommentera

