Idag

Skriver jag om den misslyckade sexköpslagen på Svt Opinion.

7 responses to “Idag

  1. Och du gör det rysligt bra också!

  2. Pingback: Sexköp? « PåRiktigt

  3. Riktigt bra skrivet!

  4. Lars-Aragorn Synekdoke

    Hear hear! Du blottlägger på ett mycket förtjänstfullt sätt den diskurs som hela den vedervärdiga sexköpslagen bygger på. Den analkristna synen på kvinnor som oförmögna individer, som staten ”måste ta hand om”.

  5. Jag har extremt svårt för den här argumentationen. Eller, jag har extremt svårt att förstå argumenten i sig. Även om jag tycker att du har poänger, hänger jag inte med hela varvet runt.

    Iband känner jag att det här är ett sådant ”lyxproblem” som vita medelklassfeminister har. de ba ”konstruktionen av kön och kvinnlighet i prositutionsdebatten är skandalös, kvinnor måste få sälja sex om de vill!”
    samtidigt i en annan del av världen (och stan): kvinnor säljer sex och mår skit av det, och inte pga. konstruktionen av kön, utan pga. att de inte har pengar, men måste försörja sig själva och sin familj, och gör det ”fria valet” att sälja sin kropp. Kroppen, som är deras, och som de har kvar efter sexköpet, men vars fysiska gränser kränks.
    Förstår du hur jag tänker?

    Vet heller inte om man kan göra så stora generaliseringar om syner på moralism i samhället utifrån män du har ”träffat”. Eh, okej.
    Och jag tror inte att du menar att religionen var bättre på att ge folket upplysningar om vad som var rätt/fel, än vad media och staten är idag? Det känns i så fall rätt ogenomtänkt.

  6. Mycket bra skrivet!
    Jag är så trött på synen att alla kvinnor som säljer sex är offer och all moralism kring ämnet.

  7. Jag håller inte med om att det är någon misslyckad sexköpslag. Lagar har alltid nackdelar men om du inte har några andra argument emot denna än att du är trött på offersyn, att dra alla över en kam och moralism så måste det vara en väldigt bra lag, i princip alla lagar har de biverkningarna.

    Reagerade likt josefine på att det är en väldigt etnocentrisk och historielös feminism du ger uttryck för här, poänger har du som vanligt men du idealiserar dem till partipolitik i det här fallet, då kan jag inte applådera längre.

    Sexuellt våld är ett reellt problem, även bland vit medelklass i Sverige men framförallt i andra grupper i andra delar av världen där feminister kämpar för att importera den svenska sexköpslagen. Enligt dem handlar feminism om att kvinnan inte är manlig egendom.

    När man sysslar med media är det det geografiskt och sociologiskt närmaste som väcker empati och anses nyhetsmässigt mest värdefullt, men att göra detsamma när man sysslar med politik tycker jag är moraliskt förjävligt. Tyvärr är det typiskt för 80-talister och människor med liberala åsikter, i detta fall ramlar även du dit tycker jag.

Kommentera

