Grisfestfail

I flera månader hade jag och Lisa pratat och fantiserat och drömt om grisen på den lyxiga restaurang Kvarnen. I oändlig gråtmilt nostalgisk reminiscens drömde vi oss tillbaka till vår ungdoms Stockholm då vi för första gången gjorde bekantskap med herr kulting, obeskrivbart mör men ändå krispig, rimmad och i ljuvt giftermål med potatispurén. Nu hade vi äntligen tagit oss tillbaka till de förlorade drömmarnas stad och satt darriga av förväntan och väntade på att bli serverade. Lisa var tårögd av förtjusning och jag kunde knappt prata av spänning. Det var julafton fast bättre.

Inom några minuter kommer min dröm att vara förverkligad!

När servitören kom in med vad som såg ut som kvarlevor av ett malätet gammalt kadaver så skrockade jag milt. Haha, stackars den som beställt den där skabbiga julskinkan! skrockade jag nöjt och spanade efter vår mat. Till min oerhörda fasa placerade kyparen den skabbiga julskinkan på vårt bord. Jag vill inte tänka på vad den påminde mig om. Kanske det där avsnittet av Jackass då de badar i ruttnande inälvor och kaskadspyr.  I vad som kändes som timmar försökte vi plågat äta upp men eftersom portionen verkade vara anpassad för att mätta en mindre afrikansk by så tog eländet aldrig slut. Jag gissar att tillagningen hade gått till som så att praktikanterna på ett närliggande slakteri hade sågat av en bit ben från en random gris och slängt in i ugnen. Faktum är att jag sällan har varit så tilltalad av tanken på vegetarianism som efter den här ”mat”rätten.

Jag har aldrig varit så besviken. Det hela påminde starkt om avsnittet av Kvarteret skatan då de äter odefinierbar mat på en obehaglig vägkrog.

5 responses to “Grisfestfail

  1. mr pretentiös

    HAXE! Btw, blir inte ”nostalgisk reminiscens” en tautologi?

  2. Ur SAOB: erinring (se d. o. 4, hågkomst, minne; särsk. om svag l. otydlig (l. omedveten) erinring (av ngt som varit mer l. mindre glömt), stundom: återerin­ring; särsk. dels om själva värksamheten l. för­ mågan att (kunna) erinra sig ngt, dels (o. vanl.) om ngt som man minns l. varom kännedom bevarats gm tradition o. d. (o. som återges l. nedskrives o. d.).
    Reminisansen af fordna lyck­ liga tillstånd anser min herre för en fullkomligare lycka än en frisk sömn. CAEHRENSWÄRD Brev 2: 68 (1795).

    Så, nej! poäng till mig.

  3. Men ååå. Fläsklägget på Pelikan på Blekingegatan är tusen, tusen gånger bättre.

    Senast kokade jag faktiskt själv, och det blev till och med ännu godare, fast det tar rysligt lång tid.

  4. vi besökte faktiskt pelikan senast i fredags, byggmästarlådan var fantastisk.

  5. Hehehe! Ja du det där såg inte allt för aptitligt ut hurru! HAHA! Kvarteret skatan-klippet är dock helt jävla underbart!

Kommentera

