De arga unga männen

Förut trodde jag att den maniska benägenheten att förminska unga kvinnor var något generationsbundet. Något som bittra män över fyrtio ägnade sig åt när privata misslyckanden blev för tunga att bära utan att ha en grupp att skylla dem på. Tyvärr verkar även män i min ålder vara förtjusta i härskartekniker och nedtryckande av kvinnor i sin omgivning. Kanske är de fans av teorin om att jämställdheten har ”gått för långt” och försöker därför återupprätta artonhundratalets könsmaktsordning?

Jag minns på en fest för ett halvår sedan, jag hamnade bredvid en kille som skrivit för Lundagård samtidigt som jag, ett år yngre än mig och framgångsrik på sin humanistiska fakultet och omtyckt av professorerna. Vi småpratade lite och plötsligt började han svalt och metodiskt förminska mig och allt jag åstadkommit. Han  sade att det kändes som att jag bara ”lärde mig saker för att kunna blogga om dem sedan”. Han förklarade för mig att mina år på filosofiska och litteraturvetenskapliga institutionen bara var en manöver för att få mer uppmärksamhet i media och bli kändare.  Sedan påpekade han att han skulle ha kommit minst lika långt i skribentkarriären som jag och min framgångsrika (kvinnliga) vän om han hade varit tjej. ”Tidningarna vill ju bara ha tjejer”. Jag blev mållös och äcklad och i efterhand förstår jag inte varför jag inte gick till motattack, men jag blev så svarslös, så genuint chockad över att den generation som kallas De nya männen, de genusupplysta och sympatiskt historiemedvetna, att även de har samma ruttna, missunnsamma, konspiratioriska ilska över kvinnor och deras framsteg. Jag minns den första tidningen jag jobbade på i Malmö, hur någon berättade för mig att en av de högsta cheferna där hade sagt att ”tjejer som skriver bara är en trend”.

Jag minns när jag tog en fika med en bloggläsare i höstas. Jag tog mig snabbt därifrån eftersom han använde vår halvtimme ihop till att prata om sig själv och recensera alla de dåliga sakerna med min blogg. Varför frågade han från början om vi skulle ta en bloggfika? Uppenbarligen för att få chansen att berätta för mig hur dålig jag var. Många män verkar tro att de är utsända med det heliga uppdraget att berätta för så många kvinnor som möjligt om hur värdelösa de är. Som om vi har frågat dem.  Min vän Lisa Magnusson förtäljer mig om tjugonånting-män som förklarar för henne att hon borde skämmas.  Jag blir så sorgsen när Lisa berättar att 99% av krönikeresponsen hon får på mejl är från män och att vissa skriver att hon är ful och tjock och äcklig och ett luder som förtjänar att våldtas. Ibland är den här branschen inte särskilt mycket bättre än staden där jag växte upp.

22 responses to “De arga unga männen

  1. Det skrämmande, men också befriande, över detta fenomen är ju att sådana män inte förstår själva hur förlegade och ruttna åsikter de faktiskt har. Det är skönt att se sig själv som en liberal och öppensinnad typ men människans inneboende girighet och maktlystnad är svår att helt kväva och känner man sig förfördelad så är det väldigt lätt att bli bitter och hitta felet hos något annat än sig själv och sina prestationer. Det är bekvämt att kunna skylla på könsroller och orättvisor framför personligt nederlag och så funkar det both ways round.

    Jag är glad att jag pratade i de där minutrarna på introduktionsveckan i lund med dig så jag kunde upptäcka din blogg! Du kämpar för jämställdhet både genom din kompromisslösa utsida och genom inlägg som dessa. Jag gillade dig så fort jag såg dig, med din turkosa ögonskugga, leopardklänning och fasta blick när man tittade åt ditt håll 🙂 Man får börja i sin omedelbara närhet när det gäller jämställdhet och där tycker jag att du kan vara stolt över dina insatser. Cool brewd!

  2. Jag blir sorgsen av att höra att så lite förändras. Men även om ni som möter de här härskarteknikerna och gubbkillarna nu märker samma motstånd som fanns när jag var ung på 70-talet, så är ni många fler! Ni hörs och märks mer. Ni tar plats i debatten och tar ingen skit. Jag beundrar er verkligen som orkar fortsätta lika envist, fast 99 % av kommentarerna är sexistiska. Försök komma ihåg att det är 1 procent av läsarna som står för 99% av kommentarerna… Pepp-kram från mig!

  3. rebecka, wow vilken fin analys av min person 😀 märkligt att höra det sådär utifrån men trevligt. och börja i sin närhet, ja! det är viktigt att våga uttrycka ilska, exempelvis.
    katinka tack! ja, den hatiska newsmillmassan är kanske just en procent, men känns så stor ibland…undrar om jag ibland ser dem irl, jag undrar hur de ser ut.

  4. Inte lika arg som passé

    Isabelle, var det inte du som skrev en debattartikel i Expressen med följande: ”framtidsforskare har visat att kvinnor inom en snar framtid kommer ta över den ekonomiska och politiska makten”.
    med tanke på ditt citat är min fråga till dig: Hur tror du att detta är möjligt? Enbart genom fairplay och lika möjligheter? Genom kvinnors intellektuella överlägsenhet? Seriöst, det är väl inte så konstigt att unga män är arga och missunnande.

  5. Det finns så mycket att säga i det här ämnet.

    En sak som jag tycker är hemsk är när män pratar om en kvinna i egenskap av hennes jobb (ofta för att de inte tycker att hon är bra) och när man frågar varför börjar blanda in irrelevanta saker som hennes utseende. Eller att hon ser tjock ut. eller att hon har ett jobbigt minspel. Eller att hon har fula kläder. Då blir jag förbannad.

    Annars tror jag att man som tjej tjänar på att hålla sig cool. En typisk härskarteknik är ju att reta tjejer tills de blir förbannade och ska försvara sig. Då kan man kalla dem för överkänsliga, hysteriska eller ”Jag visste att du skulle bli arg när jag sa så, det är så typsikt tjejer hahaha”. Vi behöver lära oss männens härskartekniker och spegla dem mot männen själva. Var helt lugn och titta bara på honom som att du överlägger med dig själv om han är helt dum i huvudet eller om han bara har sjukt dålig smak och sen gå vidare i samtalet.

    ytterligare en aspekt jag tänker på när jag läser ditt inlägg är att vissa helt enkelt bara är oartiga. Som de två killarna på festen respektive fikat. De är oartiga i första hand, och om de försökte någon form av härskarteknik så var den jävligt klumpig och orutinerat. Ibland är en cigarr bara en cigarr och ibland är oartiga människor bara oartiga och förtjänar att bli behandlade därefter. Försök inte möta härskartekniker på ett moget sätt, det funkar inte på dem. Sopa tillbaka bara, med precis samma metod som de försöker sopa till dig. Det kommer kännas så mycket bättre efteråt.

    Som vanligt riktigt bra skrivet!

  6. Vet inte hur jag vare sig ska skriva eller förhålla mig.
    Jag är man. 49. Jag har två döttrar (även en minsting som är en son).

    Jag har varit och är så djupt och innerligt glad att följa mina barns olika förmågors framväxt. Hur de blommar.

    Jag vill ju att det ska fortsätta så. Oavsett kön.

    Så skriver du detta – och förra veckan kom en närstående kvinna hem från en högre ledarutbildning. Hon hade blivit utsatt för grova sexuella trakasserier. På något sätt det yttersta maktvapnet man kan ta till.

    Som förälder får jag för mig att man nästan är naiv och töntig. Man vill låta sina barn växa med rätt sorts stöd och uppmuntran till fullständigt öppna och fria och välvilliga varelser som sen kan ge sig ut för att möta ett fantastiskt och variationsrikt vuxenliv.

    Härskarteknik är liksom inte det första som slår en att man bör eller ska lära ut…

    Eller kampsport för den delen.

    Ska nu sonen och jag gå in för att lära tjejerna att avhysa drumlar i första han, för sådana finns det rätt många, men även maktmissbrukare och sist men inte minst; hur hantera rent fysiska övergrepp?

    Eller finns det en annan väg, en kärleksfullare?

  7. Du har så rätt, det är verkligen inte någon generationsfråga. Det finns väldigt väldigt väldigt många bakåtsträvande gubbar i 20-årsåldern, och särskilt bland de som anser sig ha stort ”kulturellt kapital”.

  8. jo gud vad jobbigt det är med överlägsna invandrare: http://is.gd/bV82e

    skämtåsido så är det på samma vis rätt jobbigt att klumpas ihop med denna märkligt homogena grupp ”män”, fastän man känner att man har lika mycket gemensamt med vad de tycks stå för som sverigedemokraternas åsiktsprogram.

    min personliga åsikt är att ”män” och ”kvinnor” är precis lika osympatiska och missunnsamma och härskartekniskt förminskande. men kanske hänger jag i ovanligt jämställda asshole-kretsar, vad vet jag

  9. Jag håller med så jävla mycket om att det inte är generationsbundet. Iaf inte till vår generation. Den är rätt rutten här och var. Men idéerna upprätthålls av personer av båda könen, och det går ut över alla.

    Jag skulle vilja se en feministisk kampretorik som inte målade konfliktlinjer mellan män och kvinnor, för det skrämmer bort framförallt män. Vägen bort från ruttenheten är att engagera och inkludera alla i kampen.

    Jag kände mig nästan, men bara nästan, lite exkluderad av vissa formuleringar i ditt inlägg. Speciellt ”den generation som kallas De nya männen, de genusupplysta och sympatiskt historiemedvetna, att även de har samma ruttna, missunnsamma, konspiratioriska ilska över kvinnor och deras framsteg.”

    Jag hoppas du inte menar alla män i denna generation. För det finns så väldigt mycket vettiga män. Det kan också vara lite för mycket begärt att precis varenda nedärvt beteendemönster ska vara helt genomtänkt. Jag tror att vi ständigt behöver vara beredda på att upptäcka beteenden hos oss själva som förstärker könsnormer, men också på att påtala när någon har en sunkig syn eller omedvetet använder härskartekniker, utan att fördöma hela människan eller dess kvinnosyn eller män som grupp.

    Men sin text är väldigt viktig och bra skriven, en väckarklocka som säger att vår generation fanimej inte är så jäkla mycket bättre än den föregående. Att det finns massor att ta itu med.

    Jag fick lite hopp förresten, när jag (av misstag!) såg Just D live för ett par veckor sedan. Sådana kvinnoförnedrande texter skulle nog inte gå att sälja idag. Det skulle iaf rätteligen bli ett jävla liv, vilket känns bra. En liten bit har vi kommit, tror jag.

  10. plastbaronen

    Isabelle: Ja, ungdomar påstås vara tolerantare än äldre generationer men det har jag personligen inte heller märkt något av. Jag tycker snarare det verkar finnas mer sexism och homofobi bland de unga. Det är ju också unga som främst dömer andra efter utseende. Kanske har det att göra med att ungdomar är mindre nyanserade i sin världsbild eftersom de inte levt lika länge. Eller också har de äldre helt enkelt lärt sig att vara artiga.

    Rebecka: Personliga misslyckanden beror inte alltid på personlig inkompetens. Det är viktigt att ha rätt kontakter och komma med sin idé/sin skapelse vid rätt tidpunkt för att lyckas. Vårt samhälle odlar en myt om att vem som helst kan lyckas bara de är tillräckligt bra, men det stämmer inte.

  11. Isabelle: Hehe precis, som att storma ut mitt under en tråkig föreläsning ;D Hade faktiskt tänkt säga det här till dig ”live” men jag såg dig aldrig igen på institutionen, haha.

    Plastbaronen: Nej, verkligen inte! Det säger jag inte heller. Men det är lätt att skylla personliga misslyckanden på andra faktorer och människor, lättare än att ta sitt ansvar för sitt liv och köra sitt race. Jag talar i hög grad om mig själv, jag har sedan jag tog gymnasiet för några år sedan offerförklarat mig smått undermedvetet med att jag nog säkert inte kommer lyckas med mina drömmar då jag är ung tjej i en mansdominerad värld, eller på finanskrisen och att det ändå är kört, då jag gärna vill skylla min feghet på annat än just min egen feghet. Jobbar på den biten. Håller helt med dig där att vi gärna skuldbelägger den enskilda människan, det är ju också lättare än att försöka sätta sig in i alla människors förutsättningar. Läste Lisa Magnussons inlägg angående fattigdom, hon tar upp dessa frågor på ett bra sätt tycker jag. Det är en bra inställning att man kan göra allt man vill, men samtidigt behöver man försöka stå kvar med bägge benen på jorden.

  12. hannes: fast att just d sjöng om en pappa som var förfärad över att hans lilla tjej börjat dricka och ligga med killar och om en osympatisk brud som var taskig mot sin pojkvän får nog i sammanhanget betraktas som direkt feministiskt, med tanke på vad mycket samtida rap och hip-hop gick ut på, där man objektifierade kvinnor genom att konsumera ”bitches” i samma utsträckning som snabba bilar och oversizade matsalsklockor.

  13. hannes, naturligtvis menar jag inte alla män i vår generation, men det är för självklart för att behöva påpekas. om jag hade tillagt en eloge i stil med ”tack till alla fina män som inte använder förminskande härskartekniker!” så hade det ungefär känts som när folk berömmer den duktiga feministiska killen som är hemma med barnet lika mycket som mamman. män är lika intellektuellt bemedlade som kvinnor och behöver inte berömmas när de beter sig väl. varför skulle man ge dem creds för att de gör något som borde vara självklart, tex att inte använda härskartekniker? det skulle ju vara att förminska män i allmänhet a la ”egentligen är du programmerad att vara ett svin, men vad duktig du är som bryter dig loss från din fängslande biologi och är en snäll kille!”

  14. Isabelle, det var kanske lite dumt att hänga upp min inlaga på just den meningen, det blir lite hårklyverier om vi ska diskutera hur eller om den skulle formulerats annorlunda.

    Feminina män blir också utsatta för liknande härskande män som du beskriver. Och jag chockas över är alla kvinnor som förminskar andra kvinnor och pressar män in i stereotypa roller. Generationens chockerande ruttenhet finns alltså inte bara bland män, även om jag håller med om att vulgärexemplen tenderar finnas där. Det var väl bara den aspekten jag ville förmedla.

  15. absolut, härskartekniker används både av män och kvinnor.

  16. Kim: Det handlade väl inte om en osympatisk tjej utan om en kille som inte gillade att hans kompis hade en tjej?

  17. Pingback: Ringaktad och favoriserad « plastbaronen 4.0

  18. Well, I can’t write in Swedish but have a pretty good clue what you’re talking about.
    Got the yesterdays example of NSK translated & I can understand written swedish, if my answer in english offense you, I’m sorry.

    First of all, you have alot of great points in your article, but you should headlight – perspective.
    That’s exactly what the youth of today is missing out on, especially in Sweden I think.
    It’s better to react on the reason why these young men & w0men act like they do, not if they are or not.
    The absence of understanding for other people, their stories, experiences & personality is one big factor for sexism I believe.

    This is a bit off topic, so no need to read this here last part but I’ll tell all of you how I did overcome my differences with other people.
    When I was younger i always despised alternative people, bums, alcoholics, people of the lower classes & you know, just didn’t like people who wasn’t like me (I told you this has nothing with sexism to do) but one day at college I realized, they are exactly as I am, though they’ve different stories to tell.
    Wasn’t long after that I left school, started to hang around the people I before hated. I lived with them, travelled around the world, always in search of people who aren’t like me, why? – To gain their story, add it to mine & relate to what ever shit they’ve been going through, by doing this you access a greater understanding, for male & females, young & old.

    However, whatever thoughts on this post is advised. I like your blog Isabelle, keep writing.

  19. Julia: Njae, om det är samma låt vi tänker på är det nog lite av varje http://www.youtube.com/watch?v=jtk5WhBi2Ic

    det är säkert ingen sympatisk åsikt, men jag kan inte låta bli att tycka det är ganska rolig text (”för hon bestämmer allt när han ska ut eller in, han kunde lika gärna börjat dejta Idi Amin”)

  20. Trist men sant, dessa surgubbar som missunnar sina medmänniskor framgång finns i varje generation och vi lär inte bli av med dem.

    Det måste dessutom påpekas att 90% av alla intressanta bloggare i Sverige är kvinnor och att Lisa är bäst(fast du är också grym). Så det så.

  21. Min erfarenhet är att de killar/män jag mött genom åren och som har använt sig av så kallade härskartekniker i själva verket är väldigt osäkra och otrygga i sig själva. De kan nog så mycket sätta sina klor i en, men det jag menar är att man försöker ge sjutton i såna människor. Utan att förneka patriarkatets inflytande så tror jag det är en möjlig, psykologisk, förklaring (men självklart aldrig en ursäkt).

  22. Der hvor menn og kvinner konkurrerer om de samme ressursene så vil menn alltid trekke frem ”kjønnskortet” på purr smålighet.

    ”En kvinne kan bare komme foran meg hvis hun er bedre enn meg, ikke hvis hun er like bra”.

Kommentera

