Bussresan från helvetet

Nu åker vi genom motorvägarsår genom granskogssverige och sorgsna postindustriella orter. Jag tänker på de tonåringar som bor där och lider. De känner det förmodligen som att hela livet kommer att utspela sig i samma lilla tröstlösa värld. Tegelhus med för små fönster och killarna som alltid sa hora. Jag lyssnar på eurotrash och trance och känner placebonostalgi. Buschauffören är hemsk. Jag har skrivit till Swebus och klagat:

Hej!

Idag den 25/4 åkte jag med er från Stockholm klockan 1335 med buss 801. I Mariestad skedde ett byte av busschaufför. När vi hade åkt ca 1 minut genom Mariestad sade den nya busschauffören argt att jag och mitt resesällskap var tvungna att sluta skratta eftersom vissa åkte med bussen tio timmar och inte klarade av skratt. Han sa detta på ett mycket ovänligt och nedlåtande sätt, ungefär som om vi hade varit två förskolebarn som fnittrat för högt i klassrummet. Jag förstår om man bör ta hänsyn till medresenärer genom att inte generera konstant oljud, men det här handlade om att vi pratade och skrattade någon minut. Jag har aldrig hört en busschaufför ryta åt vuxna skrattande män för att de är för högljudda i kollektivtrafiken, men till oss gick det tydligen bra. Ingår det i era stadgar att man inte får skratta under bussfärd? I så fall borde ni meddela det tydligt innan resans början så att man kan välja ett annat företag att resa med.
Vänligen
Isabelle Ståhl
Frilansjournalist

Här är förresten några missvisande kommunslogans:

Ale – En stark del av Göteborg
Alingsås – potatisstaden
Arboga – A som i Arboga
Askersund – Skärgårdsidyllen Askersund
Avesta – Attraktiva Avesta

Bengtsfors – Kämpaglöd=Bengtsfors
Berg – möjligheternas kommun
Bjurholm – Sveriges minsta kommun
Boden – Kommunen där du utvecklas
Bollebygd – Kommunen där vi bor bra och lever länge.
Borås – storstadens utbud och småstadens närhet
Botkyrka – Långt ifrån lagom
Boxholm – Boxholm ligger bra till
Bräcke – Första klass
Burlöv – Den nära kommunen
Båstad – Fördel Båstad

Dals-Eds – Framgångsrika Dals-Ed
Degerfors – Offensiva Degerfors
Dorotea – Lapplands Sydport

Ekerö kommun – Kulturens övärld
Enköping – Sveriges närmaste stad
Essunga – liten, lantlig, lycklig

Fagersta – Här får du livstid
Falkenberg – det goda livet
Filipstad – BRA MYCKET BÄTTRE
Forshaga -Barnkommun i Värmland
Frövi – Positiva Frövi

5 responses to “Bussresan från helvetet

  1. skrattar bäst

    fy sjutton sån chaufför! fick du nån respons av företaget?

  2. Skurup – When in Europe don´t miss Skurup

  3. ja, jag fick respons! De skrev att det naturligtvis inte fick gå till så och att de skulle ta ärendet till en högre ort. win!

  4. Mig har de fortfarande inte svarat!

Kommentera

