Tjejtidningarna och nyspråket

När jag är i min hemstad över långhelger och blir påsktjock blir jag om möjligt mer uppretad än vanligt av imbecilla tjejtidningar som jag hittar i mitt gamla sovrum. Jag upphör aldrig att förvånas av Cosmopolitans provocerande dumhet. Som det här med att kalla en tolvårigt fettlös spikrak kropp för kurvig, är det något slags nyspråk de försöker införliva och internalisera i läsarna? Kurvig betyder pinnsmal, tjock används som beskrivning av normalviktiga. Och detta med att proklamera deriverade urgamla hedersregler härstammandes från artonhundratalet då kvinnor som visade hud var gudlösa och skändliga, är det något som de tycker känns fräscht? Det jag avskyr mest med tjejtidningar är deras evangeliserande av det som är lagom.

4 responses to “Tjejtidningarna och nyspråket

  1. OH, heliga tjejtidning. Jag följer dina lagar slaviskt ety jag vill bli älskad.
    Visst är det en jäkla skit.
    Har så mycket att skriva om detta att jag inte får fram ett ord.

  2. Jag blir lite rädd av att läsa sånt här.

    Vad behöver man göra för att bli en it-girl idag? Jag gillar att de har återupplivat begreppet, men Clara Bow var så jävla mycket häftigare…

  3. ja, jag gillar också begreppet, vill tro att det handlade om något mer careless och oängsligt och oregisserat från början (det kan vara en naiv illusion)

  4. mitt gamla guilty pleasure att läsa syrrans tjejtidningar har numera flyttat ut på internet, kanske främst i och med: http://gofugyourself.celebuzz.com/

    har inte tänkt på det så mycket innan, men inser nu att tjejerna bakom bloggen (som visserligen är hysteriskt roliga) också är extremt kåta på allt som är lagom – det absolut viktigaste är att outfiten är så där lagom edgy och smakfullt prydlig och kalibrerad efter ålder och rövstorlek.

    det är ärligt talat rätt unket det med

Kommentera

