En annan hållplats men ljusår bort

Bakfyllan har glidit bort och ersatts av ett dovt värkande i bröstkorgen. det är som regn. vi pratade länge, länge i eftermiddagsljuset och lyssnade på tystnaden i vår gamla vita lägenhet på femte våningen. – Det är viktigt att vi går vidare nu, sa han, jag höll med, naturligtvis. han stod i hallen och tog på sig sin nya rock och så sa han: Ta hand om dig. vi hörs.
och så gick han ut genom dörren för att ta bussen till en annan del av stan ljusår från mig .

Hon är nog många saker som jag inte är. Liten, finkultur, pärlande skratt, poppig personlig men inte vulgär klädstil, mogen, strukturerad, duktig. Jag minns att jag avundades henne första gången vi sågs på något tidningsmöte på en nation, hon var en typisk humanioratjej med ett stort popgäng vänner och många förtroendeuppdrag och beundrare. Hon verkade så engagerad och seriös också, jag ville bara vara med i tidningen för att få gå på festerna.
I två år bodde han och jag på 24 kvadratmeter och var bästa vänner och favoritpersoner och orsak att andas. Jag tänkte: det kommer aldrig finnas något annat än det här. Det här är inte vägens slut utan vägen som jag går på.

Nu bor de tillsammans på andra sidan stan. Jag undrar hur de har det fast jag inte vill veta. Om deras händer nuddar varandras på promenader i samma vårparker som vi gick i, om hon skriver opublicerade blogginlägg om hur det svindlar när man  tittar honom i ögonen. Hur hjärtat får en stöt när hans sms vibrerar till i mobilen. Hur man kan vakna till mitt i natten och bli livrädd över att det låter som att han har slutat andas, och sedan bli varm av dopaminrus över att han lever.  Det är så länge sedan jag kände allt det där och jag minns det som idag. Det var så skimrande nytt och skört och ändå oförstörbart i mina tankar. Jag går kvällspromenader i en frusen rosenträdgård vid Pildammsparken där vi låg bredvid och halvslumrade med hopflätade händer i somras.

jag saknar det första året så att det ibland inte får plats i min bröstkorg, det är en rent fysisk känsla av förlust. som mycket kraftfull träningsvärk, ibland för stark för att vara behaglig, ibland alldeles lagom vindlande smärtsam.

15 responses to “En annan hållplats men ljusår bort

  1. Å helvete. Exakt sådär känns det ju.

  2. <3<3 jag är övertygad om att du vet.

  3. Matilda Gustavsson

    fina du. jag får tryck över brösten, ångestilningar i nacken och svart framför ögonen när jag läser. herregud, den där känslan ligger latent och gör så jävla ont. fortfarande.

  4. Du är bra. Tänk på allt du kan, allt du har, allt du åstadkommit, du också. Kanske lättar det inte smärtan, men förhoppningsvis tappar du inte bort dig i den.

  5. Så fint att det gör ont att läsa. och precis så är det.

  6. det är verkligen en fysisk smärta. klyschigt men sant så mildras det onda med tiden. tänk på alla andra människor du älskat och förlorat och hur du känner för dem idag. de finns kvar, men inte lika intensivt som då.

  7. Ontfint. Bästa skrivet på år och dagar. Tack.

  8. stefan hallgren

    It’s better to have loved and lost than never to have loved at all.

    Livet är ändå en konstig grej som slutar med döden. Det är ingen mening med att gräva ner sig i döden i förväg s.a.s. Den kommer, men dessförinnan är det lika bra att ha hittat så mycket pleasure som möjligt.

  9. Jag är precis där nu och du beskriver det så bra.

  10. Där är jag också. Men tänker inte på hur hon ser på honom, utan bara hur han ser på henne, hur han ser allt det där som jag inte har.

  11. You got it on paper…

  12. otroligt fint skrivet! tack för du delar med dig, känner grymt mycket igen mig.

  13. Oh, en sån känsla har jag också. Den plockar jag fram när jag vill åka buss och se sorgset romantisk ut.

  14. Jag är också precis där. Att släppa taget.

Kommentera

