Magkänslan är hittepå

Den så kallade ”magkänslan” värderas alldeles för högt i vår kultur. Detta metaforiska begrepp förekommer i flera fåniga varianter, b la brukar det förnumstigt talas om att ”lyssna till sitt hjärta” och att  ”gå på känslan”. Detta är essentialistiska dumheter som postulerar att det finns en, sann, naturlig instinkt som liksom existerar oberoende av oss likt den sk själen och som man måste anstränga sig för att lystra till och lyda genom kakafonin av impulser och tankar. Vi uppfostras till att lita på och lyda magkänslan trots att den bevisligen ofta leder oss käpprakt åt skogen, och trots att det knappast finns en enda statisk känsla som vi bör lita på och ta hänsyn till. Exempelvis kvinnor i misshandelsförhållanden stannar ofta av stark kärlek till partnern, kärlek som de kanske identifierar som magkänsla.

Jag läser en vacker  fråga till Insidan i DN om att leta efter något som man anar är ganska obra för en. Jag börjar fundera på hur utvecklingsstört det är att man känner sig hemma hos någon som man kanske aldrig kommer att få asyl hos. Att titta nån i ögonen kan  på ett övertygande sätt kännas som att komma hem, som om allt framstår i ett förklarande varmt ljus av trygghet och samhörighet till skillnad från resten av tillvarons unheimlichkeit och exil. Men ofta när det känns så vore det kanske bättre om det snarare kändes som att ha råkat hamna i ett land där man inte kan språket på en farlig mörk bakgata där man med stor sannolikhet kommer att blir rånad, våldtagen och styckmördad. Det skulle vara lite säkrare då, mindre vilseledande. Man skulle kanske slippa vilsna irrfärder i känslomässiga återvändsgränder då. För den där personen som ens idiotiska nervsystem identifierar som en trygg nod att ansluta till är kanske snarare en återvändsgränd som kommer att såra en irreversibelt och amputera ens tillit.Vi söker efter det hem-liga, heimlichkeiten, men aldrig verkar det se ut som vi förväntar oss.

4 responses to “Magkänslan är hittepå

  1. Min erfarenhet är att folk mest använder ”magkänslan” för att ge en svepande förklaring till varför de gjorde på det ena eller andra sättet. ”Jag gick på magkänsla bara.” Kanske är det bara jag som är efterbliven, men jag förstår inte varför ett uttryck som ”gå på magkänslan” måste postulera att det finns ”en, sann, naturlig instinkt”. För mig handlar det mer om att göra det som känns rätt där och då, en handling som dikteras av en diffus känsla som är svår att sätta ord på snarare än överlagt konfererande med sig själv.

    Tror man på instinkter som är oberoende av oss själva är man väl för övrigt religiös i någon mening också.

    Intressant ämne kan jag tycka, även om det är lätt att bli låst i olika definitioner.

  2. Jag håller med dig om att vi inte borde uppfostras(indoktrineras) till att sätta vår tillit på vår ”magkänsla”. Men instinkter överhuvudtaget är ganska mänskligt.

    Överlevnadsinstinkten skulle jag klassa som högst verklig. Magkänsla är ett uttryck som bör klassificeras som något högst personligt. Ibland kan jag förklara att jag gör saker genom att säga till andra att det bara känns rätt. Det är ett sätt för mig att förenkla. Jag kanske inte vill gå in på varför det känns rätt eller hur. Så jag säger att det kändes rätt istället för att förklara vad som kan vara komplexa känslor och tankemönster. Detta är allt det är.

    Det finns naturliga instinkter men eftersom att jag utgår ifrån att vi har fri vilja så bör ”magkänsla” inte utgöra ett hinder för att övervinna dessa.

    Vad jag vill komma fram till är att det ligger antagligen mycket bakom ordet magkänsla, ie känslor och tankar något jag inte vill förminska genom att hänga upp sig på begreppet i sig utan istället innebörden för människan som använder. Men. Vad vet jag.

  3. ”Man is not the rational animal, Man is the rationalizing animal” — Robert A. Heinlein

Kommentera

