Nålens öga

Jag gillar att titta små barn i ögonen när jag åker tunnelbana. Tysta och fogliga barn alltså, inte de som gör höga och obehagliga ljud.
De måste vara kvar i den sköra fas då de ännu inte har bildat ett överjag och internaliserat de vuxnas ögonkontaktskräck. Om man råkar titta en vuxen människa i ögonen längre än 1,5 sekunder tror den att man antingen vill ligga eller är psykiskt sjuk, men små barn har ännu inte anslutit sig till beteendenormernas matris. I ett hav av slutna människors sovande kommunikationsreaktorer blir barnens blickar som tunnlar genom vilka stormen talar.

6 responses to “Nålens öga

  1. jag tror mer det är ngn hårdkodad fight-or-fuck grej snarare än inlärt

  2. Små barn som håller på att lära sig hur världen och den sociala omgivningen fungerar har ingen anledning att känna sig hotade av en icke-aggressiv blick, utan kan använda ögonkontakten för att ge nödvändig input och träning till sina spegelneuroner.

    OM det är en social beteendenorm, så är det ju inte bara människor som har den inlärd eller medfödd, och har med makt att göra. Till exempel så tycker förnuftiga hundar inte alls om att bli sedda rakt i ögonen, medan en katt kan glo tillbaka (och möjligen blinka till med ett öga i taget utan att sluta stirra) ända tills man själv viker undan med blicken.

  3. Skulle kännas rätt udda att sitta och stirra en okänd människa rätt in i själen, utan att säga något…

  4. Det är därför jag alltid har solglasögon i jackfickan. Utifall att man hamnar i sällskap med en eyerapist.

  5. Jag gillar verkligen hur du skriver.

  6. maritune, mkt intressant det där med djuren! men jag trodde att katter inte tyckte om att bli tittade i ögonen? hm, jag tycker egentligen att spegelneuronerna borde göra att vi håller kvar blicken om någon söker den.
    chrisbdonski, alltid detta orala kommunikationskrav…det är överskattat
    aha, det är intressant hur mycket lättare det kan kännas att passera genom en stirrande folkmassa när man har solglasögon. just ögonkontakten är besvärlig, men inte att bli tittad på i övrigt tycker jag.
    lovisa, åh tack så mycket ! ❤

Kommentera

