Övervintring

Nu är det helg och det firar vi med en hemskt trevlig påskhare. Den påminde mig om hur det är när det är vår, en årstid jag bara minns konturerna av. Jag emotser tveksamt ljuset, är så förälskad i  undantagstillståndets förlåtande feber. Gillar att åka tåg genom vita öknar med betongutväxter och spindelstänger av metall. Snön är uthyrd oskuld vit och krämig karantän, en skyddande kapsel som förskjuter uppvaknandet ännu en vecka.

3 responses to “Övervintring

  1. jo våren kräver ganska mycket, man fryser mer på våren och det blir aldrig varmt nog att man kan sitta nöjd. och man vaknar aldrig så mycket som naturen verkar vilja. men det blir nog bra ändå till slut, man kanske får någon ny idé på ett bra sätt att existera, eller lyckas hitta ett berg där man kan sitta och grilla chorizos och dricka folköl, eller börjar gilla franz ferdinand. vintern är den hemliga förvandlingens tid och det djupa svårmodets tid, sen på våren händer det en massa saker som helt utan ens beviljande gör en glad och ljus, har jag för mig men det verkar lite orimligt. eh ja lycka till iaf, mvh mikael!

  2. Vintern, slasket och det grå är så kravlöst. Jag blir alltid enormt ledsen precis när blommorna slår ut. Alla dessa krav, denna plötsliga ljuschock, fixar jag inte. Nu är jag ju inte vidare glad nån gång på året (emotjej 83), men tydligen visar forskning att människor med depressiva tendenser mår som sämst den där första riktiga vårveckan i slutet av mars. De flesta känner av att det går för fort, hinner inte med, hinner inte anpassa sig.
    Njut av det grå på dina SJ-tåg.

  3. Det var den mest tilltalande bild jag har sett på … länge!

    *Sten hare inte så lätt.*

Kommentera

