Om allt var som på facebook

Separationer medför många praktiska åtgärder, som att flytta isär och att ändra relationsstatus på facebook till exempel.

Tänk om det var sådär i verkligheten också, lika svalt formellt och kontraktmässigt. ”Ta inte bort förhållandet”: i köttvärlden finns inga sådana knapptryckslösningar.

Jag tycker på sätt och vis om den här sortens avtalsstrikta officiella avslutanden. Jag  avskyr det binära och episkt definitiva men jag kan tycka om små markeringar som hjälper en över trösklar. En dagbok som göms i en låda, en mobiltelefon som kasseras.

Jag köpte en ny mobil idag, efter att min gamla sony ericson k850i för evigt somnat in med nästan tre år av mitt liv slutet i sin lilla maskinkropp. så många gånger har jag tryckt igång den och känt hur det elektroniska hjärtat vibrerat till som av en defillibrator i min hand. under två av de mest intensiva åren av mitt liv har den loggat mina känslor i små destillerade texttelegram. den har legat bredvid min säng när jag sömnlöst väntat på att ljudet av den ryggmärgsinnötta sms-signalen skulle berätta hur någon många mil därifrån kände samma sak. ibland på tåget om jag råkar höra den där första sms-signalen jag hade hösten 2007,när jag började plugga och hångla i lund, så aktiveras ett litet adrenalinpåslag av förväntan. Men det är bara en fantomsmärta, bara en fossil. det blir syntax error för känslorna refererar inte längre till något aktuellt.

4 responses to “Om allt var som på facebook

  1. Man burde have en udvidet forholdsbetegnelse for alle vores små mekaniske hjælpere.
    Min computer har navnet ”my brain” og da den skulle have nyt tastatur for en måned siden, var jeg lige ved at gå op i sømmene.

  2. Fint skrivet!

  3. Fanns det någon särskilt skäl att använda just min fb-sida?`Förstår inte….

  4. vår chatt hamnade visst i kamerans fokus, om det känns jåbit kan jag klippa bort.

Kommentera

