En övervintrad plats

Hemma hos M står tiden stilla. Den har stannat någonstans mellan lågstadiets drömlösa sömn och högstadiets filmkvällar hos killar som tog på en utan att fråga först, en avstängd tunnel mellan verkligheten och de billiga högstadieparfymernas reklamaffischer. Allting är pastellfärgat och luktar luktsuddigum och jordgubbar och i bokhyllan trängs gamla disneyfilmer med hemliga lådor med sexleksaker. En övervintrad plats där flickboksdrömmar lever kvar, gulnade av brist på solljus.

Hon virar in min kropp i ett rosa sidenlakan och ger mig godis och berättar om killar hon träffat nyligen som inte hör av sig men som nog bara behöver lite space. Hon tvivlar inte längre för hon väntar på någon hon alldeles säkert vet ska komma om hon bara lär sig spelets regler utantill och har tålamod. Roulette är bara en fråga om slump. Spelaren kan bara gå ut som en vinnare om hon eller han har disciplin nog att sluta i tid.

Jag tar ett bad och blir sömnig av värmen och den starka kemiska doften av jasminblommor och halvsomnar i det heta vattnet så att nästippen hamnar precis under ytan och hjärnan blir utan syre för några sekunder.  Kroppen löser upp sig i vattnet och jag drömmer om att jag kör bil, som jag alltid gör när tillvaron står utanför min kontroll. Jag vet inte hur man gör, jag har ju inte körkort och jag är arg och gråtfärdig på den som satt mig där. Det går bara fortare och jag vet att jag kommer att krocka och dö om jag inte hittar bromsen snart.  Jag förstår efter en stund att jag inte kommer att kunna återta kontrollen.  Jag kommer aldrig att kunna bestämma hur det här ska sluta. Tanken får paniken att blixtra genom kroppen och jag vaknar till och upptäcker att jag ligger nästan helt under ytan och reser mig våldsamt, hög på  syrebrist och insikt.

2 responses to “En övervintrad plats

  1. Det var ett mycket rosa badrum! Och en fin text, gillade särskilt slutet om att vara hög på syrebrist och insikt.

    Men – undrar jag – vad är det där om killar som tar på en ”utan att fråga först”? Borde de ha frågat henne? Bör man alltid fråga innan man rör vid någon?

  2. nej, jag föredrar oftast, helt oironiskt, överraskningsnärmanden. det jag försöker förmedla är någon slags illusion man hade som preteen om att dejtande skulle vara ungefär som i amerikanska dejtfilmer och att det var det Rätta sättet. att man inte var älskad på riktigt om inte killen verkligen försäkrade sig om att man verkligen Ville, som om man vore något slags väsen som var tvungen att bli tillfrågad och inte kunde säga ifrån själv 0m något kändes fel osv. Det var ett slags paradise lost, den där amerikanska dejtromantiska synen jag hade.

Kommentera

