Jag är inte död!

Jag har bara varit i Stockholm ett tag och blivit förälskad i midvintern i Haninge. De kristallblå förmiddagarna där är så mättat tysta som när den första snön hade fallit på mellanstadiet, man hade kanske sportlov och gick omkring för sig själv för att lyssna på frånvaron av ljud. Världen var så postapokalyptiskt ödslig och annorlunda och alla läten och färgskiftningar svaldes av snön. Det kändes efter några timmar som att man var ensam kvar i den på ett pirrigt, sällsamt sätt.

10.000 needles of light
Pin the drugs of last night

Förresten. Nu när jag precis har ingått i det besvärliga limbo mellan ett och noll som kallas It’s complicated och helst inte vill bli påmind om det hela tiden så är det ju HEMSKT snällt  av ett obehagligt filmbolag att tapetsera hela Sverige med affischen nedan.

Haningebilderna ovan kommer förresten härifrån och är precis sådana jag kunde söka upp på flickr när jag var yngre för att jag älskade att titta på stockholmsförorter. jag älskade betongen mot den ojämna grafitgrå berggrunden och de dystra tallarna och femtiotalshusen i bleka sjukhusfärger och fönster där det lyste, små minivärldar långt bort från min egen. Fantasykåta folk/blackmetalband beskriver känslan träffsäkert:

När solen sig sakta nedåt sänker
Och vindens viskning sakta vänder
Bäcken med liv och lust då stänker
Genom dystra barrskogsländer

Alver samlas för att beskåda
Solvagnens återtåg
När natten faller friden råda
Och de stjärnorna åter såg

Kvällning över trolska landskap
Rödfärgande nedgående sol
Skogens tysta mörker dämpas
När natten faller in

8 responses to “Jag är inte död!

  1. Åh! Mitt älskade, älskade Brandbergen!

  2. Minns när jag hade en konversation för två år sen om någon som var komplicerad — ”and actually complicated, not like facebook complicated.”

  3. Jag hade inte sett videon till 3 förut — allvarligt, de har scramblat ordet SIN. Kom IGEN.

    (Nu ska jag sluta kommentera.)

  4. ja, det är bedrövligt. tur att ungdomen har chansen att förledas om den bara laddar hem någon ocensurerad version.budskapet har inspirerat mig mycket: living in sin is the new thing.

  5. Pingback: Tweets that mention Jag är inte död! « Isabelle Ståhl – istället för sömn -- Topsy.com

  6. Men vad knäppt! Gick in här av en slump och ser mitt hus (brandbergen)!

    Läskigt!

Kommentera

