Julspelsfail

Igår följde jag med min lillebror på tvångsbesök i kyrkan (det ingår i hans konfirmering). Jag väntade mig en ödesdiger, bombastisk gudstjänst med allvarsamma, mollstinna barnkörer och några få gudfruktiga, andäktiga besökare i den gotiska kyrkan ungefär som i Ensam hemma. Istället fick jag trängas med 100 arga, skrikande barn och se ett bisarrt julspel med en vuxen kvinna utklädd till åsna som på grov skånska pratade ivrigt om Jesu ankomst. Kulisserna var gjorda av wellpapp och uppenbarligen målade av fyraåringar.  Josef och Maria hade inga repliker utan stod bara passivt och tittade på medan åsnan höll långa monologer om hur viktigt det var att arbeta hårt och vara snäll (luther, boring). Ibland drog hon till med en punchline och väntade sig publikens bifall, typ: ”undrar varför maria är så tjock, kanske har hon ätit upp mina morötter?!”  åsnerollen verkade vara hennes största skådespelarprestation någonsin, kanske hade hela hennes liv lett fram till detta.  det påminde väldigt väldigt mycket om julspelet i Kvarteret skatan:

Jag vill ha olycksbådande barnkörer!

Kommentera

