Förebilder är hittepå

exempel på djur jag inte sympatiserar med

Jag fick ett sött mejl från en organisation som tror att jag är en förebild.

Hej!
Det vore sjyst om Du som är en förebild, och som många ungdomar dagligen följer via Din blogg, kanske skulle vilja omnämna vårt nya skolprojekt Medveten Ungdom?
Arbetet inom Medveten Ungdom och Djur2000 sker helt ideellt.
Vi kämpar både för ungdomar, klimat och djuren.
Mer information om projektet på: www.medvetenungdom.se

väldigt mycket av det jag gör är sånt man vill sätta en stor BARN, PRÖVA INTE DET HÄR HEMMA-skylt på. Och jag sympatiserar tyvärr varken med djuren, klimat eller ungdomar. ungdomar är de värsta människorna, de har inte ens lärt sig att dölja hur odrägliga och fördömande de är. klimatet besvärar mig oftast bara, särskilt när det är för varmt och för kallt. djuren – visst, de skulle jag kunna tänka mig att låta leva, men bara marsvinen och fjälllämlarna.

och det här med förebild, jag ogillar när folk (särskilt kvinnor) förväntas agera förebilder bara för att de är pseudooffentliga personer samt vuxna. som om det finns en samhällelig plikt på att allt man gör ska vara så genomtänkt och rättrådigt att det är legitimt att visa upp och anamma. jag vet väldigt många saker som inte är särskilt förebildsaktiga med mig, som när jag glädjehoppade sönder mammas nyinköpta soffa i nittonårsåldern och när jag förstörde mina föräldrars bil. Jag var femton och följde med mamma när hon skulle tvätta bilen.  När vi kört in i biltvätten blev jag så intresserad av de stora tvättborstarna att jag ställde mig på sätet för att kunna titta närmare på dem. olyckligtvis stod det ett mjölkpaket på sätet som exploderade när jag råkade trampa på det. mjölken surnade sedermera och bilen luktade så illa att vi var tvungna att sälja den. förutom det så dricker jag för mycket, hjälper inte till hemma tillräckligt, bränner ut mig och beter mig respektlöst mot gamla.

när jag var yngre var mina förebilder, särskilt ronnie sandahl, som en förtröstansingivande slags halvgudar för mig. det fanns något smått religiöst över min dyrkan av idoler: de påminde mig om att det fanns en annan värld långt bortom min egen. sedan läste jag i en krönika av ronnie att han hade behandlat tjejer jättedåligt som revansch på sin tragiska uppväxt, och min romantiserade bild av honom sprack. det var då jag insåg att förebilder bara är projektionsytor för all infantil längtan man har efter tröstande nådgivande personer man kan lita på och som inte besvikar. kids, om ni ska välja en förebild så ta någon som är tillräckligt långt ifrån er egen värld för att ni inte ska kunna inse att personen bara är en människa.

11 responses to “Förebilder är hittepå

  1. När jag läser mellan raderna i deras meddelande anar jag att de inte vänder sig till dig för att du är deras förebild – och att tilltaget alltså vore ett sött försök att projicera sina egna ideal på sin idol – utan att de rätt och slätt vill finna någon offentlig person som kan göra deras röst hörd bland alla andra ambitiösa men dödsdömda gymnasietjejklubbar med tre till högst åtta medlemmar som vill förändra världen. Helt kallblodigt alltså. 🙂

    Var förövrigt i ett band en kort period, som hette Disco 2000. Världens bästa bandnamn, och våran hit hette ”Mantequilla” – alltså smör på spanska. Djur2000 däremot… världsbottenrekord. 😀

    Men nu när du säger det, kan du komma på någon som aldrig ansetts vara en förebild av någon? Sitter och grunnar på om man har möjlighet att undvika att vara en förebild… När man var liten såg man ju t ex upp till alla som var två år äldre, även de som man senare insåg att de var världens mobboffer. Går det att undvika sitt sociala ansvar, eller är vi alla dömda att betraktas som förebilder av någon?

  2. Du NÄMNER dem ju, trots att du inte sympatiserar med vare sig unga eller koalor. Du har verkligen ett alltför gott hjärta! Egentligen. ❤

  3. Joel: >Disco 2000 var ju ett (inte jättelyckat) sidoprojekt till The KLF. (Första singeln är iofs rätt svängig.)

    Mycket angeläget, detta om förebildlighet som nästan en härskarteknik. Vill påminna om att Monki skrev en bra kommentar på min blogg.

  4. Iofs… Djur2000 skulle kunna vara ett lyckat namn på ett punkband. Animale Millennium lixom!

  5. Djÿr2ÖÖÖ! Det gör mig lite ledsen att inte ha lyckats klämma in något z i det namnet.

  6. Kan man inte bara låta bli att spela med i föreställningen att ”förebild” och ”role model” betyder ”föredöme”? Moraliskt sådant. Eller typ någon sorts idol. Det ligger väl inte automatiskt något positivt värde i att vara en förebild?

    Förebild är något man behöver därför att det inte alltid går att räkna ut på egen hand utan att titta på ett bra exempel hur saker skall göras och vad som krävs för att lyckas.

    Det är något mer passivt än en förälder, lärare eller guru, men något lite mer levande än en instruktionsmanual, IKEA-anvisning eller kokbok. Och man måste själv vara aktiv för att få ut informationen ur förebilden och dra slutsatser om vilka egenskaper, verktyg och omständigheter som leder till målet – bilden matar en inte med pedagogiska eller filosofiska ord på vägen.

  7. Därför håller man sig helt enkelt inte med idoliserade förebilder. Basta.

  8. Agnes: ”Det finns inga gudar jämte Mig.” Jag har aldrig vågat skriva såna saker rent ut eftersom det inte är PK, men rätt sant. 🙂

    Rasmus: Jag var tyvärr inte med i det bandet. I mitt Disco 2000 spelade vi progmetal tills vi insåg att hela genren sög och vi likaså.

  9. joel: det dumma med förebilder är att man ofta idealiserar dem tills att man inte längre litar på sitt eget omdöme. därför har jag slutat med förebilder.
    anais, jag vet, jag är inte helt genomond!
    maritune: ”Förebild är något man behöver därför att det inte alltid går att räkna ut på egen hand utan att titta på ett bra exempel hur saker skall göras och vad som krävs för att lyckas.” jag har alltid sett förebilder som något mer. men visst ligger det något i det du säger att de är lite av en mer avancerad blueprint.

  10. Jo, sant. När man upptäcker att inte ens ens älskade hjälte är perfekt blir man fort bitter. Men om nån är klyftig nog att skaffa sig mig som förebild, så ska de få se på annat. De ska bli bittra över att inte vara lika ball och bra som jag. 😀
    Förövrigt första gången nånsin jag kunnat använda ens två gånger i följd… success!!

  11. Varför ska man inte inse att det är en människa? Det är ju om något något som öppnar ögonen. Transformativt ögonblick.

Kommentera

