I tv4 ikväll

Eh, jaha, då ska jag alltså prata om mononormer och relationsanarki och dyl ikväll i tv4s Kvällsöppet klockan 2240. jag är lite rädd. har glömt alla gymnasiets taktiker för att hantera scenskräck. nåväl. sätter mig snart på ett x2000 mot stockholm och en oöverblickbar framtid.

101 responses to “I tv4 ikväll

  1. åhh vad roligt! grattis! det går nog bra ska du se! Går det i repris eller på deras hemsida? jobbar ju då så jag kan inte se det 😦

  2. du kan fan inte vara seriös hahaha

  3. Oj.. Vad du verkar nervös. Virrig och stirrig.

  4. Du borde hålla koll på din lugg, lära dig sitta still, tala långsammare och framförallt – radera ordet ”liksom” ur ditt vokabulär!

  5. Riktigt j-a sexig var du iaf… 😉

  6. Du har säkert massa kloka åsikter .. Men ditt barnsliga, virriga sätt att prata och föra fram dem på gör att man fokuserar mer på annat. Sluta skaka på huvudet! Och för guds skull, sätt upp luggen med ett hårspänne istället för att pilla nervöst i den hela tiden!

  7. Ditt kroppsspråk visade att du var mycket nervös. Jag hoppas för din egen skull att dina korkade uttalande berodde på din scenskräck. Vi för se hur positiv du är till relationsanarki när dina partners i framtiden, kvinna eller man, får sig några omgångar hemma på vardadrumsgolvet.

  8. Som föregående talare så måste jag säga att jag håller med. Jag och min sambo sitter och kollar på dig och undrar vad som står på. Herregud människa, sätt upp luggen med en hårnål, håll huvudet stilla och sluta hoppa runt på stolen. Prata lite långsammare och säg inte ”liksom” efter vart 5e ord. Det är endast ett utfyllningsord i brist på annat att säga.
    Jag blir nervös av att sitta och titta på dig och funderar seriöst på om du är nykter? :S

    Hoppas att ditt överdrivna kroppsspråk var pga extrem nervositet.

  9. Men shit, pinsammaste på tv i år… sluta försöka vara sådr övergullig för det är du inte… och lär dig kontrollera och dämpa dina ticks och onstiga, överdrivna kroppsspråk…

  10. Oj, vad du pratar snabbt och rättar till luggen hela tiden. Är du från Värmland från början, ingen skånska? Är det tv-debut? Konstigt inte Elin kommit på honom tidigare? Först finanskrisen, sen Tigerkrisen.

  11. Herregud. Jag råder dig att titta på reprisen. Ticks. Lugg. Liksom.

  12. Du verkar helstirrig – likt många unga tjejer som tror att de har en ”attityd” och personlighet genom att vara på hugget och ständigt rabbla och babbla på utan sammanhang. Allt kryddat med en uppsjö av ”liksom” ”typ” och ”så där…”

    Om någon skall ta dig på allvar och verkligen uppmärksamma dig och inte vifta bort dig som en ovesäntlig, irriterande mygga – lär dig att argumentera lugnt och sakligt. Att behålla ordet och finna ett lugn i dig själv.
    Ingen tar en stirrig, nervöst pladdrande människa på allvar…

  13. Hahahaha ja gudars skymning…

  14. Hahaha tack för kvällens skratt

    Ska du vara med i tv i fortsättningen kan du ju FÖRSÖKA att ha argument för dina åsikter istället bara för att vara ”ung och arg”

    Den rollen är så utspelad

    Låt mig f.ö gissa på att du kommer ta bort denna kommentar illa kvickt

  15. Vilken diagnos har du?

  16. Jag sätter noll solchanser imorgon på att kommentarerna ryker.

  17. Men Herre Gud, måtte jag slippa se dig på TV någon mera gång. Det var nog bland det värsta jag varit med om. Här har nog inte hissen gått ända upp.

  18. Hej!
    Hur många hästar har du i stallet med den för långa manen?

  19. Tjenna, utan att kommentera debatten i övrigt kan jag bara säga att du vann debatten över Charlie i samma sekund han försökte förminska dig genom sin ABF-kurs kommentar.

  20. jahn öywindh swahn

    det går nog bättre nästa gång 🙂 lycka till!

    hälsn från österlen

  21. Såg inte hela, men tyckte inte att det var riktigt så farligt som folk vill göra gällande här. Det där med att inte vara så nervös etc. är nog nåt man lär sig efter hand (eller vissa iaf, jag blir fan bara mer nervös ju äldre jag blir. klarar knappt av att prata inför mer än tre människor, även om jag känner dem).

    Men som någon som faktiskt är en del av det relationsanarkistiska leverne du beskriver måste jag dock påpeka att det ofta fungerar precis lika uselt som monogama relationer. en del kanske klarar det men för de allra flesta blir avundsjukan för mycket att hantera när riktiga känslor kommer in i bilden. vilket jag visserligen kan tycka är rätt trist, för visst vore det idealiskt om romantiska relationer var mer som vänrelationer.

  22. Synd att de som kommenterar här ikväll bara kan producera avföring. Ni kanske borde hålla käften om ni samtidigt har munnen full av bajs.

    Och ni vet väl att man bara använder metaforer för intelligens när man är för dum för att diskutera sakfrågan.

    Isabelle:
    Angående programmet så tycker jag upplägget var rätt dåligt. Tycker inte du fick särskilt bra frågor och du blev hela tiden avbruten.

  23. Två som vill ligga? Skärp er killar och inse fakta, hennes framträdande var bedrövligt. Det går inte att sammanfattas på något bättre sätt.

  24. Jag tyckte du var bäst! Strunta i de konstiga kommentarerna du fått, de kan bara inte tåla en ung tjej med starka åsikter och skinn på näsan.

    När man inte kan bemöta argumenten kan man ju alltid klaga på meningsmotståndarens lugg, eller nåt. Riktigt lågt.

    Ser fram emot att se mer av dig i rutan!

  25. Inte lätt att vara nervös när man är med på TV…men ticks ang luggen. Lite synd för det gjorde att man inte kunde koncentrera sig på vad du sa när du satt och drog i luggen.
    Men alltid intressant med motpoler i diskussioner.

  26. Härligt befriande att se och höra dig ikväll. Måste ha varit jobbigt att behöva sitta bredvid den där Rigmor R.
    Jag håller med dig i dina åsikter. Okej, det syntes att du var nervös…men det var bara ett bevis på att du bara var dig själv. Stå på dig!

  27. Linnéa // december 9, 2009 vid 11:06 e m

    Jag tyckte du var bäst! Strunta i de konstiga kommentarerna du fått, de kan bara inte tåla en ung tjej med starka åsikter och skinn på näsan.

    Massa befängda åsikter kommer ifrågasättas oavsett vem som slänger ur dom

  28. Isabelle Ståhl, du är en av de mest intelligenta, underbara och vackra personer jag någonsin haft ynnesten att lära känna. Jag älskar dig.

    Och man kan inte ha det särskilt bra ifall man känner ett pockande behov av att leta upp någon man sett i ett teveprogram för att påpeka irrelevanta tillkortakommanden i stil med ”du verkade nervös och ditt kroppsspråk var yvigt”.

    Herregud, människor, är ni verkligen så jävla små?! Ni äcklar mig mer än jag just nu är i stånd att beskriva.

  29. Har man ingen mer konstruktiv kritik att komma med än att någon är nervös och har lugg så kan man lika gärna hålla käften.

  30. Det krävdes visst ett teveprogram för att locka fram alla kvinnohatande och värdelösa idioter som inte har något bättre för sig än att kommentera hårspännen.

    Troligtvis lever ni patetiska små liv, dränkta i självbedrägeri och avundsjuka, och förmår inte större intellektuella prestationer än att klaga på vad som är i teverutan. Att ni är fårskallar, alla ni som kommenterar så hatiskt, det vet ni troligtvis inte om. Ni har väl till skillnad från Isabelle varken läst eller skrivit några böcker. Nio har väl till skillnad från Isabelle inte ens tänkt särskilt många tankar alls.

    Men visst, bläddra ni vidare på era surt förvärvade plattskärmar. Kanske har ni tur att hitta någon annan redan i kväll att hata på erat småaktiga sätt!

  31. Haha! Och här har det kommit folk drällande från helt andra delar av Nätet. Enfaldiga och elaka små personer som som inte når isabelle till fotknölarna intellektuellt. Jaja, det var ju lustigt, men nu kan ni återvända till era högstadiebloggar med era småaktiga och okunniga kommentarer.

  32. Svenne Mangofrukt

    Svenne banan sitter hemma och glor på TV. Alla vet att svenne banan är ett jävla pucko.

    Före internet hörde man inte ett knyst av dessa jubelidioter framför TV.

    Men sen kom bloggarna och då fick de chansen att joina den särskrivande sörjan som bloggosfären utgör. Inte för att de någonsin skriver något smart själva, utan för att de tycker massa meningslösa saker.

    Isabelle: lyssna inte på dessa jävla mobbare. Du skriver det mest briljanta på den här sidan internet.

    Tyvärr vet jag inte vad man ska göra med dessa idioter. Kanske är det lika bra att låta deras kommentarer stå kvar så de kan skämmas över hur jävla puckade de är.

  33. Grattis till din tv-medverkan! 🙂

    Jag har inte sett programmet än, men oavsett hur det gick tycker jag också att många av kommentarerna här var mer än lovligt småaktiga. Det man får försöka förstå är att precis som de som försvarar dig, Isabelle, blir aggressiva och bitvis osakliga i sina kommentarer för att de vill skydda något de tycker om har förmodligen även de som kommenterade elakt till att börja med upplevt ett hot mot något de värderar högt.

    Hoppas den tanken hjälper lite, ifall du är en känslig själ trots alla framgångar. Låt inte belackare stjäla din lust att skina. De må ha rätt ibland och fel ibland, det är egalt i det stora hela. Lycka till! Och ursäkta en förmäten främling som kommer med goda råd oombedd.

  34. Ah, jag missade tyvarr teveprogrammet, men efter alla elaka kommentarer maste jag passa pa att tala om hur fantastiskt duktig jag tycker att du ar. Jag alskar din blogg och dina texter. Det du skriver visar pa sa mycket intelligens, djup och egensinnighet. Det spelar ingen roll hur det gick pa teve – det ar uppenbart att du har sa mycket att komma med. Sta pa dig!

  35. Det manliga, till synes omättliga, behovet av att (försöka) trycka ner unga brajta kvinnor är mer än välkänt på nätet, och drabbar alla kvinnor som tänker själva och vägrar lyda order. Det vet vi alla, och vi vet alla att orsaken är sexuell frustration och allmänna (i det här fallet antagligen i hög grad relationsstammande) mindervärdeskänslor. Det finns en sund reaktion inför dessa människoimitatörer — densamma som inför all elakartad svaghet — nämligen förakt. Men det var väntat att de skulle dyka upp, de kan lukta sig till de andra i flocken. Det är nämligen inte egentligen begåvningen de dras till för att försöka skita ner, så att de kan känna sig bättre inför sin egen obegåvning — nej, de känner inte igen verklig begåvning; ty detta kräver begåvning. I stället dras de till sina fränder — någon har fått korn på en kvinna som är olydig och strax är flocken där med sina uppkastningar.

    Men här sker något som jag inte riktigt hade väntat mig: även kvinnorna samlas här för att kasta grus. Där är jag rädd att den enda förklaring jag har är att rätt många kvinnor hatar när andra kvinnor blir framgångsrika. ”Systerskapet”, vars repressiva och avundsjuka grundvillkor är uppenbara för alla som står utanför.

    Nåväl, du har riktiga människor som älskar dig Isabelle, pöbeln är folkrik och dess medlemmar restlöst utbytbara men Lisa M finns det bara en av — och det finns fler än du tror som beundrar dig på avstånd.

    Till slut ett mycket passande citat från Ernst Jünger:

    Tief ist der Hass, der in den niederen Hertzen dem Schönen gegenüber brennt.

  36. ALLTSÅ, ticks, lugg? TUTTAR säger jag bara! Herregud. Men men… Isabelle är ung och hoppas hon lär sig hur man klär sig mer tillfälle-lämpligt. Egentligen var din stil, hår osv overwhelming samtidigt som man knappt kunde höra vad du fösökte säga.

  37. Jag har en liten fråga, om man nu är så nervös o osäker som du varför väljer man att ställa upp i tv?
    snälla snälla besvara den frågan jag ligger sömnlös.
    och om du nu mot allt verkligen vill ställa upp ta bort luggen!!! har du inga vänner som säger åt dig att du inte borde ställa upp!!!
    du är ju ett sånt här exempel på en tjej som kommer till idol och tro hon kan sjunga för alla sagt det till henne hela livet.
    OCH JAG HJÄLPER DIG NU! ligg runt med vem fan du vill, tycker det är ett under om du hittar nån som vill ligga med dig. och ha en pojkvän o knulla runt vid sidan av låt han göra samma sak, men försök inte sprida ditt onormala beteende vidare genom att ställa upp i tv o ticksa med luggen, darra på rösten och säga ”liksom” i varje mening.
    du är säkert duktig på annat men ge fan i tv det var absolut inte din grej.

  38. Viktoria Martinsson

    Jag har en fråga till ”D” och alla andra idioter som inte med en enda mening som ens liknar argument har förskt angripa någon av de frågor som programmet faktiskt handlar om: hur kan man ha mage att komma och klaga på hur någon (som är grym och snygg) ser ut i TV, när ni själva knappt vågar skriva ut ert förnamn? Shame on you. Pinsamt. Isabelle; du äger!

  39. Jag förstod aldrig vad du menade. Skulle ingen i media ha påpekat att Elin har blivit sviken av sin man? Borde alla leva som relationsanarkister och inte ha parförhållanden?

  40. Isabelle, jag längtar till när du tar över den här smutsiga världen.

  41. Jag tycker inte heller man bör ställa upp i sammanhang där man får uppmärksamhet av fel sorts folk. Tv är ett sådant exempel. Det är ett pöbelaktigt medium, vilket resulterar i ett kommentatorsfält som detta. Liksom Pål har jag förståelse för de småaktiga manliga kommentarerna. Det jag har riktigt svårt för är det där brudiga, våpiga hatet (se ”D” ovan) – som vanligtvis riktas mot unga tjejer som modebloggar. Det är verkligen irriterande.

  42. Jag är övertygad om att du redan är väl medveten om det, men nivån i merparten av de negativa kommentarerna i fältet här slka man knappast se som annat än ett bevis på att du har hittat någonting. Det är en typisk taktik från missunsamma människor – tyvärr oftast andra kvinnor – att istället för att argumentera sakfrågan försöka ta en ur debatten genom att knäcka ens självförtroende kring hur ens framträdande och framtoning var.

    Du gör mig på gott humör!

  43. Idiotiska kommentarer från TV-tittarslödder. Inget att bry sig om. Stå på dig!

  44. Pingback: Nerd Life Deluxe B-L-O to tha double G » Blog Archive » Hunting grådvärgar

  45. Herre Gud människan var ju patetisk med sin lugg och hoppande på stolen och vilka åsikter det är ju så man skäms för fan.
    Kan bara bli deppig av att se sån dynga.

  46. Hej Isabelle!
    Såg att du var nervös, men du gjorde bra ifrån dig.

    Hej resten!
    Innan jag kritiserar framförande av människor som jag känner brukar jag allvarligt överväga om kritiken är efterfrågad och om den är det, hur jag skall lägga fram den så att personen får nytta av den. För kritik måste ju vara för mottagarens skull, eller hur? Att bara ösa ur sina egna negativa känslor vore ju både hänsynslöst och självcentrerat.

    Vad får er att tro att er oresonliga, som giftgas vällande kritik är efterfrågad? Så mycket nytta tror jag inte att den gör Isabella, men däremot skada. Vad får en människa att aktivt gå in för att skada en annan, vilt främmande människa? Nej ni har rätt – era problem har jag inte med att göra.

    Men krya på er! Ni verkar sannerligen behöva det.

  47. Att du arbetar för nöjesguiden är att kasta pärlor för svin. Men du har ingenting att skämmas för vad gäller gårdagen. De som borde skämmas idag är kommentarskrivarna här i bloggen, Mattias Svensson, Evaemma och TV4.
    Fortsätt vara du, ingen jävel har rätt att diktera hur du ska vara.

  48. Det är äckligt att se vuxna människor praktisera sina illa dolda mobbingtekniker på dig i den här tråden.

    Att vara vuxen innebär att kunna respektera människor även om deras livsval är annorlunda från ens egna.

  49. Vill bara klargöra att vad som ovan kallas min ”förståelse” helt och hållet består av förakt.

    Men kan ingen av er småkryp skriva en kommentar där ni själva redogör för vad ni tror om anledningen till att era okontrollerbara impulser att kasta er avföring på vackra människor är såpass starka? Jag vill veta.

  50. Herregud, vad ær det før fel på folk? Usch och fy på er alla missunsamma idioter! Har inte sett programmet sjælv så jag ska inte uttala mig om Isabelles åsikter. Men vad ær det før fel på mænniskor?? va??? Hur kan man vara så elak, kall och jævlig mot en annan mænniska? Om ni størde er så førbannat på hur Isabelle førde sig i tv, hade ni inte bara kunnat byta kanal? Eller iaf låtit bli att skriva massa elakt hær? Bara LÅTIT BLI! hur svårt ska det vara? Många praktexempel på mænniskor som bara mår bra øver sig sjælva då de får møjligheten att tracka ned på någon annan. FINT! *en stor kram till Isabelle*

  51. Ah, de vanliga argumenten om att ”byt kanal” och ”fan vad taskiga ni är”. Inte en tanke på att kritiken kanske faktiskt är befogad.

  52. Pelle: Din mamma är befogad.

  53. Hm, kan det finnas ett verkligt och praktiskt (och hanterbart) problem bakom detta, som ger anledning till kommentarer som inte bara är utseendefixerade och begåvningsavundsjuka, utan också i all sin tafflighet innehåller spår av medkänsla och common sense? Eller är alltihop en kulturell konstruktion?

    Jag såg inte debattprogrammet (och ser väldigt sällan tv numera överhuvudtaget) men minns ett par andra exempel jag sett på smarta kvinnliga skribenter som när de klev in i en tv-ruta för att debattera förvandlades till flaxande höns. Så jag kan föreställa mig vad som hände.

    Det är inte säkert att det är ett objektivt faktum, så det kan mycket väl vara något som ligger bara i tittarens blick – något som säger något om mig som person och hur jag reagerar på andra kvinnors framträdanden. Det kan också vara en del av vår kulturs kollektiva syn på hur kvinnor är defekta undantag från det normerat mänskliga. Eller nåt.

    Men det kan möjligen vara så att kvinnor, särskilt de som är intellektuellt begåvade, inte pushas till att träna på att framträda och ta plats i det offentliga rummet, och det är det som skapar problemet. Det krävs något annat för att stå på en operascen eller debattera i en tv-studio än det beteende som fungerar ypperligt på en redaktion eller i ett seminarierum på universitetet!

    Tänk på operadivan Castafiore, Isabelle! Och lycka till!

    TAG PLATS – DÖRRARNA STÄNGS! SE UPP FÖR DÅRARNA! DöRRARNA STÄNGS:

    MÅRRAN KOMMER!!!!!!

  54. Det behöver väl inte vara något negativt att prata fort och rätta till håret? Och nervösa (om Isabelle nu var det) i tv-debuten har väl de flesta varit. Tänker t.ex. på FV i Studio Virtanen och Fredrik Wikingssons debut som reporter i Vinnare V75, bland annat. För det flesta har det gått bra ändå. Det är ju inget man kan träna på. Sen är det väl kul om det dyker upp lite nya som debatterar. Birro är ju med i allt nu, t.ex.
    Dessutom vi som läst Isabelles blogg lite då och då, kan väl inte blivit så överraskade hur hon var i tv. Tycker bilden stämde ganska bra överens, trots att jag aldrig träffat henne.

  55. Sådan är hon, människan. Småaktig och missunnsam. Jag såg inte programmet, men jag hejar på dig i vilket fall som helst.

  56. 18 av de 19 kommentarerna skrevs nog av samma person, men det har kanske alla listat ut redan. Samma innehåll, sätt att skriva, och i alla fall utom ett skickade i tät följd. Det enda fallet kan förklaras med att de två meddelandena var så korta att personen bakom dem hann skriva båda två under samma minut.

  57. Vi är ju inte överens till 100% i frågan, men i kontrast till de flesta andra jubelidioter i programmet så framstod du ju som ett geni (vilket du ju också är!).

    Marcus Birro och du räddade programmet och Carl-Jan räddade oväntat sin värdighet genom att i smyg komma ut som relationsanarkist. 🙂

  58. Det gick inte jättebra i rutan, men det spelar väl ingen roll? Det går bättre nästa gång. Med lite övning kan du säkert snart debattera och argumentare lika bra verbalt som du kan på papper.

  59. Jag förstår inte varför folk, som inte ens sett programmet, sitter här och har åsikter om oss som tittat och påstår att vi är missunnsamma idioter. Konstruktiv kritik måste man väl som redaktör kunna ta.
    Sedan skulle det vara bra om Isabelle kunde göra en sammanfattning av det hon ville med sina uttalanden. Vi var nog inte många som begrep ett dyft av smörjan.

  60. Kuben, din avundsjuka lilla jävla sopa, det du skrev var lika långt från konstruktiv kritik som du är från att någonsin bli älskad.

    Det finns ingenting som är så utmattande banalt som människor som skryter med att de ingenting begriper och som kräver att andra ska förklara åt dem.

    Du, och ni andra odiösa små: Ja, Isabelle var litet nervös. Tevekameror har den effekten på rätt många. En frisk människa säger då något i stil med Bra gjort, det syntes att du var nervös, hoppas att du klarar av att bemästra formatet bättre nästa gång. En sjuk människa ser genast en hett efterlängtad chans att försöka trycka till någon som uppenbart står högre på alla plan. En frisk människa som är intresserad av ämnet framför några argument och reflektioner. En sjuk människa blir vit i ansiktet av att någon vågar ha en från henne avvikande åsikt.

    Men jag är övertygad om att Isabelle begriper att det förakt ni väcker hos oss friska väger lätt gentemot det ni innerst hyser inför er själva.

  61. Du har fått ett helt blogginlägg av mig. Grattis!

    (…Jag har kilat in lite skryt om min egen intelligens och så, annars vore det ju inte jag, men mest är inlägget för dig!)

    http://hjaldenon.blogspot.com/2009/12/hejda-mansklighet.html

  62. SAMTLIGA // Håller med de som rynkar på näsan åt nivån på påhoppen mot Isabelle. Har ni problem med hennes synpunkter – angrip då DEM, och inte HENNE.

    …eller hur hade ni tänkt er att hon skall ”förbättra sig” utifrån den *ähum* kritik ni framför?

    ISABELLE // När det gäller sakfrågan får jag erkänna att jag TROR att du är en smula blåögd. Ser och läser man intervjuer med gamla hippes från -69, ”Summer of love”, berättar de flesta om hur den polygama livsstilen var bättre i teorin än i praktiken. Svartsjuka hade visst en tendens att blanda sig i leken då folk verkligen blev kära i någon…

    Därmed INTE sagt att det inte funkar för dig, eller att jag vill begränsa din rätt att leva som du vill.

    Dock kanske du bör akta dig för att låta så fördömande mot de som inte vill ha den livsstilen? Du framstår i en del texter som en smula nedlåtande mot de som har andra drömmar och önskningar än dig; de är antingen medvetet bakåtsträvande eller har bara inte fattat poängen i all sin okunnighet…

    Återigen: Jag säger inte att de har rätt och du fel (det är ju individuellt), bara att du kanske inte skall framställa ditt alternativ – polywhatever you wish to call it – som finare. Det räcker ju bra med att konstatera att det bör vara ett möjligt och accepterat alternativ, eller hur…?

  63. Har nu sett debatten på nätet, du var bra! Modigt.

  64. Med Påls ”förståelse” avser jag givetvis ”identifiering av bakomliggande orsaker”. Dessa kan sedan väcka förakt, avsky eller medömkan, allt efter läggning. Jag känner nog mest förakt. Ren avsky reserverar jag för den missunnsamma kvinnliga spånaktigheten hos brudar som hamnat på helt fel sida av Nätet och som inte ens förstår vad som diskuteras här. Så, så! – spring iväg och hata Ebba eller någon som är van att slänga pärlor för er och som vet hur man hanterar våp av er typ.

  65. Självklart, jag ville bara att ingen skulle få för sig att jag hyste ens ett försumbart mått av medkänsla med dessa maskar.

    Och förresten, pöbeln: ”ticks” betyder fästingar. Ni vet, de små krypen som är lika populära och nödvändiga som ni.

  66. Vet inte hur det fungerar med WP-inloggningar, men om de är kopplade till cookies eller nåt som avgör om personen som skriver har varit inne på sidan förut och därför sätter användarikonen efter tidigare loggning så blir det rätt uppenbart att ett mycket stort antal av kommentarerna ovan är skrivna från samma dator (den ljust gråblåa ikonen). Både positiva och negativa kommentarer.

  67. Isabelle ser vilka IP-nummer det är, så hon kan kolla vilka kommentarer som kommer från samma uppkoppling. Vilket förresten skulle vara intressant att veta. (Samma person kan dock förstås skriva från olika uppkopplingar, och eftersom många har dynamiska IP-nummer så kan det också under rätt förutsättningar vara så att samma uppkoppling ger olika IP-nummer.)

  68. Vad fan händer med folk på internet egentligen? Jag förstår inte den här vansinniga hatbombningen som följer varenda gång en ung kvinna uttalat sig feministiskt (eller normkritiskt i största allmänhet) i media. Jag och de flesta av mina kvinnliga kollegor är med om det hela tiden, vad fan blir folk så provocerade av?
    Hårspännen? Urringningar? Kvinnor?

  69. Orsakerna är: Hos män: Sexuell nöd, bitterhet, mindervärdeskänslor. Hos kvinnor: Avundsjuka, gruppkontroll. Hos båda: Allmän osäkerhet.

    I stort sett, det är naturligtvis mera komplicerat på individplanet. I Isabelles fall är orsaken också en könsneutral åkomma, nämligen hatet hos de obegåvade inför begåvning. Se Jüngercitatet ovan.

    Det här är inte direkt ett nytt fenomen, det har bara blivit tydligare nu i internetåldern. Fråga vilken psykiatriker som helst, och du får samma svar. Fenomenet är också rikligt avbildat i världslitteraturen.

  70. Lina Neidestam: ”Jag och de flesta av mina kvinnliga kollegor är med om det hela tiden, vad fan blir folk så provocerade av?”

    Vad sägs om åsikterna? Vanligt folk befinner sig rätt långt ifrån queerfeminism och normkritik.

    De tycker tvåsamhet är bra och drömmer om att hitta rätt partner. Då blir man rätt provocerad när någon kommer och moraliserar och hävdar att deras drömmar är förtryck och ondska.

  71. Aha – men jag känner i alla fall igen min egen ikon som den som nästan alltid brukar åtfölja mina inlägg på WP-bloggar, alldeles oavsett vems blogg jag skriver på, vilken uppkoppling jag använder och oberoende av vad jag fyller i för info på ”namn” och ”webbplats”, och faktiskt även sedan jag raderat cookies och liknande. Antar att kommentatorsidentiteten i så fall är kopplat till emailadressen, för den brukar jag inte ändra från gång till gång. Så den oskyldigt blå ikonen som så många här har kan då antingen vara en generell startikon för nykomlingar i systemet, eller så kommer de från en användare som genomgående postat med en och samma emailkonto (något menlöst och generellt eller något som bloggägaren känner igen och accepterar postningar från) som identifikation.

    Tekniken nuförtiden.

  72. Ja, här tillhör man Verklighetens Folk och allt, och så kommer det någon som inte tycker att man automatiskt har rätt! Och som dessutom säger det! Inte undra på att man blir provocerad (när någon anser sig ha rätt till en annan åsikt) och att man kallar detta för att ”moralisera” fast man inte förstår vad ordet betyder.

    Ja; dumhet provocerar mig.

  73. Eftersom det finns ett sådant stort drev att säga taskigheter här, kan jag ju inte sticka utan att kommentera: jag tycker att du är grym nästan jämt!

  74. Jag tänker inte ge någon taskig kommentar. Du var faktiskt otroligt rolig igår. Jag fick flashbacks från en svunnen högstadietid. Keep up the good work!

  75. Men vad fan är grejen?

    Nu har jag sett debatten. Du var ju GRYM! Om det här är du när du är nervös, då klarar du allt!

    Isabelle Ståhl vs. ”Familjen, en naturligt framvuxen grej.” Vilken skärpa! Vilken formuleringsförmåga!

    Du har språket, sister woman, han har panik.

  76. Fattar inte vad folk blir så upprörda över? Måste man vara 100% retoriskt korrekt när man är med i tv för att ni inte ska bli provocerade?

    Tycker snarare det är grymt som fan att någon, som verkar vara sjukt nervös, vågar bidra i en direktsänd debatt.

    Lyssna på vad hon säger/sa istället för att haka upp er på helt orelevanta saker. Sen kan ni säga vad ni tycker om det istället för att kasta massa skit.

  77. Hej Isabelle

    Uppmärksammades på det här inlägget av en gemensam vän som var fly förbannad över ditt kommentarsfält. Jag fattade att det skulle vara illa men det här…

    Fy fan.

    Jag känner av mansförtrycket i kväll. Du vet, det där förtrycket som inte kommer från kvinnor, eller ens rabiata extremfeminister, utan det som kommer av att associeras med Lidl-lökarna i det här kommentarsfältet. Det man känner av när en tjej på stan skyndar på stegen för att man går bakom henne, och man egentligen vill springa ikapp och säga ‘jag är inte som dem’, men vet att det inte är lönt.

    Håll huvudet högt Isabelle.

  78. Hej.

    Såg inte programmet, men jag har tagit del av kommentarerna.
    Ja, flertalet är rent bedrövliga och elaka.
    Skrivna av rena rama ”sorgetrollen”.

    Stå på dig.
    Bry dig inte om elakheterna. ( Inte så lätt kanske)

  79. wow. man glömmer bort hur mycket vuxenmobbare det finns när man hållit sig borta från webben ett tag (samt skaffat en diktatorblogg, dvs: ingen möjlighet att lämna kommentarer.)
    såg programmet och det var inga problem alls att hänga med + att du gjorde ett sympatiskt intryck /team ståhl

  80. Stor eloge till dig som nämnde relationsanarkism i tv!

    Det är på tiden att folk får reda på att det finns alternativ till monogami precis som det börjar gå upp för de flesta att det finns alternativ till heterosexualitet.

  81. Du är modig som ställde upp, och det enda jag blir frustrerad över, var att alla ständigt avbröt dig. Jag vill se mer av dig i rutan. Du behövs i den läskigt murkna sörja som ska vara debattv, där de flesta mest sitter med samma gamla folkligt accepterade åsikter och vänder sina futtiga argument ut och in i en evighet.

  82. Pingback: Köttiga sorgetroll och taktisk respekt « >> hannes2peer

  83. ” Mikaela // december 10, 2009 vid 8:24 e m

    Lina Neidestam: ”Jag och de flesta av mina kvinnliga kollegor är med om det hela tiden, vad fan blir folk så provocerade av?”

    Vad sägs om åsikterna? Vanligt folk befinner sig rätt långt ifrån queerfeminism och normkritik.

    De tycker tvåsamhet är bra och drömmer om att hitta rätt partner. Då blir man rätt provocerad när någon kommer och moraliserar och hävdar att deras drömmar är förtryck och ondska.”

    Svar: Alltid lika kul när människor gör sig till representanter för ”vanligt folk”. Definiera, tack.

    Att prata om alternativet till tvåsamhet och heteronorm är inte att förtrycka dom människor som väljer att leva i enlighet med normen.

  84. Såg inte programmet, men vad störda folk är i sina osakliga kommentarer här

  85. Jag gillar Isabelle i skrift, MEN: ni som sluter leden bakom henne – företrädesvis unga akademiker – måste väl ändå se problemet? Som det är nu är inte Isabelle ”tv-mässig” – hon ger ett nervöst och osäkert intryck och behärskar inte retorik – och det är, faktiskt, att jämställa med att vara en skribent och inte kunna grammatik (vilket gör att personen framstår som mindre intelligent än vad den egentligen är). Tycker m.a.o att båda sidor är onyanserade.

  86. Pingback: Tief ist der Hass, der in den niederen Hertzen dem Schönen gegenüber brennt « Geheimschreiber

  87. Man kan onekligen ha en hel del att säga om de inledande kommentarerna ovan, men lite lustigt blir det onekligen när vissa försöker få det till att det är det manliga patriarkatet som mobbar Isabelle. Det är fler kvinnliga signaturer än manliga på de inledande kommentarerna!

  88. Hej! Jag såg dig i Kvällsöppet häromdagen och ryckte till en aning första gången jag hörde dig. Jag har nog aldrig hört någon förespråka icke-monoamorösa relationer i debattprogram förut, eller så är det bara jag som inte letat.

    Förutom att du verkade väldigt nervös och fylld av scenskräck, vilken stundtals var ganska sött, gjorde du väldigt bra ifrån dig! Det känns dessutom oerhört onödigt av de som ovan kommenterar hur dålig du var för att du var nervös… det är så mycket enklare att kritisera någon än att göra det själv.

    Du ifrågasatte i alla fall de hämmande uppfattningar om sexuell monism och tvåsamhet som är i princip allenarådande i Sverige idag, vilket jag tyckte var väldigt bra! Fast att ingen i Kvällsöppet uttryckligen ville hålla med ditt förespråkande av relationsanarki och polyamorösitet, tycker jag att det är bra att det lyftes i ett sådant forum. Tänk, nu kanske någon människas inställning till polyamorösitet blev lite mer accepterande!

    I alla fall, det var jättebra att du fick tillfälle till, och vågade lyfta kritik mot tvåsamhet på det viset, i det forumet, och det är jag stolt över. Jag tackar dig innerligt!

    /Joakim

  89. joakim mfl: jag blir så glad och uppmuntrad av att läsa det ni skriver. om det inte vore för er skulle jag kanske tacka nej till nästa erbjudande. kram!

  90. Noak: ”Som det är nu är inte Isabelle ”tv-mässig””
    Varför måste man vara inom normen för att ens åsikt och ens nuna ska få synas?

    Vad är problemet med att människor som inte är slipade retoriker och scenvana uttalar sig och tar plats?

    Jag ser inget positivt med att ha, så att säga, tränade apor, när man kan ha riktiga människor med hjärta och passion, som vågar trots att dessa inte är nära det man som samhälle utnämnt som det perfekta framträdandet.

  91. Så lite så, Isabelle! Människor ska veta när de gjort någonting bra, sånt växer man av! Och jag är glad att någon för en talan jag gärna skulle fört, men inte har tid att engagera mig i. Tack, än en gång!

  92. Pingback: väpnad kamp « brist!

  93. Minne:
    Jag säger inte att man måste uppfylla en massa kriterier för att äga rätten att uttala sig i tv. Konstaterar bara att en åsikt som framförs av en uppenbart nervös människa inte når fram på samma sätt. Som tv-tittare upplevde jag själv obehag av att hon kändes otrygg och illa till mods. Argumenten nådde inte fram. Och därför jämförde jag det också med att vara en skribent och inte hantera grammatik: Även om åsikterna i sig är smått briljanta förlorar de i trovärdighet om grammatiken brister. Hur mycket ”träning” har inte Isabelle fått i skriftspråk genom sin blogg innan hon fick sina alster publicerade i större sammanhang? Ingen tycker väl att det är särskilt märkvärdigt att Expressens kulturredaktion inte publicerar skribenter som knappt kan stava? Det handlar inte om normer – ett fint ord som används alltför ofta – utan snarare om att behärska ”formatet”, mediet man uppträder i.

  94. Hurra!
    Fy fan va grym du är Isabelle! Att sitta i TV4:as debattprogram på bästa sändningstid och snacka relationsanarki är att smälla en bomb i heteronormativa svenneland.

    Det ser man tydligt på alla ovanstående råa, hänsynslösa och fullständigt galna personangrepp. Dessa människors intellektuella referensramar har uppenbarligen skakats om rejält av ditt debattinlägg. Tänk att normbrytande tankar kan skapa sådan irrationell ilska hos människor…

    Det är när man börjar få hatmail i inkorgen som man vet att man har gjort något viktigt för världen! Hejja Isabelle!

  95. @Isabelle: Jisses vilket snurrigt program. Hade det inte varit för dig Isabelle (och till viss mån Birro), så hade jag nästan trott att vi förflyttat oss till Texas.

    Nervositet är fullkomligt naturligt och det främsta sättet att lära sig hantera den är att utsätta sig för den. Du är ung och kommer utvecklas ytterligare (ex. medialt) och borde känna dig hedrad av att apkören här ovan främst kritiserar din person och inte dina argument.

    *tummen upp*

  96. @Maria Lj: ”Men det kan möjligen vara så att kvinnor, särskilt de som är intellektuellt begåvade, inte pushas till att träna på att framträda och ta plats i det offentliga rummet, och det är det som skapar problemet. Det krävs något annat för att stå på en operascen eller debattera i en tv-studio än det beteende som fungerar ypperligt på en redaktion eller i ett seminarierum på universitetet!”

    Fast varför låta detta stanna kring kön? Är inte fokuset på utsidan något som blir allt mer vanligt i vårt samhälle oavsett kön? Är VD:ar och partiledare exempel på intellektuell (och intelligent) elit eller är de ofta välpaketerade skal med massmedial ”charm”?

  97. Pingback: Att bygga en lösning på Internet Hate Machine « Rödvinsvänstern

  98. Pingback: Att bygga en lösning på Internet Hate Machine » cerebralmaskineriet

  99. Pingback: Omvälvande | Kaosteori

  100. Återvänder till denna ännu inte glömda gamla bloggdebatt om somliga kvinnors kritiserade framträdanden i tevedebatter, därför att jag för tio minuter sedan öppnade en nyinskaffad bok – en nyutkommen biografi om kyrkoherde Margit Sahlin (1914-2003) – och det första jag råkade läsa var några sidor ganska långt bak i boken (där det handlade om 1970-talet, vilket råkade intressera mig) och hittade följande utdrag ur ett brev hon fick från en tittare efter en tevedebatt i februari 1976:

    ”Vi var tre damer som satt tillsammans och såg Kvällsöppet på fredagskvällen. Alla tre hade dittills varit neutrala beträffande kvinnopräster eller ej.
    Efter detta program kunde vi dock ej längre vara neutrala.
    Något så dåligt från er sida måste bekräfta hur litet värde det är med en sådan själasörjare. Så fjomsigt, så osäkert, så litet konsekvens i förklaringar och svar på frågor för att ej tala om uppträdandet med håret som Ni ideligen måste stryka ur ansiktet. Ni kunde ju ej fästa blicken eller hålla huvudet stilla en enda minut. Prosten Svenungsson tog helt hem kvällen.
    Mångårig kyrkobesökare.” (sid 278 i ”Margit Sahlin. På väg mot verklighet” av Elisabeth Nordlander)

Kommentera

