Lukter jag gillar

Garage och parkeringshus. Det luktar så bensinstinnt fylligt och smutsigt och maskin där, som jord på något sätt fast konstgjort

Ikeakatalogen – påminner svagt om doften av trä fast mycket plastigare. får mig att tänka på leksakskataloger innan julafton

blöt asfalt

badbollar och andra simleksaker, älskar den märkliga skarpa gummilukten

Jord

Lacoste Red – Fler vänner har berättat att de skulle göra vad som helst för en kille som bar den parfymen eftersom den påminner om deras högstadiekärlekar. jag minns att en lärare jag var kär i typ i nian hade den och instämmer.

Källare och vindar

trä

Affärer med skolmaterial

bergamott med citron

fyll gärna på.

14 responses to “Lukter jag gillar

  1. Scotch tape! Och den där fuktskadade doften från föräldrarnas julpynt som förvaras i en muggig kartong i garaget, när de plockas fram kring advent. Och julklappspapper, jäst, bensinstationer, smörjolja för cyklar. Hm, barndomsanknytningen är svår att ignorera.

    I andra änden av skalan finns smält, flytande industrilim och pappor som luktar rödvin. Huga.

  2. my little ponies

  3. Regn, bensin och bensinmackar, nybakt bröd, tvättstugor, nya böcker som knakar i ryggen, nyklippt gräs (lite äckel också), varm hud, granbarr, höstlöv, skog, havsluft och tång, nygrävd jord så det fastnar under naglarna osv.

    Lukternas stad måste ju vara Gävle däår min pappa bor. Ibland går man runt och lukten från kafferosteriet blandas med godisfabrikens lukt. Himmelskt. Fast ibland blåser det från Skutskärs bruk. Hu!

  4. själv avskyr jag bensinlukter

  5. Nystruken herrskjorta.

    Läder. blandat med hästdoft.

    Så som luften luktar precis innan det börjar snöa.

    Aqua di Gio är för mig som Lacoste Red är för dig, men så är jag några år äldre också.

  6. Bibliotek och doften av gamla dammiga inbundna böcker. Kan ha att göra med att min farmor jobbade som bibliotekarie under hela min uppväxt, och således gjorde att jag väldigt ofta fick följa med dit och ibland bara gick runt och njöt av intrycken av de till synes oändliga mängder uppsamlade texter som trängdes i de smala bokhyllorna. Det fanns ändå något väldigt fantasieggande och förtrollande bland något så förhållandevis vardagligt som böcker, och som förstärktes av den där halvt instängda, nästan uråldriga doften.

  7. För mig vore det väl Paris Hiltons rosametallic parfym… var rätt sen med att bli kär. 🙂
    Däremot skulle jag aldrig palla ha på mig nåt som har ens den ringaste likhet med duschrummen från högstadiet. Aldrig! Är HELT omutlig på det planet. 😉
    (Förövrigt gillar jag min deo av bara den, men den matchande parfymen luktar dret. Hm.)

    Jag gillar även hö och koskit. Och gulnat gräs och torra tallhedar. Och bäckar och älvar! Sötvattendrag överlag, tror jag. (Rim där.)

    Det finns ett träslag jag inte vet vilket det är, som luktar fantastiskt gott, och som jag hade ett pussel i då jag var liten. Nu har jag ett harts som luktar likadant. Kan vara lärkträd.

  8. Hangarer! Doft av flygbränsle och annat oidentifierat som fyller luften; motorolja? doften av mäns flygoveraller?

    Parfym: Fracas

  9. * Doften av kaffe när paketet öppnas (dock dricker jag inte kaffe alls).

  10. kajsa: jaa! julpyntet, jag vet _precis_ vad du menar.
    agnes: varm hud jaa!
    m: jag minns också någon slags trivsam gummidoft där ja.
    anais, i’m with you.
    anna-karin, visst är det retligt att kaffe luktar jättegott men smakar som jord? does not compute.

  11. Jag tror ingen fick med elektricitet – perrongen en het sommardag när luften vibrerar över rälsen, eller när man trippar ner i en tunnelbanenedgång och elektricitetslukt (?) och damm/smuts blandas och slår emot en. tänkte bara att ni missade nåt 🙂 deck ut.

  12. jaa! har aldrig tänkt på det, men är det elektriciteten som luktar? kuriöst.

  13. Hur kan något lukta som trä, ”fast plastigare”? Jag kan inte få ihop det..

Kommentera

