Återblixt

DARK TRANQUILLITY - CHARECTER

Mina stockholmsbesök är som drömmar i ultrarapid, nervositeten på eftermiddagståget dit dränks i vin på väg upp i trappan mot en okänd takvåning med människor som man aldrig träffat men som plötsligt känns märkligt bekanta bara för att man bara sett deras bylines och läst deras texter. och sedan plötsligt är man på ett morgontåg mot malmö och sover bort minnena och bakruset.

Sedan dyker tillbakablixtarna upp. Nu minns jag att jag åt extremt mycket parmaskinka på Axessfesten förra veckan. jag väntade tills jag hade blivit full med att äta den. det känns obekvämt att äta samtidigt som man pratar med belevade människor så överjaget måste liksom ge upp innan man kan köra igång.  Jag blev arg på en norsk konstnär för att han inte kunde förklara varför han alltid målar björnar. Och sedan rök folk ihop i häftiga diskussioner om figurativ konst. Jag åt mer parmaskinka medan de var upptagna med att diskutera.

Gudmundson försökte fixa min försörjning genom att peka ut vilka som var viktiga eller redaktörer så jag skulle veta vilka jag skulle smöra för.

Festen var högst upp i ett enormt Harrypottertorn med en spiraltrappa. Det tog mig trettio sekunder att inse att många på festen var väldigt soignerade och hade Lundsbergsoutfits och jag kände mig aningen malplacerad. men de var sympatiska. När chefen för en moderat nyhetsbyrå sa att han snarare var politiskt svart än mörkblå så sa jag intelligent; ”- eller kanske  brun! ”Smidigt.

Och sen råkade jag säga till Gudmundson och vdn för Eudoxa att jag vill expropriera alla bostadsrätter och att min pojkvän lärt mig att Margret Thatcher var ”ungefär som Maud Olofsson fast mer Hitler”; kanske inte det mest diplomatiska att säga till nämnda människor, men de verkade inte bli så arga.

Nåväl.

8 responses to “Återblixt

  1. Isabelle! En sak måste du få klart för dig: man behöver ALDRIG ha en orsak, ett skäl eller en ursäkt för att intressera sig för björnar. En del målar dem, andra samlar dem. Så är det bara. Men är det som jag inbillar mig, eller blir du alltid full när du åker iväg?

  2. Nu har jag tänkt det här så många gånger när jag läst din blogg att jag känner mig tvungen att säga det: Du är så söt!

  3. Kanske det hittills bästa inlägget i den debatten, att äta mer parmaskinka!

  4. Hade gärna sett minen på nyhetsdirektören efter din kommentar! 🙂

  5. dolmance: hahaha. nja, bara när den sociala kodexen kräver det.
    morrica: tack!
    gabriel: ja, det är iaf en mer innovativ taktik än de gamla uttjatade argumenten.
    fredrik: han verkade otroligt nog finns den smått underhållande. faktiskt.

  6. Hahahaha jag tycker det var fantastiska saker att säga. De har nog humor…

  7. Hehehe, ”eller kanske brun”-kommentaren kan inte sägas vara annat än klockren. Tummen upp!

  8. Men vad menade han egentligen med ”svart”?
    När jag målade på mellanstadiet kunde jag bara måla personlighetslösa voodoodockor. Önskar jag kunde förklara det…

Kommentera

