Ex nihilo

291855803_67e15fe881

I förrgår satt jag på ett tåg från stockholm och såg granar och färgskiftande träd glida förbi i pre-höstdiset utanför och jag blev hög på situationen. Den senaste tiden har jag fått uppleva allt det som jag har kämpat med blodsmak i munnen för under fem års tid. jag får internetta på ett tåg mot stockholm, skriva om filosofi och få betalt för det, äta gratismat på fester och sova med någon som jag vill leva med föralltid.

Och det är så otroligt att tänka på att för bara fem år sen gick jag på discon ute på landet där jag blev sparkad på och kallad hora. och för tre år sedan gick jag i ett mörkt kolgruvegymnasium där jag fick skäll av lärarna om jag använde för svåra ord och dog långsamt inombords av ämnen som Industrilokalisering och Matte c och verkligheten skavde.

och ibland på rasterna brukade jag smita in i ett hemligt datorrum och gå in på Copyriot och försöka förstå de långa vackra orden bara för att de påminde mig om en annan värld.

291855802_41ed2cb965

I’ve seen the deserts, every grain of sand
I’ve slept in every forest known to man
In order to win you have to sacrifice
And I have died to stay alive



7 responses to “Ex nihilo

  1. Jag kan bara säga att jag är så glad för dig, och du förtjänar allt gott!

  2. Var är bilderna ifrån? Grymt snygga, hade gärna sett fler av den serien.. pls länka

  3. Jepp – jag får hålla med Anders. Dock var jag likadan när jag var 15. Låg inne med en
    språklig elokvens som förvisso prisades, tills jag upptäckte att jag var ute efter den inre tillfredsställelsen av att faktiskt KUNNA något; att ha en saklig substans i det man skriver och inte bara orera fritt hur länge som helst (som jag gör nu) om allsköns vardagligheter, allmänt kulturbladder och diverse folk som kanske inte ger annat än pengar och en falsk credibility hos en självutnämnd klick där ingen nånsin skriker ”men kejsaren är ju naken!”. Form utan
    innehåll – skrivande utan skäl blir för mig poänglöst till sist. Det svåra ligger i att ha vapnen men inte behöva använda dem, helt enkelt.

  4. Jag vet. Den känslan är så fantastisk. Grattis vännen. Du förtjänar allt.

  5. Härlig historia, skönt att hela livet kan förändras på ett par år. Du kan vara stolt över dig själv, få 21-åringar har kommit såhär långt. Tyvärr väljer fortfarande väldigt många att inte utnyttja sin fulla potential och stannar kvar på orten de växte upp, med ett enkelt jobb, en Volvo och en sambo från bygden. Inte för att det är något fel med det, men det är bara tråkigt att se all potential bli bortslösad.

  6. anders, emil, elin, julia, rickard, tack!!!! och rickard, den problematiken känner jag igen. när jag skrev min ”roman” på gymnasiet dränkte jag den i snygga formuleringar utan substans. det är en träningssak.

Kommentera

