Jävla John Blund

artwork_images_424121842_202360_alphonse-mucha

Den här helgen hade jag tänkt ägna åt lugn och rekreation och insamlande av den stressiga veckans förlorade sömntimmar. Det var en mycket naiv föreställning.

Fredag natt. Säger nej till alla fester och somnar duktigt vid tiotiden. Success! Trodde jag.

05 00: Drömmer alla de vanliga mardrömmarna om att jag blir bedragen, våldtagen, mördad, utfryst, överkörd, bränner mig på brännmaneter, att min pojkvän är otrogen, att alla hånskrattar åt min senaste ledare och att någon lurar mig på en SJ-biljett för 18 000 och att jag slår personen hårt som hämnd. Dessvärre slår jag tydligen robert i sömnen och ger honom en omild start på dagen. Kan inte somna om, går upp och skriver istället.

Lördag natt. Säger nej till alla fester och somnar elva. Nu jävlar, mr sandman, tänker jag.

02 00: Robert kommer hem från en fest och jag blir till hans stora förtret klarvaken på några sekunder. Börjar prata ivrigt om att jag vill ha en katt, eller helst flera. Jag lovar honom att han kan få döpa den efter nån gammal kung eller någon annan historisk person om han bara ger med sig. ”Det blir det ingenting med” säger han och inser att han precis gjort mig ännu mer motiverad till att hålla ett brandtal i två timmar om vår kattadoption. När han äntligen lyckats somna så går jag in i köket och börjar rota högljutt bland maten i kylskåpet. Jag råkar sätta mig på honom när jag återvänder till sängen och tänker att det inte gör något att jag äter bröd i sängen och smular lite, det känns ju så hemtrevligt då. En timme senare känns det som att ligga i ett grustag. Börjar fundera på blogginlägg och texter och rullar runt lite i sängen för att göra det bekvämare. Robert grymtar argt.

LuisRicardsFalero_AFairyUnderStarrySkies_Large

Är det någon läsare här som kanske har erfarenhet av sömnstörningar och mardrömmar och sånt och kan ge mig några tips på hur man får kroppen att samarbeta och sova drömlöst och oavbrutet en hel natt? Det vore användbart.

13 responses to “Jävla John Blund

  1. Du måste motionera hårt samt äta och ha regelbundna sömntider. Det är dom gamla klassiska råden som faktiskt fungerar bara man håller sig fast vid dom en längre tid. Om du vill ställa om sömnen så käka inte på 12 timmar och när du vill börja morgonen på din nya dygnsrytm så suger du i dig kraftigt med mat. Studie i New Scientist för några veckor sen eller nåt.

  2. Spikmatta. Jag säger bara spikmatta.
    Eller Stilnoct eller Propavan eller den enda bok som på riktigt hjälpt mig och handlar mer om psykologi och ens beteendemönster än att dricka varm mjölk och vädra ut.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185675008
    Vad man gör åt mardrömmar undrar jag med som väcker pojkvän var och varannan natt när jag skriker och gnyr.

  3. Jag har EXAKT samma problem. Det finns lösningar, men de är så sablans tråkiga. Typ, motionera och äta på regelbundna tider. (= bete som en pensionär). Jag brukar försöka med kedjerökning och onani istället. Funkar sådär.
    Varför blir man som mest kreativ när man bara egentligen vill sova? Varför inte mitt på dagen, när man är ledig och sitter vid datorn och pillar rövhålet? Orättvist tycker jag.

  4. Jag har haft sömnproblem typ hela mitt liv, inklusive mycket mardrömmar i perioder. Det har jag fortfarande, så jag har inga andra tips än piller. Tror jag skulle må bättre med struktur, men det spelar liksom ingen roll om jag börjar jobba kl 7 på morgonen och måste gå upp 5. Jag kan ändå inte sova.

  5. Det kan mycket möjligt vara din antidepp som ger mardrömmar om inte annat. En mycket vanlig biverkning. Likaså sömnsvårigheter och uppvaknanden i övrigt. Ett jäkelskap är vad det är iaf.

  6. Paperclip: Det hade jag ingen aning om. Det kan förklara mina mardrömmar. Men oftast tycker jag att man har sömnstörningar i början på en antidepp-behandling, det är ju en rätt vanlig biverkning, men att det sedan ger sig med tiden.

  7. Jag har aldrig haft mardrömmar men sömnproblem har jag brottats med i hela mitt vuxna liv. Typ.

    Nu försöker jag undvika att ligga och vända och vrida på mig helt. Det blir bara stressigt och jobbigt.

    Jag brukar räkna baklänges från 100 till minus tre (fråga inte varför, det var något jag läste någonstans), somnar jag inte eller är så pass trött att jag tappar bort mig i räkningen tänder jag lampan och läser. Eller gör något annat.

    Funkar hyggligt för mig.

  8. per, jag har kroniskt lågt blodsocker och kan DEFINITIVT inte somna hungrig. mat varje timme gäller. men tack för tipsen ändå.
    elin, spikmattan var tyvärr inte alls min grej, däremot tror jag också på piller även om jag aldrig provat förutom milda Atarax. funkar ganska bra tills man blir för tillvänjd.
    agnes: jag tycker att det är obehagligt att kroppen inte fattar att den behöver sova trots att den lider av fysisk sömnbrist. fabriksfel.
    paperclip: mm, jag funderade på det, men har ju ätit dem så länge nu utan problem. kan vara en kombination av pms och stress, jag drömmer alltid mer under pms.
    tobias: jag har testat det där med fårräkning och sånt men matte är inte min grej. jag tappar bort mig redan på fyra, fem och villar bort mig i tankar på goda bakelser, typ.

  9. biverkningar brukar vara värst de tre första månaderna innan kroppen vant sig men just störd sömn och mardrömmar är nåt som ofta hänger kvar under hela behandlingstiden. Det behöver inte vara mardrömmar nödvändigtvis heller det kan vara livfulla drömmar etc. Ja mixtrar man med hjärnans kemi kan massa spännande saker hända. /Apoteksteknikerstudent och sedan mången år konsument av diverse psykofarmaka.

  10. Tänd lampan och ta fram ett papper. Skriv upp alla tankar som snurrar i ditt huvud. Samma sak händer ofta mig när jag har mycket att göra och inte kan somna om för jag funderar över formuleringar i uppsatser, mail jag måste skriva eller vad jag ska säga till de personer jag måste ringa. Ibland hjälper det mig att anteckna allt, först då kan jag släppa det utan att vara rädd för att glömma (man kommer ändå aldrig ihåg alla briljanta idéer man får nattetid). Minska på vetemjölsintaget är ett annat säkert kort, aldrig hört talas om vetemjölsmardrömmar? lycka till!

  11. Mina mardrömmar försvinner eller minskar drastiskt i ”farlighetsgrad” om jag tutar i mig passiflora (Passionsblomma). Finns i droppfrom på Medicinkvinnan på S Förstadsgatan (säkert på andra ställen också, google ftw!) eller så kan man dricka Friggs te Kvällsro som är lite mildare och troligtvis är bättre att börja med eftersom du nommar andra piller, de kan förstärka varandra i vissa fall. 🙂 Good Luck & Good Night! 😉

  12. if somebody have very much pain, you can try newest pain killer – pranamat – acupressure mat, write in google, or company name advaita lifestyle 😉

  13. Jag lider ofta av insomnia alternativt att jag faktiskt somnar men vaknar mitt i natten och förblir sömnlös. Jag har dock börjat med spikmattan innan sängående och 30 droppar passiflora samt vitaminerna b6, b12 och 2 magnesiumtabletter. Ogillar banan i varm mjölk vilket ger liknande kemiska reaktion om man inte vill köpa hälsokost. Sedan kan jag även rekommendera Paul McKennas ”I can make you sleep”. En utvecklad NLP-metod som fungerar för mig. Lycka till i vägen till god sömn!

Kommentera

