Om mitt hat mot Word 2007

Av alla dysfunktionella, provocerande dåliga idiotprogram är Word 2007 det värsta. Hur tänkte de som programmerade helvetet? ”Vi har redan gjort Word 2003, världens mest lättmanövrerade och praktiska program. Varför inte skapa ett nytt, svårmanövrerat, fult program där alla viktiga funktioner är gömda bakom röriga fliksystem i regnbågens alla färger? Och vad sägs om att lägga till en fräck extra bokstav i dokumentformatnamnet? Det tycker nog användarna är jättetufft!”
Åhhh, jag förståår inte. De få funktioner man faktiskt använder är så väldolda att det tar minuter att leta fram dem. Eftersom vissa inte har installerat word 2007  så kan de inte öppna filerna man skickar till dem.  Och varför kallar de sina dokument för docx? Vem tror de att de är, James Bond?

 Hela XP är en användargränssnittsmardröm, turligt nog vänjer sig hjärnan efter några år och man blir inte lika gråtfärdig av de fåniga rudimentära funktionerna. Men då skapar microsoft en NY version av sitt dumma operativsystem, för att tjäna mer pengar! ONDSKA.

  Men tro inte att jag är något mac-fan. Det är världens mest fejk-undergroundiga företag som genom låtsat subversiv storytelling-marknadsföring lyckats få rykte som charmigt indieföretag. men deras dumma itunes kan inte konverteras, filmer blir helt omöjliga eftersom de envisas med sina egna dumma format och användargränssnittet är styltigt och svårt. folk använder bara mac för att de gillar den fina blanka utsidan. jag brukar påminnas av creme bruleée när jag ser den, så det är förståerligt.

25 responses to “Om mitt hat mot Word 2007


  1. (ursäkta själva videon)

  2. Ladda ner OpenOffice istället, det är gratis och lätt att använda.

  3. Instämmer med CJ. OpenOffice fungerar utmärkt, kostar gratis, är open source och stöder också ett öppet dokumentformat. Själv kör jag sedan flera år OpenOffice, och behöver jag dra iväg ett dokument över nätet eller bara lägga det lättillgängligt så att jag kommer åt det från andra datorer, så är google docs ett mycket dugligt komplement.

  4. Hej,

    Kan ju inte motstå att nämna linux. Jag känner absolut den frustration du kände om gränssnitt och användarvänlighet med MS Office och XP/Vista. Efter att ha gått över till linux och OpenOfice hemma har jag åtminstone fredat hemmakontoret och gjort det roligt att jobba i. På jobbet är jag fast i Windows men det gör inget, jag har ju alltid hemmet.

    /E

  5. En tredje röst för OO här.
    Själv saknar jag Windows 98. Det var tider, det.

  6. Håller med – Open office! Hurra!

  7. Var hittar ni alla bra OO-versioner? Den som jag hade var råsugig och kunde inte mäta sig med min älskade Word2003 på något sätt. 2007 däremot – jag är helt med dig Isabelle.

  8. Isabelle, ofta är du extremt smart och verkar besitta en för din ålder ovanligt stark analytisk förmåga, men ibland lyser din ungdomliga fåfänghet igenom och raserar all den respekt du byggt upp, då börjar du om från början. Du gräver och fyller igen en grop hos mig. Det är när du fyller igen gropen, en oförutsägbar tidpunkt, som gör det hela intressant och påvisar att även solen har sina fläckar, vilket nästan gör bloggen än mer läsvärd då starka känslor som dessa ord känner sig tvungna att nafsa.

    Enligt mig är en riktigt bra kritiker en sådan som ibland även inte ratar allt den kommer över. Kan det vara så att det inte är operativet som krånglar utan något utanför datorn, framför skärmen?

    Isabelle Ståhl – istället för sömn, ibland kanske du bör sova.

  9. Instämmer! Word 2007 är skit. Jag kunde inte ens lämna in mina inlämningar i Lund från det utan var tvungen att först skriva i min dator för att sedan kopiera in i ett mail o maila till annan dator med annat word o där redigera det. Tyckte det var bökigt. Dags för uppror!

  10. anders: haha, i löv
    enondengod: mjä, man kan inte skicka in vill ha pengar-förfrågningar till csn via linux, så icke. men de har fin pingvin.
    joel, sjumilakliv, joshua tree, elin: open office har precis som för elin inte funkat för mig. dokumenten har inte kunnat läsas av de som jag skickat dem till bland annat.
    jenny: yes, rage against the machine!
    lars halldén: det låter jobbigt för dig att gräva igen den där gropen hela tiden eller hur du nu menar. kanske bör du läsa texter som inte innehåller någon ”ungdomlig fåfängdhet” eller kritik mot något över huvud taget – jag föreslår Ica-kuriren eller kanske Kupé.

  11. Bra inlägg. Håller med om att XP är en användargränssnittsmardröm, men som du skriver så vänjer man sig med åren. Använder idag XP (fråga inte varför) men kommer nog aldrig att vänja mig vid Word 2007. Så urbota korkad version. Känns som att man helt har skitit i användarvänligheten och bara koncentrerat sig på (vad de tyckte var) en snygg outfit. Jag håller med Joel & Elin: saknar Windows 98 och Word 2003.

    P.s. Snyggt svar till L. Halldén: Ica-kuriren & Kupé låter som en lagon okritisk och onyanserad smörja. D.s.

  12. Jag är helt med dig om office 2007, och för den delen XP. Men varifrån kommer Mac-attacken? Det kan delvis vara för att jag fångats av sekten och förblindats, men är inte OSX det bästa operativsystem-UI:et? Unix i botten, snygga lösningar, kraftfulla funktioner som är lätta att hitta. Som en lite extra snygg Linux-distribution.

  13. humlan: tack 🙂 windows 98 ja. om det forfarande varit i bruk så hade jag kunnat spela en mängd favoritdatorspel från nioårsåldern som inte funkar i XP. man kanske kan dualboota eller vad det heter, men är lite rädd för att datorn ska explodera eller något.
    pwalck: visst, jag har också vant mig successivt vid OSX när jag tvingats till det på redaktionen. men ändå; windowsinterfacet sitter i ryggmärgen, det är som att försöka lära sig cykla baklänges.

  14. Jag känner igen mig i Word 2007-dilemmat. Mycket, mycket sämre, men Word försöker ändå med jämna mellanrum få mig att uppdatera till det, trots att jag inte bett om det. Väldigt irriterande.

    Sympatiserar även bitvis i Mac-frågan också, för den delen… Har egentligen ingenting emot Mac som system, utan mer är det min oförklarliga misstänksamhet mot det lätt skrämmande föraktet som manifesterar sig hos i övrigt väldigt sympatiska vänner och bekanta såfort man avslöjar att man ”fortfarande” sitter med en PC… Känns lite som Bill Hicks och rökning. ”Non-smokers… Bunch of whining little maggots. I’d quit smoking if I didn’t think I’d become one of you…”

    Underhållande, arg och väldigt generaliserande krönika på ämnet av den alltid lika suveräne Charlie Brooker, för övrigt: http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2007/feb/05/comment.media

  15. david: ja visst är det något sekteristiskt över mac-kollektivet?
    grovt: har du redan börjat gilla ordvitshumor? det brukar ju först inträda när män kommer upp i fyrtioårsåldern. den där var iofs ganska träffande.

  16. jag har alltid gillat det. och så en liten ironisk brasklapp på det, fast man egentligen gillar det helt oironiskt.

  17. Alltså jag är långt ifrån ett ms-fan, sitter med jevla xp för att det inte finns nge allternativ, mac e för dyra för mina tillgångar. Men jag måste säga att jag tyckte word 2007 var klart bättre gränssnitt. Mer lätttillgängligt. Speciellt med fotnoter och kommentarer tyckte jag funkade mycket enklare.

    Sen suger det ju hårt att man sparar till ett slutet dokumentformat.

  18. Pingback: Nerd Life Deluxe B-L-O to tha double G » Blog Archive » Teknik och teknik. Mekanik och mjukvara.

  19. Den tjocke konsulten

    En rejäl bunt stockkonservartiva bakåtsträvare här ja!

    Word 2007 är mycket smidigare när man vant sig vilket tar ca: två veckor, stora förbättringar i många funktioner och det man använder mest är snabbast tillgängligt. Använd hjälpen, orkar du läsa där i två minuter så minns du funktionen sen!

    Word 2007 klarar att spara till Word 2003 (.doc) format, Tryck på office-knappen -> spara som. Du kan även ställa in det till att alltid spara i .doc format under office-knappen -> word alternativ -> spara

    Jag kan även spara direkt till PDF i Word 2007 men har ett vagt minne av att det var en gratis plugin man fick ladda ner från MS. Tror de blev stämda av Adobe när de ville ta med den funktionen som standard.

  20. Den tjocke konsulten

    Open Office fungerar till riktigt enkla saker men så fort du vill göra något mer avancerat med tabeller, infoga formler, koppla till andra program etc. så suger det tyvärr pung.

  21. Isabelle Ståhl

    den tjocke konsulten, jag vet att jag kan spara dem i det gamla formatet. men varför överhuvudtaget skapa ett nytt, det kräver ju bara extra manövrar. är utveckling & tillväxt alltid bra? i västerlandet verkar mentaliteten peka åt det håller, jag är tveksam. stagnation ftw.

  22. Den tjocke konsulten

    Det fanns mycket goda tekniska skäl till att byta ut .doc med inbäddade OLE objekt m.m. därför skapade man ett nytt format, inte för skojs skull.

    Stagnation ftw. det låter som du tycker brunkol är en bra energikälla och att vi kan köra på som nu i all evighet. Teknisk utveckling på ett område hänger ihop med framsteg på andra områden!

  23. Jag kommer lite sent in i debatten (jag hittade sidan efter en sökning), men jag kan förmedla min erfarenhet som konsult åt några mindre företag.
    Användarna vägrar byta från Word 2003. Ledningen inser också att ett byte kostar en hel del. Licenskostnaden plus utbildningarsdagar åt personalen. Så de blir vid det gamla. Konservativt kanske, men för dem är det ekonomiskt rationellt.
    Det är lite svårt att förstå hur MS tänker.
    De avancerade funktioner som den tjocke konsulten talar om använder endast någon enstaka på varje företag. De kanske skulle ha nytta av Word 2007, men för den vanlige ordbehandlarslaven som skriver brev och rapporter fungerar Word 2003 utmärkt i många år till.

  24. Pingback: Förbudsskyltar som jag inte lyder « Isabelle Ståhl – istället för sömn

Kommentera

