Berusning är default mode

20090626_013429_175241

Foto: Oskar Omne

Det bästa med festivaler är att man slutar äcklas av saker. Hemma så brukar jag tvätta händerna när jag har åkt buss eftersom jag är så bakteriefobisk. När jag anlände hem från Peace and love idag var jag barfota, bajsfärgad och invirad i ett lakan. Mina fötter var bruna av ankdammsdopp och trettiosextusen festivalbesökares vägdamm. Smutsrädsla måste vara någon slags nedärvd överlevnadsmekanism, synd bara att den är rudimentär idag och får folk att tvätta bort varenda bakterie och därmed öka risken för allergier etc. Så fort man har bedövat hjärnans smutsrädslacentra så kan man göra hur ohygienska saker som helst.

På festivaler blir fyllan ett trivsamt default mode. När man tagit sig upp för den jobbiga uppförsbacken då magen vänder sig i plågor av den giftiga etanolchocken så rullar man utför i en nedförsbacke av ljuv ignorans och självklarhet. Varför måste det vara dåligt att bara kunna bli euforisk med hjälp av en drog? jag ser kroppen lite som en maskin vars signalsubstansnivåer kan regleras av externa eller interna medel. Varför måste de externa vara dåliga?  Jag älskar när alkoholen bedövar konsekvenstänkandet och civilisationens tunna fernissa rinner av och de inlärda konventionerna löses upp. Vad är tillexempel det dåliga med att göra kullerbyttor iställer för att gå, äta direkt med munnen från tallriken och ligga ned på golvet inomhus? När jag väntade på tåget kom flera människor fram och sade åt mig att inte ”ligga sådär på marken för då kan man bli våldtagen”. – Det är väl inte mitt fel, svarade jag glatt.

20090626_013536_304846

Typ alla principer i vårt samhälle är baserade på lutherska kristna myter om stolthet, värdighet och auktoritetslydnad. Varför är det så hemskt att vara pinsamt berusad offentligt? Det är ju knappast någon som blir ledsen av dylikt beteende, precis som jag har svårt att tro att någon blir ledsen av att man inte använder bestick när man äter eller att man tar den sista kakan. Det är principer som inte tjänar några moraliska syften. De har inget värde i sig själva utan tjänar bara principens ändamål. Vett och etikett fungerar bara begränsande. läs julia.

Festivaler är kanske medelklassens sätt att tillfälligt avsäga sig sina privilegier och på så sätt få sin klasstillhörighet bekräftad. De fyller också en funktion som jag-eskapism; när man vandrar in genom campingentrén så glömmer man vem och hur man brukar vara. Man blir bara en festivalbesökare, en av de trettiosex tusen. De flytande drogerna löser upp subjektet och jagmedvetenheten, gör en till en receptor för känsloimpulser mer än ett tänkande subjekt. I löv.

6 responses to “Berusning är default mode

  1. Intressant resonemang. Jag tror dock inte att man avsäger sig några privilegier utan tar semester från de sociala koderna. Att kunna göra det, och sedan återgå till sin dem, är i sig ett medelklassprivilegium. Ett mer tydligt exempel på detta: för den borne medelklassungdomen kan en Ecstacy-resa till Indien vara ett litet avbrott innan man kommer hem till ett mönsterliv med studier i ekonomi eller juridik. Festival är inte heller nödvändigtvis något subversivt.

    Jag tycker om en hel del saker med festivalandan: man får perspektiv på sin hygien-noja, precis som du skriver; det är inget konstig i att umgås med främlingar; replikent ”men vafan, det är festival” kan stoppa bråk.

    Jag håller å andra sidan inte med om att ingen blir ledsen av att folk är fulla.

  2. peter: ptja, det beror väl på vilka yttringar det berusade beteendet tar sig, men jag vill hålla fast vid min uppfattning att folk är alldeles för lättstötta av offentliga kullerbyttor och klättrande i lyktstolpar.

  3. Rättning! 41 ooo festivalbesökare var det. And we were there!

  4. Håller nog med Peter, enligt gamla outward disorder – inward disorder-tänket. Luthers åsikter var heller knappast nytänkande… man har i alla tider varit väl medveten om att värdeupplösning och våldsamt stegrande dekadens har föregått alla civilisationers fall. Jag gläder mig dock inför Västvärldens kollektiva bakfylla. Så se för all del till att den kommer snarast möjligt. 😀

  5. joel: kan du ge exempel på några sådana civilisationer? vore intressant.

  6. Aztekerna, grekerna/romarna, egyptierna, babylonierna… har för dålig historiekoll för att komma på fler som inte har för uppenbart gemensam plattform, och så har jag ingen aning om vad som exakt skiljer riken från civilisationer, men har för mig det finns liknande historier även från Större Asien. Men i Kina t ex har jag fått för mig att olika förhållningssätt har gått om lott bland den styrande klicken, medan kineserna ju ändå lyckats bibehålla sin civilisationsstatus i 3500 år, vilket väl antingen betyder att jag har fel eller att folket aldrig fördärvats i samma fulla utsträckning som hänget i Den förbjudna staden. 🙂
    Här har du en sammanfattning av vad hinduer och buddhister finner i sina rullor angående ”den mörka tidsåldern”: http://en.wikipedia.org/wiki/Kali_yuga

Kommentera

