I Sydsvenskan igår

så var min text om bloggarnas skapande av hyperrealiteter publicerad, tralalala. Prenumeranterna får den idag på grund av tryckfel.

Duktiga Guldbaggenominerade Johan Miderberg kallar mig trevligt nog ”en relevant observatör och tänkare i vår tid” och skriver en intressant replik på min kolumn. Jag håller med honom om att vår idé om en ursprunglig enhetlig verklighet kanske är naiv. Vi har alldeles för många filter, tinget-i-sig och Humes fenomenologi ni vet. Ibland tänker jag att vår bild av verkligheten formas retroaktivt. när jag upplever något kan jag sällan bestämma mig för en slutgiltig bild av det som händer. Det sker först efteråt, och då blir den godtyckligt marinerad i känslor och tankar som jag och andra applicerar på den. Det jag i kolumnen menar med verkligheten är det som bloggarna inte visar, det de sorterar bort när de bildar sina livskollage. Idag förevigar vi våra upplevelser mycket snabbare än för tio år sedan. Jag bloggar om resan jag varit på bara en dag efter att den avslutats, eller till och med medan den pågår. Vi hinner inte bilda några ikoniserade, förhöjda versioner av upplevelserna, utan måste skapa dem på plats, i nuet. Vi är ständigt uppkopplade till våra mentala hyperrealiteter, transponerar vår tillvaro och skapar alternativa versioner av den medan den pågår.

8 responses to “I Sydsvenskan igår

  1. Intressant. Nu beror det ju på hur man tänker sig vad som är verkligt.

    Jag tänker snarare på händeleser och singulariteter som fullkomligt verkliga, oavsett den linjära tidsuppfattningen. Detta nu, denna dettahet som varje tillfälle är, är fullständig realitet, där både våra minnen och vår riktning mot framtiden är närvarande samtidigt.

  2. Inte bara det — vi upplever inte ens sakerna för vi är för upptagna med att fotografera alternativt formulera beskrivningar.

  3. hustrun: tack!
    chrisk: hmm. den där dettaheten kanske existerar, men rent perceptionellt tror jag aldrig att vi kan få en fullständigt ofiltrerad bild av den.
    julia: yes. jag försöker att träna på att uppleva men har blivit så van vid att föreviga allt att det är svårgenomfört.

  4. Att uppleva den fullkomligt ofiltrerade verkligheten, det är väl det som är gnosis?

  5. Fan vad jag älskar det här!

    Du är så jävla smart! Jag ler med hela ansiktet. En lekkamrat och en blogg PING-PONG!

    Isabelle! Nu måste jag skriva en replik på din replik!

  6. träffande text. det var som att läsa från sitt eget huvud, om det bara kunde ha formulerat sig ordentligt. riktigt jävla bra!

Kommentera

