Mer kvinnliga superhjältar

blackwidow01

Det är synd att alla kvinnliga superhjältar har kroppar som verkar vara designade av oknullade högstadiekillar. ändå så är jag enormt svag för några av dem, just nu Marvel-serien Black Widow. den handlar om en kvinna som räddas från en brand av sovjetunionens underrättelsetjänst som barn. hon lärs upp till att bli hemlig agent och förses biotekniskt med falska minnen av ett förflutet som balettdansös för att bli så anpassningsbar som möjligt. för att hon ska kunna fokusera på sitt uppdrag så lurar staten henne att hennes pojkvän har avlidit. håhå, vad jag är såld på episka långsökta historier som denna.  på mellanstadiet hoppades jag alltid att jag bar på en hemlig identitet som var mycket häftigare än min egen men som staten hjärntvättat bort. i min hemliga identitet så ingick det att jag var jättebra på brännboll, mindre ocool med killar och aldrig började gråta på mattelektionerna.  det är inte konstigt att alla superhjälteserier och fantasyromaner har huvudpersoner som är rätt vanliga men som visar sig ha ett hemligt jag som är enda hoppet för en värld i en annan dimension. är det inte vad alla önskar sig? ”Där jag är nu är jag rätt mainstream och ospeciell, men i rätt sammanhang skulle jag vara allas sista hopp”.

Blackwidow04

black_widow_marvel_comics

awesomeness.

8 responses to “Mer kvinnliga superhjältar

  1. För, de är utformade för ”oknullade högstadiekillar” eller snarare bland annat för dem. För övrigt har ju manliga superhjältar lika perfekta kroppar, så det handlar nog om identifikation för önsketänkande förutom onanimaterial, och är princip könsneutralt, även om det naturligtvis ofta märks att hjälteserier traditionellt vänder sig mer till killar än tjejer.

    För övrigt finns det en poäng som jag helt nyligen har förstått med superhjältarnas glesa och löjligt åtsittande kläder. Peter Chung pratar om det i ett kommentarspår på samlings-dvd-boxen med MTV-serien Æon Flux. De har liknande skäl som att dansare och mimare har åtsittande kläder: det gör kroppens uttryck lättare att framställa och tolka. En massa böljande tyg i actionbilderma gör tecknarens jobb ohyggligt mycket svårare.

  2. För övrigt grämer jag mig lite över att se att jag skrev ”för övrigt” två gånger i kommentaren jag just skickade.

  3. Fast de i Aeon Flux är så sabla otilldragande… att man får se deras beniga lemmar gör bara saken värre, för jag kan inte komma ifrån tanken att jag förväntas tycka de är snygga eller åtminstone lite coola. Nää. Ge mig Asterix och Obelix, de är kanske inte så vackra men gulliga ändå.

  4. isabelle, jag antar att du har läst nina hemingsons serier? där kan vi snacka förebilder eller kanske man ska säga igenkänningskomik..? hursomhelst så är de underbara! läs om du inte redan gjort det!

  5. Just tecknaren som gjort de där bilderna, Greg Land, har ju dock kritiserats av många bloggare för att vara misogyn även med serietecknare-mått mätt, vilket onekligen är en bedrift. En intressant analys av saken finns tex här: http://girl-wonder.org/girlsreadcomics/?p=17 , och här: http://girl-wonder.org/girlsreadcomics/?p=42

    – Ola, tipsar

  6. ctail: läs Olas utmärkta länktips. där framgår det att black widow-tecknaren greg land anklagats för att hans superhjältetjejer bara är ripoffs på saker han hittat på google. ergo: greg land har aldrig haft sex, utan förmodligen bara sett kvinnor på google vilket förklarar hans förvrängda bild av dem. det ligger säkert en del i din tes om önsketänkande också, serier är väl ett spelrum för sådant.
    joel: då kanske greg lands reproduktionskompatibla, slitz-kurviga tjejer passar bättre. asterix ftw.
    frida: såklart. hennes nya är urbra.
    ola: mkt intressant, black widow verkar vara hans minst sexistiska verk…

  7. Min egen seriehjälte är Socker-Conny. Han är heller inte så vacker. Nästa på listen (efter A&O) är nog Finn & Fiffi. Prima littertur, och de är också rätt fula. Antar att jag hellre ser på filmatiseringar med Nathalia Portman. 🙂

  8. Har du läst Alan Moore´s Promethea ännu?

    Där snackar vi superhjältar med väldigt normala kroppar.

    Samt den mest esoteriska/flummiga/annorledes berättelse som någonsin inrymts i trikåhjältegenren.

Kommentera

