Hatet mot Espresso House

Espresso housefieringen sprider sig som en pestvind över landet. Det är som med galleriorna, en oändligt tråkig homogenisering av stadslandskapet. I början tyckte jag att Espresso house smakade spännande och storstad. nu har jag insett att allt är skitdyrt och smakar som ett glas vatten. Nu blir jag illamående av deras sockerstinna McDonalds-likartade utbud. allt smakar liksom samma, oavsett om man tar en macka eller en muffin; en stark bismak av artificiellt bakpulver, massproducerat bröd, färgglatt stabiliseringsmedel. en kaffe och en macka för en hundring trots csn-rabatt, det är bisarrt. Den vidriga upptempoiga housemusiken i bakgrunden finns där för att få människor att äta upp så snabbt som möjligt och ge plats åt nya kunder. Vad hände med små söta personliga kaféer där ägarna ville att man skulle sitta och fördriva tid i timmar?

10 responses to “Hatet mot Espresso House

  1. Ja vad hände med söta mormodrar som serverade kaffe med fina pannan å log så nätt?

  2. Ebbas skafferi kanske? Min personliga favorit. Tyvärr är det väl helt enkelt så att priserna och ”kundomsättningen” måste vara så hög för att det överhuvudtaget skall gå runt. Mycket pga. hyrorna.

  3. De har kommit långt sedan de öppnade sitt första kafé på Sankt Petri Kyrkogata, med espressomaskin som pumpades med handkraft och kaffedeal med Zoegas. En Mollbergare var det närmaste en ”vanlig” kopp kaffe man kunde få, fast även den förstås handpumpad i espressomaskinen, förstås. Framgången, storskaligheten och utslätningen har gått hand i hand, på gott och ont.

  4. Jag har haft en bra upplevelse på både Espresso House och Starbucks; de förra hade nämligen ”steamer” på menyn ett tag. Varm mjölk med skummad varm mjölk! Fantastiskt koncept. På Starbucks beställde jag en gång en ”dretstor” kaffe, och fick en som var dretstor. Lätt en halvliter. Annars känns väl båda sådär kul, ja…

  5. det är synd att storskalighet betyder mainstreamisering. tur att det finns undantag, exempelvis Kungsgatan i Malmö, ett underbart ljust och luftigt kafé inrett helt i rokokostil. deras creme brulée är the best.

  6. Själv fikade jag för 26 kronor igår i Bunkeflostrand. Det är lagom pris! Jag fick te, vaniljhjärta och härlig sol. Varför betala två till tre gånger så mycket?

    Tack för tips om café på Kungsgatan! Låter som ett café i min smak.

  7. Espressohouse är sannerligen en synd !

    Jag vet inte hur det är med kaféer i Malmö men staden är verkligen bortskämd med gott kaffe, trevliga kaffebarer & skickliga baristas.

    (Tips: Den som jagar en perfekt kopp kan börja sökandet på t.ex. Kaffebar, Solde eller Nesta.

    Det finns en liten hörnvrå bakom ett runt fönster på Möllevångsgatan med gott bryggkaffe, trevlig personal och oregelbundna öppettider, men jag har glömt bort namnet.. 😉

  8. Starbucks for the Swede. Väntar bara på att den kedjan ska göra sitt antågande i Sverige och ta över varenda jävla gaturhörn.

  9. Pingback: There’s too much caffeine in my bloodstream « Work is a Four Letter Word

  10. espresso house kommer att köpas upp av starbucks när de når runt 150 etableringar, det är vad jag har hört. men då slipper man åtminstone espresso house.

Kommentera

