Guilty pleasure-böcker

angels_and_demons_poster_m
Nu går ännu en ryslig Dan Brownbok-filmatisering på bio. Det ironiska underhållningsvärdet i Dan Browns böcker överstiger alltid mina förväntningar, särskilt deras fascinerande stela och stereotypa persongallerier. Tyskar är alltid tjocka och tycker om smörgåsmat, kvinnorna är säreget välsvarvade och experter på något område som det är lätt att göra sexanspelningar på, och huvudpersonen Robert Langdon (som förmodligen är en sublimerad version av Dan Brown själv, jfr Jan Guillou och Arn) är naturligtvis den rättrådigaste och mest begåvade övermänniska man kan tänka sig.  Browns fasansfullt mediokra språkbehandling är som ett stilistikens McDonalds.  I Änglar och demoner har han fantiserat ihop en liten konspiratorisk historia om blodtörstiga ordenssällskap och dödsfarlig antimateria. Största behållningen är dock de svidande krystat ofyndiga replikerna:

Vittoria: ”Jag kan upplysa professorn om att nästa experiment jag gör kommer att skapa vetenskapshistoria. Jag tänker bevisa att neutriner har massa.”
Langdon gav henne en förbluffad blick. ”Har neutriner mässa, sa du. Jag visste inte ens att de var katoliker!”

Ändå är jag ganska förtjust i bokjäveln. Det finns något svåremotståndligt med apokalyptiska böcker om vetenskap vs religion, hur serietidningsplatt konflikten än är utmålad. Idén med ett hemligt brödrarskap som vill hämnas på kyrkan för deras förföljelser av vetenskapsmän för flera hundra år sedan är småspännande.  Browns sorgligt bristfälliga baskunskaper om ”Gudspartikeln” och partikelacceleratorn på CERN är intressanta . Och jag kan inte hjälpa att jag gillar när parodiskt superintelligenta bokkaraktärer måste samarbeta för att rädda världen och råkar bli attraherade (ett av Browns rysliga favoritord) av varandra.

3 responses to “Guilty pleasure-böcker

  1. Men hörru, Angels & Demons suger ju åsne*****. Men visst, jag kan känna igen det där suget man har efter episkt apokalyptiska berättelser. Då skulle jag vilja rekommendera den här tegelstenen, om du inte läst den:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Cryptonomicon

    Den smiskar Dan Browns arsle.

  2. Åh, vetenskap versus religion! Kärt tema i mitt kvarter. Det är kanske lite väl ambitiöst att rekommendera ännu en bok, så en film som är över inom loppet av knappt två timmar kanske är mera lättfångat: Har du sett ‘Yes’ av Sally Potter? Jag har definitivt inte sett något bättre, någonsin. Superkvinna hon Potter. Skrivit manus (som är på vers!) och komponerat musiken utöver den fantastiska regin.

  3. I ett försök till självutveckling läste jag boken på engelska. Den började bra. Men helvete vad storyn spårade ur. Jag har fortfarande de 20 sista sidorna olästa.

Kommentera

