Jag vill inte läsa era romaner!

De slutar som jag. Efter 50 manus spyr de och säger att de ska ta livet av sig.

säger förlaget Vertigos Carl-Michael Edenborg om hur hans praktikanter reagerar när de försökt ta sig igenom den massiva mängd manus som skickas till förlaget. Han brukar bränna dem i en kakelugn. Jag förstår honom. I vår tid finns det ingen som tvivlar på att just hon eller han har ett  kall att skriva den stora  samtidsromanen.

Jan_Guillou_183520c

Vem går inte runt med låtsat fåfängda tankar om hur viktiga och intressanta just hans eller hennes upplevelser är och hur avgörande för världens välstånd det är att förmedla dem till massorna? En bekants bekant har skickat in massor med färdigskrivna romaner till alla förlag och blivit refuserad gång på gång. Det förklarar han med att hans texter är för avancerade för att förlagen ska inse deras briljans. Helt allvarligt, utan ironi. Sådär har säkert alla de stora författarna tänkt en gång också, men det krävs också någon form av självdistans och vilja att ta till sig kritik. det är inte skrivandet som det är fel på,  men alla de där hybrisberusade åttiotalisterna läser ju inget! När jag skrev min ”roman” på gymnasiet föreställde jag mig någonstans att jag skulle få Augustpriset  och sitta i Babel och prata inom ett halvår. Jag hann aldrig läsa böcker, jag var för upptagen med min egen blogg. Jag har gett upp författarplanerna helt för tillfället, står inte ut med de egologer (egoistiska monologer) som romaner är idag. Det är som Elin Alvemark sade, bloggar har lett till en monolog snarare än en dialog och vi hinner inte intressera oss för andra så mycket längre, är sysselsatta med att promota oss själva. Hanna Hellquist skrev om det i DN. Jag älskar bloggar om självet men skulle aldrig orka läsa dem i någon slags romanform. Det självbiografiska gör sig bäst i lagom dos.
I min värld kommer inget gratis
Ingen tror mig men allt har ett pris
I min värld hinner ingen läsa längre
alla skriver på sin biografi

PS: Om ni ska läsa något från Vertigo, läs Berättelsen om O. Porr för akademiker!

10 responses to “Jag vill inte läsa era romaner!

  1. Jag håller med dig och jag känner igen mig själv och mitt eget fucking romanskrivande och du satte fingret på något viktigt, såväl generellt som gällande mitt eget skrivande.
    Också lite Kent på det och underbara Berättelsen om O på det. Tack!

  2. jag vill läsa din roman! om den är lika bra som bloggen.

  3. Usch vilket jobbigt inlägg. Fast jobbigast är intervjun med Edenborg. Alldeles för träffande. Bläsch. Fast det gäller ju inte mig såklart 😉

  4. Det är ju inte precis så att Edenborg själv lider brist på pretentioner, de är bara av ett annat slag. Läste intervjun när Fokus kom ut och fastnade för hans liknelse med Fight Club – som jag inte har läst (‘vi låter folk stå utanför tills de har blivit galna eller gett sigf av’). Letade nu upp den och insåg hur mycket denna bok fungerat som modell och hederskodex för det typiska inavlade gänget av indie- och b-filmsnördar som försöker bräcka varann med sina skivsamlingar , sin diskografiska kunskap om bortglömda band och sina sarkasmer som är halvt på allvar, halvt for show. Precis som killarna i Fight Club vill de här pojkarna – det är i nio fall av tio män – återupprätta sin manlighet genom att få spänna musklerna mot sina likar och köra ut omvärlden. Även om fighten bara sker med ord på en skärm.

  5. Ibland undrar jag vart jag egentligen står. Håller helt med snubben om att det är skrattretande hur folk tror att de, utan att ha läst en riktigt klassisk bok, har skrivit just en sådan bok. Men sen trasslar han in sig i en alltför självmedveten indie-avantgardisk tankespiral som väl knappast känns så radikal som den kanske var på sextiotalet. Eller?
    Och sen kommer man till frågan om i vilken utsträckning man själv är just en slik rebel without a cause… att det ska vara så förbanant krångligt att inte med sina argument även underminera sina egna. 😛

  6. the ivar: nej inte mig heller. han är verkligen en effektiv avskräckare från romanplaner. kanske bra att någon är ärlig, sådär fungerar det säkert på de stora drakförlagen också.
    mangan & joel : ja, visst verkar en del exkluderande kult-mentalitet där , just den där scenen i fight club när de låter aspirerande stå utanför dörren och vänta på att bli insläppta är ju ett typexempel på manlig maktdemonstration som är en genomgående och rätt fånig arketyp i populärkultur.

  7. Det Edenborg inte säger högt är ju att böcker idag ofta blir beställda från kända figurer, till och med Noréns dagbok började som ett förslag från Bonniers och de var tydligen ganska pådrivande för att få honom att göra det – även om han så klart också var engagerad. Eler en del deckare och debattböcker – de initieras från förlaget och då är risken att bli refuserad rätt blygsam.
    Jag tror det var någon på småförlaget Lystring som sa att ”här ger vi bara ut våra kompisar” – mycket riktigt et av de mst Fight Club-grabbiga förlagen på de senaste tio åren.

  8. Scenen i Fight Club är tagen rakt av från gamla myter om att aspiranter till Tibetanska kloster fick vänta länge innan de blev insläppta. Det var ett test för att se om de var redo att förkasta det fysiska för att uppnå inre upplysning.

    Att Fight Club är en machoroman är i mitt tycke en begränsad tolkning. Visserligen börjar den som en självförintelse av den egna kroppen, en sorts symbol för den själsliga nöden huvudkaraktärerna lider av, men sedan går den snabbt vidare till att anamma upplysning och konsumtionskritik. Jag tycker den handlar mindre om manlighet än mänsklighet. Viljan att vara mer än en skrämd lite konsument som lever i en plastig värld, helt utan kroppsliga beröringspunkter med andra människor. Nästan alla Palahniuks böcker handlar om sökandet efter gemenskap, vare sig det handlar om att slåss, krocka med bilar eller delta i världens största gangbang.

  9. Ditt inlägg definierar verkligen begreppet ”jante”. En besk ton av bitterhet över din egen brist på uthållighet och/eller talang (”Jag har gett upp författarplanerna helt för tillfället”) är också framträdande, sluta med dina elitistiska generaliseringar, så är du rar.

    Det börjar bli dags att riva upp freden i Roskilde 1658.

Kommentera

