Dagsarkiv: maj 9, 2009

Jag vill inte läsa era romaner!

- De slutar som jag. Efter 50 manus spyr de och säger att de ska ta livet av sig.

säger förlaget Vertigos Carl-Michael Edenborg om hur hans praktikanter reagerar när de försökt ta sig igenom den massiva mängd manus som skickas till förlaget. Han brukar bränna dem i en kakelugn. Jag förstår honom. I vår tid finns det ingen som tvivlar på att just hon eller han har ett  kall att skriva den stora  samtidsromanen.

Jan_Guillou_183520c

Vem går inte runt med låtsat fåfängda tankar om hur viktiga och intressanta just hans eller hennes upplevelser är och hur avgörande för världens välstånd det är att förmedla dem till massorna? En bekants bekant har skickat in massor med färdigskrivna romaner till alla förlag och blivit refuserad gång på gång. Det förklarar han med att hans texter är för avancerade för att förlagen ska inse deras briljans. Helt allvarligt, utan ironi. Sådär har säkert alla de stora författarna tänkt en gång också, men det krävs också någon form av självdistans och vilja att ta till sig kritik. det är inte skrivandet som det är fel på,  men alla de där hybrisberusade åttiotalisterna läser ju inget! När jag skrev min ”roman” på gymnasiet föreställde jag mig någonstans att jag skulle få Augustpriset  och sitta i Babel och prata inom ett halvår. Jag hann aldrig läsa böcker, jag var för upptagen med min egen blogg. Jag har gett upp författarplanerna helt för tillfället, står inte ut med de egologer (egoistiska monologer) som romaner är idag. Det är som Elin Alvemark sade, bloggar har lett till en monolog snarare än en dialog och vi hinner inte intressera oss för andra så mycket längre, är sysselsatta med att promota oss själva. Hanna Hellquist skrev om det i DN. Jag älskar bloggar om självet men skulle aldrig orka läsa dem i någon slags romanform. Det självbiografiska gör sig bäst i lagom dos.
I min värld kommer inget gratis
Ingen tror mig men allt har ett pris
I min värld hinner ingen läsa längre
alla skriver på sin biografi

PS: Om ni ska läsa något från Vertigo, läs Berättelsen om O. Porr för akademiker!