Morgondagslöst

04-0320080614_004405_523443fri_mornin

Det finns låtar som är kvällsluft i ljudform. låtar som man haft surrandes i bakhuvudet när man ljuvt vodkaberusad småsprungit genom ett drömskt solnedgångskt festivalvimmel för att leta upp någon. som fått en glida fram i en polyfon ström av mod och som gett en alla de där replikerna som lett fram till närkontakten. låtar som inkarnerar den där morgondagslösa, knarklugna extaskänslan som man kanske bara upplever några gånger per livstid. som är lika rusig som amfetamin men lika stilla som en caspar david friedrich-målning. den där känslan som aldrig varar längre än en natt.  Den här låten är en sån låt.

(det är lite synd bara att någon spelade upp p3-remixen för mig på en fest och förstörde den för alltid).

Daft Punk transformerade alla sina låtar från skivan Discovery till en mycket vacker musikvideofilm, Interstella 5555. den lämnade mig bergtagen i veckor efteråt. Handlar om en fjärran planet där ett framgångsrikt houseband blir kidnappat av en ond skivbolagschef från Jorden, där de hjärntvättas och exploateras i Idol-tappning. men deras planets väktare, som är förälskad i gitarristen, följer efter för att rädda dem. Här är alla delarna: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11. jag har egentligen inte alls mycket till övers för manga, men den här blandningen av fantasy-epos, musikindustrikritik, siffermagi, ockultism och hemliga drömmar är så mäktig och stannar kvar. Låtarna och musikvideorna harmonierar perfekt och leji matsumotos yvigt tecknade stil är sällsamt vacker. Trots att det egentligen bara är en följd musikvideor så är det  en av de bästa filmerna jag sett och ett lysande exempel på hur musik kan transponeras till bilder.

6 responses to “Morgondagslöst

  1. Rättelse: Anime. Manga är serierna. Men du har sett Spirited Away?

  2. jaja, jag åsyftade allt som är tecknat i samma stil som Pokemon-serien. har inte sett spirited away, men jag gillade verkligen Det levande slottet. så drömsk.

  3. Åh, shit vad intressant! Älskar precis den här typen av nörderier och tips. Heja dig!

  4. Då har du inte officiell rätt att uttala dig. Se Spirited Away (och Paprika!) och se vad du säger sen. Fantastisk, dendär Interstella förresten. Har ägnat min dyrbara tid åt att se på hela nu. Förstår inte varför jag inte börjat heltidslyssna på Daft Punk – jag har trots allt gillat dem sen Voxpop 1997. Dags nu. Tack för tipset. 😀
    Har förresten funderat på låtar representerar samma sinnesstämning för mig, men det är knöligt. Är nog alltför patetisk av mig; de kvällar jag av någon anledning pallade sätta in hörsnäckorna i öronen var det mera sånthär som fick runda av: http://www.youtube.com/watch?v=Y4OLQB7ON9w&feature=related

  5. sista delarna var fantastiska! ska aldrig mer underskatta animé.

  6. Detta band kommer hamna i min ”ocreddiga band” kategori på bloggen. Tyckte de hade några riktigt sköna hits.

Kommentera

