Övergivna platser

Jag älskar öststatsbetong. det påminner mig om alla skolor jag gått på, på våren när allt smälter och är så smutsigt och sprött och nytt och den isblå himlen är som en kentlåt. Jan Jörnmark har fotograferat övergivna platser  i östeuropa och fulsverige.

ignalina060

en Litauisk gymnastiksal i ett övergivet samhälle som en gång livnärdes av ett kärnkraftverk. Det finns något alldeles fantastiskt  vibrerande ensamt över platsen. Sovjetiska efterlämningar och ruiner av en gång levande platser ger en känsla av en glömd civilisation. notera de olympiska spelen-påminnande freskerna på väggarna.

ignalina007

kärnkraftverket i ignalina lades ned.

fork024

grängesberg. jag älskar stora konstruktioner av metall och betong vars forna användningsområde man inte kan gissa sig till.

tub010

ett tbc-sjukhus i östeuropa. de flesta dog.

berlin018

en nedstängd hållplats i västberlin, åh! verkligheten stängdes av 1980.

lit062

det är så intressant hur människor bygger upp naturliknande landskap av ett så dött material som betong.

lettlandt079

sovjetiska propagandabilder som påminner om hällristningar från en glömd stenålder. wow.

nyg0051

svenska simhallar. så funktionella och åttiotalsdoftande.

finest jan jörnmark hittar du här.

10 responses to “Övergivna platser

  1. Haha, Grängesberg är ändå en levande ort… åk på safari till Hällefors eller Munkfors vetja. 🙂

    Var i Tyskland en vecka för första gången nu. Där finns en ofattlig massa gamla byggnader som en gång varit vackra på riktigt (as opposed to betongkolosserna i öst) men som tillochmed knarkarna flytt… konstigt; jag har alltid trott att hela Tyskland låg i ruiner 1945, men det finns minsann så många fina byggnader kvar att det inte finns folk som vill åt dem! I Sverige hade vi skitit ner oss av lycka om vi fått restaurera en enda av alla sådana kåkar…
    Järnvägsstationer förresten. Finns det någon enda som inte har ett förfallet äldre stationshus en bit bortanför det fula nya? Öxnered kanske, där inget gammalt finns?

  2. jag skulle vilja åka på roadtrip runt alla övergivna gamla stationshus i svärje. efter att jag rest på sovjetefterlämnings-sightseeing. ge gärna tips på gamla byggnader i tyskland!

  3. kusligt men fint med gamla kärnkraftverk. påminner inte sverige och öststaterna väldigt mycket om varandra ? 😀

  4. Öh, jag vet inget om Tyskland (förutom att man måste kunna tyska för att ta sig därifrån) men åtminstone i Leipzig behöver man bara gå tjugo steg utanför stadskärnan för att se fallfärdiga kråkslott och fabrikskomplex. Fast du kanske mera är ute efter fina gamla byggnader denhär gången? Själva slottet i Blankenburg plus Kloster Michaelstein precis utanför stan med omgivande lövskogar tror jag är en outsider som inte alla andra redan har gjort.

  5. Jag har oxå varit inne på http://jornmark.se/default.aspx och det är fan jäkligt intressant!
    Läs gärna min blogg 🙂

  6. Du har förstås redan koll på Elena Filvetova och hennes fotoreprotage från den förbjudna zonen runt Tjernobyl, men jag tipsar för säkerhets skull ändå. På svenska finns ”Dagbok från Spökstaden” som är löjligt fascinerande. Dessutom kan man följa hennes motorcykelresor innanför avspärrningarna på:
    http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/index.html

  7. Kan rekommendera Jörnmarks bok ”Övergivna platser”, om du inte redan läst den 🙂

    Tyvärr är väl rostlämningarna färre i Sverige än på många andra håll i Europa, men i sommar blir det roadtrip i Tyskland, Tjeckien och Polen, då skall det spanas efter betong!

  8. Joel / Hur mycket har du hängt i de trakterna av Bergslagen? Själv har jag bott tolv år i Kopparberg (bless my soul) och därmed sett min beskärda del av både Grängesberg och Hällefors – tyvärr…

    Isabelle / Svåridentifierade byggnadsstrukturer i G-berg har med all sannolikhet med gruvdrift att göra!

  9. anders, tack! ska verkligen tillskansa mig den.
    daniel: lyx! du borde blogga från resan. jag blir avis. måste göra min östeuropeiska industrisightseeing snart.
    joel: åh, en vän var i leipzig för ett tag sedan. jag är nästan mer sugen på det än på berlin i sommar.
    fredrik: kunde tänka mig det, men det är så mycket mer spännande att fantisera iväg…

  10. Fredrik, jag är ju då värmlänning och som sådan skyr man de orterna som pesten. 😀 Men bodde i Falun i ett par år, och bussen från Kärsta gick ju den vägen… gjorde bland annat ett otroligt överlångt stopp i Hällefors så man skulle tvingas stödja den enda arbetsgivaren i kommun: busstationskiosken med tre anställda. Men Gränges är väl rätt okej? Där finns ju filmarkiv och annat ball. Men Västvärmland är det som gäller. De södra regionerna, Krillehöla, Kärsta, Kil, Grums och de där, det är ju bara ångest alltihop. Avrika-Sunne-Torsby är däremot att räkna med!

    Isabelle, Lepizig är gött. Inte våldsamt stort, tämligen trevligt, bra operahus, och ett café som hette typ Riquet, som skulle kunna få mig att flytta dit. Tänk ganska flärdfullt 30-tal plus bra priser. Jag drar gärna dit igen, nu när jag vet att enda sättet att undvika 7000 i nya flygbiljetter är att inte fråga lokalbefolkningen om vilket tåg man bör ta.

Kommentera

