Det funkar ju på teve

Jaja, min analogi mellan fildelning och förändrade naturlandskap var kanske inte riktigt färdigsnickrad. Att internet var som en slags vulkan som fick en jordägares smaskiga äpplen att spridas ut över stackars hungriga bönders marker så att de kunde plocka hur många äpplen de ville, och att det då vore fel att sätta upp elstängsel runt äpplena, var ungefär min tanke. Att internet är ett slags naturtillstånd.

Sedermera kom jag på att antalogin var aningen fantasifull och raderade de sista hastigt komponerade styckena. Därför låter jag nu istället ett avsnitt av världens bästa teveserie utgöra en slutgiltig metafor. Knatte, fnatte och tjatte hittar en maskin som Oppfinnarjocke har tillverkat. Den kan kopiera materiella ting i oändlig mängd. wow, jag älskade det där avsnittet som femåring. fortfarande längtar jag efter ett thepiratebay som kan kopiera och ladda upp hamburgare och små ryska rokoko-askar.  Ofta har jag kommit på mig själv med att tänka: jag behöver tre öl till, måste trycka  ctrl+c! så ipreddebattörer, varsågoda, den perfekta liknelsen mellan multiplicering av materiell och immateriell egendom.

Kommentera

