Äckligt offentligt?

De arga människorna som skriver till Magdalena Ribbings etikettspalt är roligt desperata. Såhär skriver en person som stör sig på folk som sminkar sig på tåget:

”Jag försökte koncentrera mig på att läsa min tidning och inte bry mig om det hela, men hur det var så blev jag så fruktansvärt irriterad av hennes fixande att jag valde att byta plats och sätta mig i en annan vagn. Då hade jag redan hunnit tänka ut olika smarta fraser, t ex att ”tågtoaletten ligger åt det hållet” eller något liknande. Nu sade jag inget, utan tänkte på det jag läst i DN etikett, om vad som ingår i förmånen att få vara människa.”

Ta en stesolid då om det känns så hemskt! Insändaren borde åka med boskapstransport-Skånetrafiken och härdas lite, där kan man få uppleva allt från djur utan burar,  människor från landet som bara badar på julen och spädbarn som kräks yvigt.   Det är märkligt hur flera av människorna i kommentatorsfältet håller med insändaren och menar att det är feeel att att vara ”fåfäng” offentligt och att visa upp sitt ”privatliv” för andra människor. Ååååhhh, jag är utled på den där motsägelsefulla jantelagsmarinerade mentaliteten. Om man INTE utför de utseendeförbättrande åtgärderna så klagar folk för att man ser slafsig ut, om man gör dem offentligt så är man ÄCKLIG.  Tydligen måste de vara höljda i dunkel och en del av den kvinnliga mystiken, man måste vidhålla myten om att kvinnor föds vackra och natuuurligt fräääscha. Självmedvetenhet kallas i det här landet narcissism och den som inte maskerar den blir lynchad.

11 responses to “Äckligt offentligt?

  1. Jag blir också lite sur när jag ser någon göra mera än en snabb läppglanscheck. Tror det är någon slags undermedveten reaktion sprungen ur min djupt rotade ovilja att leva i en värld där folk bemödar sig mera om sitt yttre än sitt inre, och lyckas väldigt bra med det. Funderar lite på om man kanske skulle flytta till Jemen.

  2. Äh. Jag vetifan. På tunnelbanan sitter folk och sminkar sig, äter kebab och grälar öppet. Det är ju inte nån estetisk upplevelse, om man säger så. Och folk som pratar i mobiltelefon väldigt högt om intima detaljer från vårdcentralen. Fan, jag har inte bett om de där grejerna. Nä, jag tycker nog att det nånstans borde gå en gräns mellan vad som är privat och vad som är offentligt. Kollektivtrafik är en kollektiv överenskommelse om att kunna transportera sig från a till b. Så för den korta stunden som vi behöver sitta tillsammans i vagnen kan väl folk ta sig samman och spara kebaben eller grälet till senare?

  3. Hmm, jag vill placera det här fenomenet inom underavdelningen landet lagom syndrom, här i Sverige får alla göra som de vill,.så länge de gör som alla andra. Eller med andra ord, alla försöker vara annorlunda på samma sätt, det är det enda som är tillåtet. Ha det bra,peace over and out.

  4. Jag förstår inte hur det kan va jobbigt att se nån sminka sig?! Vem bryr sig lixom…

  5. Alltså, folk har väl behov att få visa upp sin intolerans. Hellre att de äcklas av offentlig sminkning och rökning än att de går och röstar på SD i nästa val.
    Dessutom, människan som sminkar sig gör sig knappast fin för sina medresenärer. Jag är tämligen säker på att hon vill att objektet för hennes åtrå tror hon föddes fräsch och vacker. Sett ur det perspektivet väljer hon bara att ignorera sina medresenärers existens, vilket inte är särskilt trevligt, eller?

  6. Men allvarligt talat, är inte detta rätt så mycket en icke-diskussion?

    Antingen står man sig så mycket på personen i fråga att man inte kan acceptera beteendet, och då säger man till personen ifråga där och då, eller så får man väl finna sig i beteendet och hålla käften.

    Måste man verkligen försöka komma fram till en gemensam ”norm” för var gränsen går mellan privatliv och offentlig ettikett…?

    (Och jag menar inte det som en retorisk fråga; jag undrar verkligen, måste vi det?)

  7. Ja.
    Man blir förbannad av att bli tillsagd, blir förbannad över att bli förbannad på folk, och så blir det bara massa dret av allt. Bättre om alla går runt och är glada istället för att provocera/undertrycka ilska. Eller?

  8. fredrik: ju fler normer desto mer att rätta sig efter och desto fler otillfredsställda preferenser. dns etikettspalt känns rätt 20-tal. jag tycker att etikett är något man ska ha för att inte såra folk, inte för att skona äckelmagade fyrtiotalister från obekväma synintryck.

  9. Brukar sminka mig offentligt. Mvh, äcklet

  10. Fast nu blev ju någon faktiskt så sårad att det blev ett etikettspaltinlägg om det, vilket kan antyda att personen ifråga blev så irriterad att det inte ens gick över efter att den kommit hem och fått suga i sig en kaffe.
    Nu när det är allmänt känt att åtminstone en del folk blir illa berörda av att folk sminkar sig offentligt kan man kanske enas om att det vore dålig stil att göra det igen – visst måste man själv acceptera att folk är olika och tycker annorlunda, och inte bara vänta på att alla andra ska anpassa sig till just dig? ”When you have made trial of yourself, o such-and-such, you will be unconcerned with the trial of others.” 😉

    Att etikettspalten sen är rätt fånig kan man väl hålla med om, på det viset att jag nog aldrig skulle skriva där själv… men någonstans måste ju dessa personer få yppa sin frustration, och kanske få känna att de inte är ensamma här i världen ändå. Det är inte lätt att vara bitter.

  11. Jag läste den där just idag (ja, jag läser Ribbing rätt ofta, don’t we all?) och reagerade precis som du.
    Jag har själv sminkat mig på tåg då och då. Tidseffektivism föfan. Inte ens reflekterat över om någon skulle störas av det. Finns väl betydligt äckligare saker att göra.

Kommentera

