Hormoner från helvetet

6a00d8341c6e1553ef00e54f3ca0f68833-800wi_29854031

Hela morgonen har jag undrat varför jag hyst en så stark önskan om att skjuta mig i huvudet.  Och så plötsligt när jag började gråta för att smöret var slut, så förstod jag: jag har pms. Hurra, jag har inte blivit psykiskt sjuk! Det var inte MITT fel att jag blev tårögd när den ryska tanten vann i den fåniga matprogramstävlingen ”Halv åtta hos mig” på fyran häromdagen, allt beror på hormonerna och hjärnans progesteronöverkänslighet som enligt wikipedia kommer att göra mig irriterad, intolerant, orolig, grälsjuk aggressiv, tjock, illamående och känslomässigt instabil under tio dagar. Tydligen tar många antidepressiva för att lindra symptomen, jag har faktiskt börjat överväga det. För plötsligt smakar tillvaron gummi och jag kan inte interagera med människor utan att tro att de vill mig mycket illa. Varför finns inte pms-periodens dysfori avbildad i exempelvis konsten? Den äter liksom upp 25% av tillvaron hos många kvinnor men är ändå inget folk pratar om. Tänk om samma tabu skulle ligga på förkylningar, men neej, det är ju en klassiskt manlig åkomma så det är ju inget konstigt. Och nu måste jag börja äta p-piller igen efter kopparspiralskatastrofen, tack kära läkemedelsindustri, ÄNNU mer äckliga hormoner och utöver det ökad risk för blodproppar, PRECIS vad jag önskar mig! jag vill verkligen inte men jag har inget val. Den här gången ska jag försöka tvinga ur dem vilka olika sorter det finns att välja på, förra omgången så nämnde de inget om att det finns olika preparat. Det gäller att googla innan man ska besöka förljugna statliga verk!

12 responses to “Hormoner från helvetet

  1. Ööh… det ska bli trevligt att ses över fika på onsdag! Trodde jag… Jag tar hjälm med mig.

  2. Tio dagar?! Har du PMS i TIO DAGAR?!

    Jag har varken haft mens eller PMS sen dagen jag började äta minipiller. Känslomässigt är jag som en pråm och rekommenderar det varmt. Livskvalitet kanske det kan kallas?

  3. finsn faktiskt fördelar med PP, man är skyddad dygnet runt och slipper köpa med sig extra skydd efter krogen (H)

  4. Eh, hur är förkylning en klassiskt manlig åkomma?

  5. Man bör VERKLIGEN köpa med sig extra skydd efter krogen, p-piller eller inte. Jättedumt att tänka sig att skydd mot graviditet innebär att man inte behöver oroa sig för ett helt batteri med könssjukdomar.

    HARUMPF.

  6. Tillägg Angående det där med blodproppar: Jag får inte äta p-piller just med tanke på risken för blodproppar (ligger i släkten). Däremot går minipiller alldeles utmärkt, i kombination som sagt med total avsaknad av både mens och PMS. Fattar inte varför jag inte fick det tidigare!

  7. Hade gärna sett att det snackats mer om mens. Det hade hjälpt, till exempel den gången jag försökte få med en (snygg) kompis till simhallen och hon var för pryd för att våga säga vad det var; det blev bara pinsamt för att jag inte fattade nåt. Men folk verkar inte vara så glada i att diskutera det. Jag snackar gärna morgonstånd och kånkelbär, men alla har dessvärre inte samma frisläppta syn på såna saker. Mens och hormonsvängningar har ett betydligt högre värde som kunskap räknat, och borde kännas till av fler. Tyvärr verkar det falla inom samma kategori av saker som helst bara diskuteras med den nära kretsen…

  8. andreas: ha ha, lugn. en stesolid gör susen innan karriärrelaterade möten.
    angelica: jag har sedan tidig barndom hört män i populärkultur och vardag skryta detaljerat om hur hemska deras förkylningar är och ”Ni kvinnor föder barn, men vi har det fan värre” . om män hade mens skulle det förmodligen vara en statusgrej, nåt häftigt och splatterfilmsaktigt, ”kolla ba, jag blöder mest!”
    tre stycken: tack för tipset, jag är för hypokondrisk för att ta piller med dödsrisk.
    joel: absolut. hormoner och kroppsfunktioner är intressant, neurofysiologi blir ju inte mindre intressant för att den handlar om kladdiga saker.

  9. Det gäller att vara påläst om sina rättigheter vilka institutioner man än besöker. Glömmer fortfarande inte mitt första Kafka-artade besök på Arbetsförmedlingen Kultur i Malmö. Nej, jag fick inget jobb, ingen information, ingenting. Vårdcentralen i Fruängen. Nej, jag fick ingen hjälp, ingen information, ingenting. Så lycka till.

  10. Åh, nu blev jag otroligt sugen på att få mens, så jag får tävla om vem som blöder mest!
    Jag är ledsen, det är bara så det funkar.😉

  11. …men ständigt detta tjat om oss män och våra förkylningar!

    Jag har aldrig i hela mitt liv hört en man som verkligen går på på det där viset: ”Nära döden serru! Fatta att när vi killar blir förkylda, då är det jävlar allvar, gumman…”

    Det är BARA tjejer som vårdar den myten, att vi killar skulle vara så mjäkiga när vi snorar.

    För övrigt så är PMS helt klart ett värre bekymmer än förkylning – för båda könen, tro mig.

  12. PMS är ett rent helvete!

Kommentera

